ANNONS
Annons

Köpa beg. Nikon F90X eller ny F80?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kenta

Aktiv medlem
Hej!

Jag är i behov av ett extra kamerahus till min gamla F4. Skulle helst vilja köpa en beg. F100, men tycker dessa fortfarande är dyra. Dessutom verkar det relativt ont om dessa på beg. marknaden Alternativet skulle då kunna vara en ny F80 eller beg. F90X, vilka hamnar ungefär lika prismässigt. F80:an är ju en betydligt modernare och lättare kamera, men känns inte alls lika gedigen som F90X. Är det någon av er som har några goda råd beträffande kameravalet, så skulle jag vara tacksam.

Då vete fasiken... F80 har funktioner som kan vara användbara men saknas i F90x. Den sistnämnda ståtar dock med ett gedignare utförande och förmodligen (har aldrig hanterat en F80) bättre sökare.

Jag skulle nog köpa en F90x men jag kan verkligen inte ge dig några rationella skäl till varför, sorry.

Fast är inte det för att du är en bakåtsträvande manuellfokuseringsfetischist Jim? ;)

Jag stod i valet och kvalet mellan de två husen för ett år sen, men bestämde mig till slut för en F80. Jag hade och har inga manuella gluggar, prioriterade (då) autofokusen (ok, det kanske jag ångrar -lite), gillade featurelistan och vikten på F80:an, och tyckte överlag det kändes bra med ett nytt hus istället för ett begagnat som man inte riktigt vet vad det varit med om.

En annan fördel som jag upptäckte senare med F80-huset är ju att det är helt kompatibelt med alla nya gluggar, även de som saknar bländarring. Det lär bli kinkigare med F90x vad jag vet?

Jag stod inför samma val och valde F90X. Än så länge har jag inte ångrat mig en sekund, men så vet jag ju iof inte hur F80 är att arbeta med. Anledningen till att jag valde F90X var främst bättre möjlighet att använda gamla objektiv samt att den sägs tåla fukt och damm bättre. Det är möjligt att F80 har mer avancerad ljusmätning och autofokus men än så länge har jag inte kännt att jag behövt bättre än vad som sitter i F90'n.

F90X's brister är väl att den saknar möjlighet till dubbelexponering och bracketing men det går att leva utan.

wennerstrom skrev:
F80-huset är ju att det är helt kompatibelt med alla nya gluggar, även de som saknar bländarring.
Det är ju definitivt en poäng som ofta glöms bort. F80 är ju helt klart mer framåtkompatibel.
wennerstrom skrev:
Fast är inte det för att du är en bakåtsträvande manuellfokuseringsfetischist Jim? ;)
Absolut! :)

Tack för era synpunkter. Har varit inne och tittat på era bilder. Måste säga att ska man gå efter dessa så är båda kamerorna av toppklass. Vet dock att det är optiken och fotografen bakom kameran som är det viktigaste för slutresultatet.
Får nog fortsätta att fundera ett tag till över valet av kamera. Har heller aldrig hållit i en F80, vilket man väl naturligtvis bör göra innan man bestämmer sig, då det ju även är viktigt att kameran känns bra i handen.

Mvh
Kent Ohlsson

Jag har haft min f90x i fem år och köpte den begangnad men i mkt bra skick. Den är grym tycker jag, den har blivit dränkt i saltvatten och upplevt extrema temperaturer och den ger sig inte.Saknar bracketing gör jag och spegeluppfällning. Tycker att f80 är skön att hålla i och verkar vara en mkt fin kamera. Jag vet inte om detta inlägg tillför ngt, men för de pengar man kan hitta F90x, så känns det som det kan vara värt det då den verkligen känns gedigen
Vet inte hur mkt snabbare om den är snabbare f 80 är än 90x(autofokus)men det hänger väl lite på hur grymma luggar man använder, har aldrig missat ngt med 90x och jag har inte haft de snbbaste gluggarna precis även om jag börjar byta ut dessa så smått.
mvh lenell

Jag valde likt dig mellan f90x och f80 och valde f90x och har inte ångrat mig så jag antar att valet var rätt för mig. Byggkvalitén vägde tungt i mitt val och därför blev det som det blev. I ergonomi och teknik ligger ju f80 steget före.

/A

F80 har en i mitt tycke besvärande nackdel, den har en liten ficklampa monterad bredvid objektivet som används som fokuseringsbelysning. 90X saknar inbyggd fokuseringsbelysning, huset är byggt för (semi-)proffs som ändå använder blixt om ljuset är för lågt, i blixten finns då en röd lampa som används för att belysa motivet. Denna lampa är betydligt mindre störande för motivet (ok, ficklampan är säkert tänkt att användas som röda-ögon-reducering men det är nog det första jag brukar stänga av när jag får en ny kamera i nävarna).

Jag ville precis som du Kent helst ha en F100 men hade inte råd. Valet föll på en beg F90X med handgrepp och databakstycke för 7400kr samt en fast (ny) 50mm/1,8. Hittills är jag grymt nöjd, plåtade en snowboardtävling med en vidvinkelzoom och i de fall bilderna inte är skarpa är det snarare för lång slutartid än dålig autofokus som är problemet. Vad gäller ljusmätningen tror jag inte att det är stor skillnad, 90an har 3D-matrix och har än så länge funkat perfekt.

Vad gäller de nya G-objektiven (som saknar bländarring) så fungerar de på F90X men bara i P och S-lägena. De flesta "gamla" objektiv är dock minst lika bra som de nya G-gluggarna, flera av dem är tänkta just för F80 och F75 och ligger i konsumentprisklass med därtill hörande kvalitet. Vibrationsreduceringen på de nya VR-objektiven fungerar dock inte alls på F90X, däremot på F80. Åas, 70-200/2,8 VR IF bla bla kostar ju 23 papp!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar