Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Köpa bildskärm under 5000 kr?
- Trådstartare jimh
- Start datum
Walle
Aktiv medlem
Samsung 959NF 19" Diamondtron 1600x1200@85Hz TCO99
Mycket prisvärd skärm I mitt tycke. Har två stycken som jag är väldigt nöjd med.
Kolla på www.datorbutiken.com
Specifikation
Bildyta 19"
Aktiv bildyta 18"
Bildrörstyp CRT, Natural Flat, Diamondtron
Dot pitch/Spaltavstånd 0.24mm
Rekommenderad upplösning 1600x1200@87Hz, 1280x1024@101Hz
Max upplösning 1920x1440@73Hz
Bandbredd 290MHz
Inbyggda högtalare Nej
USB-hub Nej
TCO TCO99
Dimensioner (BreddxDjupxHöjd) 468x458x493mm
Nettovikt 25.3kg
Garanti 3 years on-site service
Mycket prisvärd skärm I mitt tycke. Har två stycken som jag är väldigt nöjd med.
Specifikation
Bildyta 19"
Aktiv bildyta 18"
Bildrörstyp CRT, Natural Flat, Diamondtron
Dot pitch/Spaltavstånd 0.24mm
Rekommenderad upplösning 1600x1200@87Hz, 1280x1024@101Hz
Max upplösning 1920x1440@73Hz
Bandbredd 290MHz
Inbyggda högtalare Nej
USB-hub Nej
TCO TCO99
Dimensioner (BreddxDjupxHöjd) 468x458x493mm
Nettovikt 25.3kg
Garanti 3 years on-site service
ThomasT
Aktiv medlem
Walle skrev:
Jag har den också, helt underbar!
Men jag rekommenderar ändå att kör 1280x960 i den, det är så förbannat skonsamt för ögonen.
Snart ett år sen jag frågade men jag kom aldrig till skott. Nu måste jag dock ha en ny skärm. Min sjuttontums apple-trinitron från 1994 ger nu kontrast- och färgvariationer så den kan börja konkurrera med regnbågen.Walle skrev:
Mycket prisvärd skärm I mitt tycke.
Står tipset om Samsungen fast? Den har ju sjunkit rejält i pris nu och börjar kännas som ett fynd. Eller finns det annat i 3000-kronorsklassen man skall titta på istället?
Har ni några tips om ställen i Stockholmstrakten där man kan hämta upp själv? Inwarehouse har utlämning men de hade den inte på lager.
Walle
Aktiv medlem
Jag har en 950NF och en 959NF och en 900SL plus, och jag är riktigt nöjd med 950'n och 959'an! med 900'an får jag ingen riktig svärta! Det är grymmt irriterande kan jag säga. Men 900'an har en annan typ av bildrör, inte ett Diamondtron.
Kontrast, skärpa och färger i 950'n och 959'an är mycket bra, så länge man inte pressar den till det yttersta (Ökar man uppdateringsfrekvensen för mycket så tappar den rejält i skärpa. Observera att jag pratar om högre frekvenser än som anges i databladet.).
Skrev i mitt första inlägg att jag hadde två 959'or, men jag hade fel där. Fast 959'an och 950'n är nästan identiska.
Kontrast, skärpa och färger i 950'n och 959'an är mycket bra, så länge man inte pressar den till det yttersta (Ökar man uppdateringsfrekvensen för mycket så tappar den rejält i skärpa. Observera att jag pratar om högre frekvenser än som anges i databladet.).
Skrev i mitt första inlägg att jag hadde två 959'or, men jag hade fel där. Fast 959'an och 950'n är nästan identiska.
Dadigan
Avslutat medlemskap
pablito skrev:
samsung är schysst, men vill du ha bra + blå, så väljer du Lacie. 5500 kronor för 19-tummaren med keps. Väldigt neutral - man jobbar gärna över några timmar.
Har hört att den ska vara svår/omöjlig att kalibrera, någon kommentar?
Tack för tipsen. Jag hämtade en 959NF redan i måndags. Så här långt är det spontana intrycket av den bra, jag får ett lika bra skärpeintryck som med min betydligt dyrare tjugoentums-Eizo på jobbet trots att jag kör dem i samma upplösning och Eizon är större. Och för 3000 kr är det verkligen mycket skärm för pengarna.
En liten sak bara, jag tycker det är knepigt att justera geometrin bra. Det verkar inte finnas något sätt att justera så att bilden blir rak på långsidorna, bara kortsidorna. Är det något jag har förbisett?
En liten sak bara, jag tycker det är knepigt att justera geometrin bra. Det verkar inte finnas något sätt att justera så att bilden blir rak på långsidorna, bara kortsidorna. Är det något jag har förbisett?