Alexlindgren
Aktiv medlem
Tjena. Jo jag är en förhoppningsvis blivande fotograf med en ganska starm ekonomi. Om man ska ha en bakrund, finns det att köpa på rulle med papper? Tänker då på färgerna vit,svart och grå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ja, mindre värme eftersom de inte är igång hela tiden. Samt att de normalt ger mer ljus än du kan få med lampor. En bra blixt har också möjligheten att variera ljusstyrkan utan att behöva flytta ljuskällan längre från motivet (vilket påverkar ljussättningen) eller använda saker mellan för att "suga upp" ljus. Med en bygglampa har du två lägen, av eller på. Dessutom har de så hög effekt att vanliga dimmers inte funkar. Alltså är man lite begränsad i hur man ljussätter.Alexlindgren skrev:
Hm, men vad är då fördelarna med blixtar? Mindre värme?
Det finns fotografer som bara arbetar med en blixt/ljuskälla och nöjer sig med det.Om jag skulle ha en liten studio hemma, inte permanent, utan jag flyttar fram den när jag ska fota, hur starka blixtar skulle jag behöva isf? Och hur många?
Jag har ingen erfarenhet av Kaffebrus paket, men sök i forumen så kommer du finna fler trådar där folk diskuterar de olika paketen han säljer. Jag tror att de är fullt tillräckliga för hobbyfotografen med begränsad budget.Skulle ett sådant "set" räcka? Och behöver jag komplettera med något annat?
Alexlindgren skrev:
Vilket bra tips!
Ska iväg och handla imorgon tror jag! Hur fäste du den?
Maxieboy skrev:
PVC matta med fult mönster får du för 80:-/m2 på byggvaruhusen. Använd insidan och nyttja baksidan som oftast är vit. Finns i 3 meters bredd och 2 mm tjocklek, längd 25 - 50 meter. Jag har köpt 5,5 meter som jag har monterat med 50mm distans på min källarvägg. Det ger mig 2,5 meter bakgrund och 3 meter att stå på för modellen.
Smutsig??? - Torka av.
Väldigt smutsig??? - Måla om med vit takfärg.
Hållbarhet flera år förmodligen. Pappersbakgrund håller två sessions, sen får man dra ut 3 meter till. Hållbarhet? Två månader kanske om man inte fottar alltför mycket. Pappersbakgrunder tål inte skor med stilettklackar. Men det gör PVC mattan