Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa begagnat objekitv?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hejsan!
Har nu bestämt mig för att inskaffa ett nytt objektiv, ett nikon AF-S 80-200/2,8 och eftersom denna glugg inte längre tillverkas så blir de ett begagnat. Men, hur bra är de egentligen att köpa ett begagnat? Kan man köpa ett från andra delen av sverige utan att ha testat det? Finns de något på objektivet som "åldras" eller blir slitet som sedan kan påverka bilderna och bildkvalitén som man bör tänka på? Vad jag vet finns det en annan modell av detta objektiv, som iställer har AF. Detta säljs nytt, men det blir dok några tusenlappar dyrare, men är de värt det? Och Egentligen är AF-S modellen den lite vassare av dem eller hur är det med det där?

Vill gärna ha tips och så, så dela med er om ni har erfarenhet! Förövrigt tänkte jag ha objektivet till all sorts hästfotografering.

Mvh Cecilia
 
AF-S modellen har AF-Motorn inbyggd i objektivet och ersattes av AF-S 70-200/f2.8 VR, D-modellen har ingen AF-Motor inbyggd och drivs av huset, den tillverkas fortfarande och kan köpas ny, men konstigt nog inte i Sverige...

Jag har ägt D-modelllen, jag vill minnas att jag gav knappt 10.000:- inklusive alla kostnader som frakt,tull och moms från B&H för två år sedan.

Jag använde den på ett D2Hs hus, och autofokusen var blixtsnabb med det huset, det fanns inget att klaga på när det gällde snabbheten med det huset i allfall, provade den även på en D-200 och märkte ingen större skillnad.

Bildkvaliteten var ruggigt bra, knivskarp över hela zoom-området, även fullt öppen, och byggkvaliteten var super duper, precis som på alla andra Nikon pro-gluggar.

Nackdelen med gluggen var att den var väldigt tung, annars hade jag inget att klaga på, jag sålde den eftersom jag knappt använde den, jag insåg att jag inte gillar att fota med längre telegluggar, köpte en 85/f1.4 istället som passar mitt fotande bättre.

AF-S varianten är förstås ännu snabbare och tystare i autofokusen, men också större och tyngre, sen är det nog svårt att hitta fina exemplar av den begagnad då dom flesta är proffskörda.

Har du en D200 eller bättre så kan du utan tvekan köpa D-modellen, autofokusen är tillräckligt snabb med dom husen, hur det är med dom enklare husen vet jag inte då jag aldrig har provat, om du köper begagnat, se till att köpa den senare tvårings modellen med stativfäste i såfall, köper du en ny så rekomenderar jag dig att köpa från B&H eller Adorama i NewYork, se till att välja den "USA" märkta bara, det är dom som har världsgaranti.

/kent
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.