Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köpa apple dator i spanien

Produkter
(logga in för att koppla)

benjamineidem

Avslutat medlemskap
Hej.

Är i spanien och jobbar nu, tänkte köpa en dator. macbook pro 13 tum. Priset är ungefär detsamma som i sverige.

Det jag undrar är om det är en dum affär när jag tänkte ta det på min enskilda firma. Hur funkar det med moms och så?

tjänar jag på att köpa i sverige eller är det skitsamma?

Mvh
Benjamin
 
Om din firma är momspliktig kan du dra av momsen så länge inköpet är gjort inom EU/EES.

Så jag kan dra den spanska momsen i sverige? alltså på precis samma sätt som om jag hade köpt den i sverige?

Om jag fattade dig rätt?

Hur hög är momsen i spanien då? och spelar det någon roll för min del i slutändan ?

Vad menas med "ESS"
 
Ja, om firman är momspliktig och ska skatta i Sverige kan du dra av momsen.

EES är, enkelt uttryckt, EU plus några länder till, t ex Norge. (För övrigt undrar jag om jag inte hade fel ang EES, norsk moms kan man väl inte dra av? Fast det spelar ju ingen roll i det här fallet.)

För övrigt tror jag att spanska tangentbord ser annorlunda ut än svenska och möjligen har färre tangenter, men det har du säkert koll på.
 
Ja, om firman är momspliktig och ska skatta i Sverige kan du dra av momsen.

EES är, enkelt uttryckt, EU plus några länder till, t ex Norge. (För övrigt undrar jag om jag inte hade fel ang EES, norsk moms kan man väl inte dra av? Fast det spelar ju ingen roll i det här fallet.)

Okej, tack så mycket för svaren!

Men jag googlade lite och jag hittade inget definitvt svar på spaniens moms på datorer. Men jag fattade det som att momsen i spanien är 16 procent? stämmer det? och om det gör det så förlorar jag väl lite på att köpa i spanien, eller?
 
Tangentbord?

Jag skulle satsa på att köpa den i Sverige.
Åtmistonne om du vill ha den med Svenskt tangenbord.
Vilket de knappast har i Spanien.
 
Lol!

Fan då :(. Tänkte inte så långt. Hehe. Men det funkar ändå va? med åäö? bara det att dom inte syns på de fysiska knapparna?

Det funkar nog i alla fall.
Men sedan så handlar det ju också om vilket språkstöd som är installerat/följer med OS X i datorn där nere.

Förutom åäö, så har ju Spanjorerna dessutom en massa egna bokstäver som vi inte använder i Sverige.
Så risken för onödiga problem får nog ansens överhängande.
 
Jag köpte en Macbook när jag bodde där nere under 2007-2008 och som ni skriver så ser tangentbordet annorlunda ut men det är inga problem att ställa om i os x. Operativet innehåller stöd för svenska så det är bara att ställa om det och köra på som vanligt. Jag råkade ut för ett problem med sprucken plast i kanten på den vita macbooken när jag väl hade flyttat tillbaka men det var inga problem - de bytte ut tangetbordet och jag fick välja om jag ville behålla det spanska eller byta till ett svenskt.

Rörande momen kan jag tyvärr inte bidra hjälp.
 
Jag köpte en Macbook när jag bodde där nere under 2007-2008 och som ni skriver så ser tangentbordet annorlunda ut men det är inga problem att ställa om i os x. Operativet innehåller stöd för svenska så det är bara att ställa om det och köra på som vanligt.
Fast hur funkar det när tangentbordet rent fysiskt ser annorlunda ut? T ex finns det väl ingen tangent mellan shift och z?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.