Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa begagnat från butik

Produkter
(logga in för att koppla)

lofling

Aktiv medlem
Jag har inte köpt nästan något begagnat men hittade ett objektiv jag tyckte var fyndpris på från en butik. De ger dessutom 6 mån garanti på köpet så jag slog till. Men när jag testade det var det något som på en gång inte stämde. På full bländare såg det uselt ut. Nedbländat ett steg var det bra däremot.

Jag har fotat massor med det både inne och ute för att testa och har jämfört med två andra objektiv. Märkbart sämre. Det märkliga är att när jag frågar butiken säger de att det inte är något fel på objektivet. Det får mig att undra vad de gör för tester. Eller om det är något helt fel på hur jag fotat (vilket jag hävdar går att utesluta). Eftersom de erbjudit mig att kostnadsfritt skicka det till Nikon funderade jag på det men jag skickade tillbaka objektivet till slut för jag ville inte chansa. Butiken har alltså varit väldigt bussiga och hjälpsamma. Fast nu såg jag att objektivet ligger ute för försäljning igen. De har inte skickat det till Nikon heller utan säger att det är testat och är ok :-/

EDIT: Ett alternativ till är att objektivet faktiskt inte presterar så bra vidöppet men det verkar inte vara så troligt baserat på recensioner och vad folk skriver om det. MTF säger inte heller att det ska vara så dåligt som jag tycker det verkar.

Jag ska lägga ut bilder senare när jag hinner. Men vill dels fråga vad ni har för erfarenheter kring att köpa begagnat,
och dels varna för att inte testa objektiv ordentligt efter köp även om det är från en butik (var aldrig nöjd med mitt 70-200/2,8 från B&H, nytt, andra exet, och felet visade sig klart när jag köpte D750 med högre upplösning). Detta specifika objektiv jag testat kostar väldigt mycket pengar så jag vågade inte chansa på att Nikon skulle fixa det. Jag beställde ett nytt från Sigma istället. På g med posten så dags för mer testande snart!

Det finns för övrigt en del skrivet om detta även hos Lensrentals, att servicecenter tycker objektiv är "inom spec" fast de inte beskriver vad det betyder och det uppenbart är så att objektivet inte är helt 100 %. Ska leta reda på den länken sen, hinner inte nu.

Vad säger ni som köpt begagnat?

Testa!

Köpte ett beg. Nikon 16-35 från affär. Det hade sänt in till Nikon för byte av gummi och skulle vara i toppskick.
När jag testade så visade det sig att skärpeplanet var snett. I samrådan med Hegethorns så sändes det åter till Nikon, där en hel del byttes ut.
Jag har nu ett i princip helt nytt och superskarp objektiv till kostnaden av ett begagnat.

All heder åt Hegethorns!

Har bara köpt en begagnad fuji x-e2 samt ett fujiobjektiv begagnat från cyberphoto. Båda var i perfekt skick och jag skulle lätt ha kunnat tro att dom var helt nya.

Objektiv är ju lite luriga även att köpa nya om man har otur och får ett dåligt exemplar. Sen är det väl så att andelen dåliga exemplar kanske är större på begagnatmarknaden, man vill ju inte behålla ett objektiv som inte presterar...

Har bara köpt en begagnad fuji x-e2 samt ett fujiobjektiv begagnat från cyberphoto. Båda var i perfekt skick och jag skulle lätt ha kunnat tro att dom var helt nya.

Objektiv är ju lite luriga även att köpa nya om man har otur och får ett dåligt exemplar. Sen är det väl så att andelen dåliga exemplar kanske är större på begagnatmarknaden, man vill ju inte behålla ett objektiv som inte presterar...

Det är just det. Lurigt och om de inte testar tillräckligt så riskerar man att få en citron. Särskilt när de ändå säger att objektivet är ok trots att jag skickar bilder som visar på annat. En person undrade vad som var fel på bilderna jag skickade, hittade inget...

Här är två exempel från dels objektivet jag hade (olika bländare, bild 1), dels från de jag själv har i jämförelse (bild 2). Jag har kört så bra AF-fine tune jag kunde. Om något var ett av de andra jag hade inte helt 100 % justerat. Ser allt ok ut, eller är det någon panel som sticker ut? Jag tror det går att se skillnad trots den dåliga upplösningen här på de uppladdade bilderna här Fotosidan.

Bilagor

• Crop 134-136.jpg
    Crop 134-136.jpg
    40.5 KB · Visningar: 128
  • Test 500 mm.jpg
    Test 500 mm.jpg
    510.9 KB · Visningar: 76
Jag brukar köpa begagnat och har hittills ej stött på något fel.
Vilket objektiv är det du köpt?

Jag brukar köpa begagnat och har hittills ej stött på något fel.
Vilket objektiv är det du köpt?

500/4 AF-S. Första intrycket när jag plåtade vid f4 var att något var fel. Såg smetigt ut. Syns på gula bilden om man kollar noga. Skickade tillbaka det.

Har köpt 85/1,8 AF-S och 50/1,8 AF-S utan märkbara fel på dem begagnade.

500/4 AF-S. Första intrycket när jag plåtade vid f4 var att något var fel. Såg smetigt ut. Syns på gula bilden om man kollar noga. Skickade tillbaka det.

Har köpt 85/1,8 AF-S och 50/1,8 AF-S utan märkbara fel på dem begagnade.

Det ska vara 500/f4 AF-S VR, alltså näst senaste versionen.

Har köpt nästan allt jag har begagnat i huvudsak från ScandinavienPhoto. Det har hittills inte varit några problem med någon produkt. Handlar allt över disk, ibland har jag gjort några enkla fokustester iaffären. Ofta har jag något inbyte också, det brukar ta 10-15 minuter för att få ett pris vid inbyte, om de utöver det de gör vid inbytet utför andra tester vet jag inte, kanske använder de deras 6 månaders garanti som tillräcklig säkerhet för kund.

Hade det funnits motsvarande objektiv i affär så hade du kunnat gjort en jämförelse, men när det är en äldre version så går nog inte det. Man ser ju på dina bilder att den är mjukare på största öppning

Har köpt nästan allt jag har begagnat i huvudsak från ScandinavienPhoto. Det har hittills inte varit några problem med någon produkt. Handlar allt över disk, ibland har jag gjort några enkla fokustester iaffären. Ofta har jag något inbyte också, det brukar ta 10-15 minuter för att få ett pris vid inbyte, om de utöver det de gör vid inbytet utför andra tester vet jag inte, kanske använder de deras 6 månaders garanti som tillräcklig säkerhet för kund.

Hade det funnits motsvarande objektiv i affär så hade du kunnat gjort en jämförelse, men när det är en äldre version så går nog inte det. Man ser ju på dina bilder att den är mjukare på största öppning

Den äldre finns kanske också tror jag men framförallt så är det en uppenbar skillnad när jag tittar hemma. Inte lika lätt här på fotosidan. Ska nog lägga upp tre bilder för sig. Dessutom är det så att vad andra säger om objektivet, recensioner och användare, samt MTF-kurvor, tyder väldigt starkt på att det inte ska vara så stor skillnad mellan f4 och f5,6.

Jag tror att de allra flesta objektiv är ok även begagnade men just den här incidensen gör mig lite fundersam över vad man verkligen får. Det är skillnad mot bilar då man vet att många luras...

Jag har lagt upp några bilder nu, http://lofling.zenfolio.com/p1038969699. Det ska gå att ladda ner bilderna i högre upplösning.

Jag hittar tyvärr inga efter att jag hade justerat AF, men jag körde ordentlig AF fine tune och kunde också bekräfta inställningarna dagen efter. Det går dock ändå att se att det inte är något riktigt skarpt (och dålig kontrast) även där fokus är som bäst på linjalen. Jag tycker att bilderna visar att något inte stämmer. Jag vet att jag dessutom fick bättre bilder med 200-500 handhållet på slutartider ner under 1/100 s än vad jag fick med 500/4 vid f4 på stativ och betydligt snabbare slutartider (och eftersom bilderna vid f5,6 blev bättre på dubbelt så högt ISO så är det inte stativet i sig heller om någon undrade).

Jag tycker inte att detta ser normalt ut, men enligt butiken har de inte skickat in objektivet till Nikon utan bara lagt ut det igen till försäljning.

P.S. Jag såg nu att jag för dessa bilder haft lite skärpa och brusreducering enligt min standardinställning i LR. Så var inte fallet för de tidigare bilderna jag la upp i tråden. Men det är lika för alla bilder i alla fall. D.S.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto