Annons

Köpa begagnad 5d Mark II eller Ny Mark III?

Produkter
(logga in för att koppla)

Warmplay

Ny medlem
Min 5d (första generationen) gick sönder här om dagen och reparationskostnaden överstiger värdet på kameran, jag har därför beslutat mig för att investera i en ny 5d.

Frågan är, ska jag köpa en begagnad Mark II:a eller tjäna ihop lite mer och köpa en ny Mark III:a?

Personligen ser jag ingen jätte skillnad på de bägge. Men hur står sig dem mot varandra? Jag har inte kunnat testa båda två men jag är mer imponerad av Mark II:an måste jag säga. Vet inte om det är värt 24.000kr för en ny när jag kan få en Mark II:a för 10.000.

Vad tycker ni?

Tack på förhand!

Beror lite på vad du brukar fotografera.
Jag äger en Mark II samt en Mark III, ångrar inte en sekund köpet av Mark III:an.
Autofokusen är så mycket bättre på 3:an.

Hade in min 2:a på justering två gånger med objektiv, ändå så satte den inte fokus där jag ville. Inga sådana problem med nya 3:an. Sedan att den är lite snabbare är ingen nackdel.

Kör du bara studio / stillasittande objekt så spelar det mindre roll.

Mvh

//Andreas

.......................................
kanonfoto.blogg.se

Min 5d (första generationen) gick sönder här om dagen och reparationskostnaden överstiger värdet på kameran, jag har därför beslutat mig för att investera i en ny 5d.

Frågan är, ska jag köpa en begagnad Mark II:a eller tjäna ihop lite mer och köpa en ny Mark III:a?

Personligen ser jag ingen jätte skillnad på de bägge. Men hur står sig dem mot varandra? Jag har inte kunnat testa båda två men jag är mer imponerad av Mark II:an måste jag säga. Vet inte om det är värt 24.000kr för en ny när jag kan få en Mark II:a för 10.000.

Vad tycker ni?

Tack på förhand!

Jag tycker att du ska välja mellan en ny 6D el. ny 5D Mark III.

5D Mark II är OK men Mark III är bättre på allt.
Om du inte behöver snabbheten hos Mark III så är 6D alternativet med sin suveräna bildkvalitet.

Tackar för hjälpen! Blir nog mest troligen en Mark III:a i så fall!
Ska kolla in båda kamerorna innan jag gör ett beslut! :)

Håller med Andreas. Lättare att råda om vi vet vad du brukar fotografera. Sport, landskap, inomhus, utomhus, är filmning viktigt, studio osv

En begagnad 5D Mark II kan man fynda idag.
Du ska inte behöva punga ut med 10 lakan. Om det begärda priset är för högt så kan du pruta. Det finns en hel del ute på annons.

Vilket du än väljer en begagnad Mark II för lägre kostnad eller en ny Mark III till en betydligt högre kostnad så blir du säkert nöjd. Man får vad man betalar för.

Mark III har främst snabbheten och ett superbt fokussystem, men även en modernare sensor med ypperlig bildkvalitet.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar