Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa bakrund

Produkter
(logga in för att koppla)

Alexlindgren

Aktiv medlem
Tjena. Jo jag är en förhoppningsvis blivande fotograf med en ganska starm ekonomi. Om man ska ha en bakrund, finns det att köpa på rulle med papper? Tänker då på färgerna vit,svart och grå.
 
Det finns papper på rulle i en mängd olika färger. Lastolite är en tillverkare och jag har köpt deras produkt i svenska fotobutiker. Även Hama gör pappersbakgrunder. Brukar kosta 6-700 kronor för en rulle (strax under 3 meter bred och 11 meter lång).

Har du tittat på tygbakgrunder? De är ju "återanvändbara" på ett helt annat sätt då de går att tvätta när de blir smutsiga. Behöver du inte så stor kan du lätt göra en själv genom att gå till en tygaffär. Min första tygbakgrund var en fleeceduk. Lätt och skrynklar inte riktigt. Kostade någon hundralapp men nackdelen är att normala tyger inte kommer i sådana bredder och ska man sy ihop två stycken syns ofta skarven, lite beroende på vilket tyg det är.

Efter den blev det två begagnade tygbakgrunder som jag köpte via annonser här på fotosidan.

Till vissa ändamål behöver jag vit papp för att slippa skarvar och skrynkel, men i längden är det kostsamt, så om du har tajt budget så...
 
Senast ändrad:
Hm, farsan har kontakt med ett par trykerier, man kanske skulle kunna fixa en rulle därifrån.

Men sedan till ljus"problemet". Blixtar verkar vara en dyrare lösning, så fast ljus verkar det som om jag ska satsa på.

Men räcker dessa arbetslampor från jula, som man sedan använder en reflektor i form utav en pappaskiva eller något liknande?
 
Kan du få tag på papper billigt så är det jättebra. Anledningen till att dessa rullar kostar beror mycket på att det är väldigt långa rullar (nästan 3m) samt att pappret är kraftigt och tål att användas flera gånger om.

Fast ljus har flera nackdelar, speciellt "hemmagjorda" lösningar med bygglampor, de två största är att de inte är så kraftigt som man skulle kunna tro och att de blir VARMA! (Tänk på brandfaran och placera dem inte för nära brandfarliga föremål). Sedan är det si och så med färgtemperaturen. Men det är nog det minsta av problemen.

Därmed inte sagt att det är dåligt. För bara några hundralappar kan du få tillräckligt för att komma igång och många använder denan typ av utrustning med mycket bra resultat.

Det finns en hel del trådar om hemmabygge i studion. Använd sökfunktionen och du kommer finna många intressanta trådar med bilder, resultat och anvisningar.
 
Alexlindgren skrev:
Hm, men vad är då fördelarna med blixtar? Mindre värme?
Ja, mindre värme eftersom de inte är igång hela tiden. Samt att de normalt ger mer ljus än du kan få med lampor. En bra blixt har också möjligheten att variera ljusstyrkan utan att behöva flytta ljuskällan längre från motivet (vilket påverkar ljussättningen) eller använda saker mellan för att "suga upp" ljus. Med en bygglampa har du två lägen, av eller på. Dessutom har de så hög effekt att vanliga dimmers inte funkar. Alltså är man lite begränsad i hur man ljussätter.

Om jag skulle ha en liten studio hemma, inte permanent, utan jag flyttar fram den när jag ska fota, hur starka blixtar skulle jag behöva isf? Och hur många?
Det finns fotografer som bara arbetar med en blixt/ljuskälla och nöjer sig med det.

Två ger dig möjlighet att även lysa upp skuggsida (vilket även en reflektor kan göra åt dig), jämn belysning från två håll, lysa upp bakgrunden, ge randbelysning för att separera tex hår från likfärgad bakgrund, etc.

Som du förstår så kan du då med tre eller fler ljuskällor kombinera ovanstående och får fler sätt att ljussätta på.

Så hur många du behöver beror helt och hållet på vad du vill göra. Två blixtar och en reflektorskärm (för fyllnadsljus i skuggor) kommer man väldigt långt på.

Styrkan då? Ska man ta ansikts- eller huvud/skuldra- eller tom halvkroppsporträtt i relativt små utrymmen eller bilder på mindre saker så räcker det med ganska "klena" blixtar. För kraftiga som man inte kan dra ned för mycket kan vara riktigt till besvär till och med.

Ska man däremot ljussätta större grupper människor, eller stora saker som tex bilar så krävs lite mer ljus.

Skulle ett sådant "set" räcka? Och behöver jag komplettera med något annat?
Jag har ingen erfarenhet av Kaffebrus paket, men sök i forumen så kommer du finna fler trådar där folk diskuterar de olika paketen han säljer. Jag tror att de är fullt tillräckliga för hobbyfotografen med begränsad budget.

Saker man kanske vill skaffa till (eller tillverka själv) är som jag nämnde en reflexskärm, stativ för att hålla reflexskärmen, bakgrund eller flaggor (svarta skärmar som skärmar av ljus så det inte faller på fel ställen) eller kanske en softbox (kolla då bara att du köper blixtar som kan ha sådana). Men börja smått och öka på när du känner att behoven ändras.

Ljusmätare är också något man kan fundera på om man vill ha. Vissa kör digitalkamerans histogram och skärm som mätmetod. Personligen skulle jag inte byta bort min ljusmätare. Jag tycker den är en viktig del av min studioutrustning.
 
Min erfarenhet

Jag köpte ett liknande paket och ågrar det inte.

Jag började med två bygglampor men de genererar för mycket värme samt ljusspridningen blir inte vad man vill.

Detta paket med två paraplyer tycker jag är ett bra startpaket som du kommer att ha mycket glädje av.

Men var beredd på att dina utgifter kommer att stiga :) Man blir besatt av det och börjar köpa en massa tyger o annat.
 
Var och köpte bakgrund idag. Dock inte testat den ännu. Ska upp nästa vecka då min rör kommer för montering. Men bakgrunden var något sorts tyg med plast på baksidan. 100kr metern. Lite "luddigt" men verkar endå okey. Lär kunna använda det ett bra tag. Ser ungefär ut som en vit tapet på den "luddiga" sidan.
+ priset, lysser inte igenom, lär gå att tvätta och använda många gånger
- Om det luddiga syns för mycket, ganska tungt runt 2kilo per 2,5m*1,4m
 
PVC matta är bästa valet

PVC matta med fult mönster får du för 80:-/m2 på byggvaruhusen. Använd insidan och nyttja baksidan som oftast är vit. Finns i 3 meters bredd och 2 mm tjocklek, längd 25 - 50 meter. Jag har köpt 5,5 meter som jag har monterat med 50mm distans på min källarvägg. Det ger mig 2,5 meter bakgrund och 3 meter att stå på för modellen.
Smutsig??? - Torka av.
Väldigt smutsig??? - Måla om med vit takfärg.
Hållbarhet flera år förmodligen. Pappersbakgrund håller två sessions, sen får man dra ut 3 meter till. Hållbarhet? Två månader kanske om man inte fottar alltför mycket. Pappersbakgrunder tål inte skor med stilettklackar. Men det gör PVC mattan
 
Re: PVC matta är bästa valet

Maxieboy skrev:
PVC matta med fult mönster får du för 80:-/m2 på byggvaruhusen. Använd insidan och nyttja baksidan som oftast är vit. Finns i 3 meters bredd och 2 mm tjocklek, längd 25 - 50 meter. Jag har köpt 5,5 meter som jag har monterat med 50mm distans på min källarvägg. Det ger mig 2,5 meter bakgrund och 3 meter att stå på för modellen.
Smutsig??? - Torka av.
Väldigt smutsig??? - Måla om med vit takfärg.
Hållbarhet flera år förmodligen. Pappersbakgrund håller två sessions, sen får man dra ut 3 meter till. Hållbarhet? Två månader kanske om man inte fottar alltför mycket. Pappersbakgrunder tål inte skor med stilettklackar. Men det gör PVC mattan

Det där var grymt smart !
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.