ANNONS
Annons

Köpa analog system

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Eftersom gamla Nikon-objektiv passar på de digitala kan väl valet inte vara så svårt? En analog Nikon SLR! Då kan du använda de gamla objektiven även på din digitala. Möjlighet till manuell spegeluppfällning är bra för skärpan vid tider kring 1/30 sek - 3 sek. Helmanuell Nikon behöver inte betyda billigare kamera. FM2 är manuella, mekaniska och bra hus som brukar kosta ganska bra också. Men hittar du en fungerande sån till rimligt pris är det bara att slå till.

Tack för tipset om manuell spegeluppfällning, lär bli en del tider i det området om jag känner mig själv rätt.
Frågan är bara vad jag själv egentligen vill ha, helt manuellt eller med halvautomatik. Har lånat mammas gamla objektiv och fotat helt manuellt i många månader förut, men med digitalt kan man ju lätt korrigera fel i exponeringen. Vet inte om jag vågar riskera nåt när det gäller analogt, så det kan nog vara bäst att kunna ha bländarprioritet. Samtidigt så köper jag ju analogt för att lära mig, och då kanske det är lika bra att ta steget fullt ut och våga fota endast manuellt.

Hittade en sida med lite info om FM2, http://nikonimaging.com/global/products/filmcamera/slr/1980-1984/fm2/

Men under Shutterspeed: "Mechanical 1/4,000 to 1 second, plus B (long exposure)". Förstår jag då rätt i att en sekund är den längsta tid som går att ha? För i så fall vet jag inte om det är rätt för mig, kan säkert komma att bli begränsad av att inte kunna ha längre tider.

En sekund är det längsta kameran klarar av att klocka själv. Så är det på de flesta äldre kameror. För längre tider använder du b-läget, en trådutlösare och ett tidtagarur. I b-läget är slutaren öppen så länge avtryckaren hålls inne. Har du en trådutlösare med låsskruv kan du exponera flera dagar om du vill.

eon skrev:
Nikon F80 är bästa alternativet. Ca 1000kr i gott skick begagnat.
Hittade en liten genomgång om den här på fotosidan (http://www.fotosidan.se/cldoc/2090.htm). Låter som en trevlig kamera.
Men jag är osäker på om den faktiskt är vad jag vill ha. För mig spelar det här med korta slutartider och halvautomatik ingen större roll, kanske tvärtom, jag vill bli mer begränsad. Då jag som sagt köper kameran för att lära mig. Automatik o dyl har jag i D50;n och det är väl mer det motsatta jag är ute efter när det gäller den analoga - Att jag ska få arbeta, och inte kameran.
Och då kanske jag dessutom får betala för mer än vad jag behöver och vill ha?

Det låter definitivt som om du skall ha en gammal stålkapslad manuell kamera. Hittar du en FM2 är det väl inget att tveka om? Ett annat alternativ värt att tänka på är en F3. Men alla Nikons manuella kameror är köpvärda om vi undantar EM och de som har mer än en siffra i modellbeteckningen.

jimh skrev:
En sekund är det längsta kameran klarar av att klocka själv. Så är det på de flesta äldre kameror. För längre tider använder du b-läget, en trådutlösare och ett tidtagarur. I b-läget är slutaren öppen så länge avtryckaren hålls inne. Har du en trådutlösare med låsskruv kan du exponera flera dagar om du vill.

Ah, då hänger jag med. Nu känner jag mig väldigt okunnig. Eller kanske främst digital.

mc bruno skrev:
Jag tycker du ska köpa en helmanuell gammal nikon. Då lär du dej massor samtidigt som du inte behöver byta några objektiv.

Mm. Automatik har jag ju så det räcker och blir över i det digitala, det är ju en läromästare jag vill ha.
Samtidigt är jag ju rädd att missa en massa bra bilder bara för att jag lyckas göra bort mig med exponeringen.. Så det kan nog vara bra att kunna ha ett halvautomatiskt läge iaf.

D2x skrev:
Nikon F3 skulle jag valt om jag var du.

rolle

Sökte runt lite, och blev rätt förtjust i den faktiskt. Lite roligt att jag kan bli nostalgisk över kameror som kom många år innan jag...

Frågan är bara, pris? 6 000 och 4 000 var väl det jag hittade, och det är helt klart för mycket. För ögonblicket iaf, annars får man väl helt enkelt jobba, och vänta.

Och sen förresten, läste jag att LCD-skärmen förlorar skärpa och kontrast med åren? Och det är ju inte speciellt bra.

Kom att tänka på först nu att det faktiskt är gamla kameror vi talar om, och att köpa en sån begagnad, är det risker det egentligen är värt att ta? Visst, det är ju tåligt byggda grejer, och köper jag nåt begagnat så ska det ju vara välskött förstås. Men elektronik är elektronik, hur är det med hållbarheten?

F3, FE, FE2, och FM3a har slutarautomatik.

Men så krångligt är det inte att ställa in slutartid och bländare manuellt. Gör du det efter ljusmätaren utan egen tankemöda så gör du ju samma sak som en automatisk kamera, bara med ett par extra handgrepp.

Rhona skrev:
Frågan är bara, pris? 6 000 och 4 000 var väl det jag hittade
Mellan 1000 och 2000 kr kan du hitta en F3 för. Jag har haft en sliten utannonserad i det lägre prisspannet hur länge som helst utan att få den såld. Det är köparens marknad när det gäller filmutrustning, det är bara det att inte alla säljare förstått det.

Anders Svensson skrev:
Frågan är ju om man skall ha en helmanuell och också hur gammal den skall vara? En del nyare objektiv ("G") fungerar inte alls på en F3. Det är det ju inget som HINDRAR att man använder DX-optik på analoga (film-) kameror - men man får ju i så fall beskära duktigt vid framkallningen. Men kör man S-V i hemma- eller klubblabb går det ju, det också. Dia är väl knappast intressant?

Sedan är frågan hur "manuell" man vill vara. Det finns ett par rätt OK "manuella AF-kameror" - t ex F4 och F4 lillebror/lillasyter F801(s). Dessa är dugliga med många AF och manuella objektiv, ger mätning med gamla objektiv och AF med nya, samtidigt som sökarskivor kan ändras.

Bland de moderna AF-kamerorna är F80, F90x eller F100 helt OK. En helmanuell kamera kan i så fall vara en FM2, om man nu kan hitta en till vettigt pris. FA, FM, FG och de andra "elektroniska" är dugliga, men då tycker jag att man lika väl kan gå på AF-kamerorna i stället. Den lilla EM kan man lämna åt sidan - den är svår att behärska - man får lära sig att finta mätningen om man vill bestämma själv. Annars är den charmig. KAnske kan du få tag på en FG10, en "Nikon" som byggts av Cosina och har kusiner med andra märkesnamn. Photax har haft kinesiska "Nikonkloner", åtminstone förr i världen.

Tradera är inget för den som inte är beredda att chansa och kan tåla en bakstöt utan att det blir ekonomiskt surt. Det går att hitta bra grejor riktigt billigt, men det ingår liksom i konceptet att man kan bli fintad emellanåt, och det får man i så fall tåla.

Ja du, det är frågan. Jag känner mig väldigt lockad av tanken på helmanuellt, men jag är samtidigt, som sagt, osäker på om jag vågar ta risken att missa en ögonblicksbild. Eller kanske framför allt, lyckas sabba en mängd exponeringar som kunde blivit riktigt bra, pga nåt litet fel jag gjort.

Har checkat mammas objektiv nu, hon har då ett Zoom-Nikkor 35-105mm 1:3.5-4.5, samt ett vidvinkel, AF Nikkor 24mm 1:2.8. Så nu vet ni vad det är jag utgår ifrån iaf. Även fast jag inte kan låna dem i en evighet, men men.
Nej dia tror jag inte att det blir, eller ja, det vet jag ju inte, men inte i början iaf.

AF-kamerorna verkar rätt intressanta för min del. Men då vill jag nog hellre ha en äldre typ, dels för känslans skull, sen är väl de billigare också, antar jag?

Då blir det inte tradera. Min ekonomi tål inte att bli fintad, helt enkelt.

Fredrik Calabrese skrev:
FM är en mekanisk kamera. Likaså FM2 och 3. De är alla riktigt trevliga om man vill ha en helmanuell kamera. Skillnaden mellan en mekanisk och elektronisk kamera är hur
slutaren fungerar.
Mekaniska kameror fungerar med urverk och elektroniska med batteridriven elektronik. Båda har sina fördelar.
mekaniska slutare behöver inget batteri, elektroniska slutare klarar snabbare tider.

F100 är nog den mest prisvärda om du vill ha en riktigt bra AF kamera för lite pengar (runt 2500:).
Bra AF, snabb serietagning, magnesiumhus, och så funkar den med AI optik (gammal manuell optik).

Proffshusen (heter F med en siffra efter tex F2) är riktigt shyssta om man kan hitta ett amatöranvänt exemplar. Men F4 och F5 är rejält tunga vilket man kanske ska ha i åtanke.

Tack för informationen! Behövdes faktiskt. Så det här med halvautomatik, har det inget att göra med om kameran är elektronisk eller mekanisk?

Skulle kanske bli bäst med en mekanisk med detta i åtanke. Seriebildtagningsläge och snabbare tider är ju bra. Kommer att fortsätta fota mycket på trav- och hopptävlingar, och då är det ju ändå den digitala jag kommer att använda, så det känns liksom som att man i så fall får betala extra för något jag inte har nytta av.
Men hur är det med prisskillnaden mellan mekaniskt och elektroniskt? Dyrare, billigare?

Hur tunga? Vet inte vad som går att jämföra med, men...

Erik Schalin skrev:
Du kan köpa vilket analogt hus som helst.
601an kan du säkert hitta för ett par hundralappar. trotjänaren 801 för en femhundring, tja eller vad som hellst som tar film och i ditt fall Nikonobjektiv.

Men varför? ja det är en motivering du måste komma på själv.

Den enda anledningen som jag ser är om du just vill gå in i mörkrummet och göra bilder analogt.

Tidaholm vet jag inte men Falköping har en fotoklubb och de har säkert tillgång till mörkrum.
Är du i Mullsjö så är du välkommen om du vill jobba med svartvitt. Hör av dig bara.

Låter väldigt frestande med så pass billiga kameror.. Men med tanke på att kvaliteten är så pass hög för så pass lågt pris nu för det analoga, så kanske det är lika bra att ändå satsa på lite dyrare saker, när jag ändå är beredd på det? Antar att man förlorar en del om man ska byta upp sig senare, när nu värdet bara sjunker.

Det är just det här med mörkrumsläran som jag är sugen på att lära mig, så klart. Sen tror jag det är väldigt nyttigt rent fotografiskt att bli mer begränsad, och få jobba mer för att få fram sina bilder. Inte bara trycka, se om det blev bra, och trycka igen. Det har jag gjort i flera år nu, och det känns som att jag vill börja i andra änden och faktiskt bli tvungen att tänka ordentligt innan jag trycker. Det är väl mina främsta anledningar.

Jo, Tidaholm har en fotoklubb, vet dock inte om de har tillgång till labb men det borde de ju. Dit borde jag väl också vända mig när jag nu ska köpa analog kamera, finns säkert nån där som är på jakt efter köpare till nån trotjänare.
Hah, det ska jag komma ihåg då :)

Jag tycker du låter lite kluven. Vill du ha automatik för att inte missa ögonblicksbilder, eller vill du ha en helmanuell läromästare? Du behöver nog bestämma dig.

Exponeringen kan du ställa in i förväg på en helmanuell om du t.ex. är på hopptävlingar, tar du på negativ film finns det ett par stegs felmarginal. Fokuseringen kan du också fixa genom att lära dig om hyperfokalavstånd, och att använda skärpedjupsskalan på bländarringen. Då lär du dig också att i förväg tänka igenom vad du vill ha för skärpedjup och slutartid och anpassa slutartid, bländare och fokusinställning därefter. Allt detta missar du genom att använda hel- eller halvautomatik.

Min fru, min son och jag har alla köpt flera begagnade kameror på både ebay och Tradera, utan att åka på någon jättenit. Något man får vara beredd på med gamla kameror är åldrad skumplast i ljustätningarna (blir geggig, ger ljusläckor, fixas lätt själv med lite kvällspyssel och ny skumplast från ebay för några tior) och att mekaniken kanske behöver rengöras. Det kostar visserligen bortåt en tusenlapp att skicka på service men å andra sidan håller det 30-40 år till sedan... Ju mer elektronik i kamerorna, desto värre att fixa dem när elektroniken går sönder, eftersom det oftast är specialkomponenter som inte tillverkas eller lagerhålls längre. En duktig kameratekniker bör alltid kunna fixa en helmekanisk kamera, finns elektronik kanske man måste hitta en till att plocka delar från.

Köper du t.ex. en F80 kan du väl alltid stänga av all automatik och köra helmanuellt, fast å andra sidan tvingas du inte att göra det heller. Hurpass självdisciplin har du och vad vill du uppnå?

Jag har lite svårt att förstå det där med varför det skulle behövas självdisciplin för att stänga av automatik. Om man väljer bort automatik är det väl för att bilden man vill ta är lättare att ta med helt manuell kontroll.
Kan man lika gärna ta den med full automatik, varför inte?

Jag stänger ofta av en hel del av automatiken i F100 och D200, men bara om vägen till bilden blir lättare av det.

Men jag är verkligen en sån där som går igång på gamla häckar till kameror utan automatik. Rolleicord och andra stofilkameror.

MattiasL skrev:
Jag har lite svårt att förstå det där med varför det skulle behövas självdisciplin för att stänga av automatik. Om man väljer bort automatik är det väl för att bilden man vill ta är lättare att ta med helt manuell kontroll.
Kan man lika gärna ta den med full automatik, varför inte?

Jag stänger ofta av en hel del av automatiken i F100 och D200, men bara om vägen till bilden blir lättare av det.

Men jag är verkligen en sån där som går igång på gamla häckar till kameror utan automatik. Rolleicord och andra stofilkameror.

Nu var det ju så att hon från början sade att hon särskilt ville ha en manuell kamera så att hon skulle lära sig hur man gör utan att kameran gör jobbet åt henne. Måste man då göra ett aktivt val för att slippa automatiken är det bara mänsklig natur att man är lat och låter automatiken vara på "bara den här gången" - det krävs självdisciplin. Jag är sådan och jag tror de flesta människor är sådana. Den första kamera jag köpte var helmanuell, en OM-1 trots att den automatiska OM-2 just kommit, av exakt samma skäl som Johanna anfört, jag ville inte kunna ha valet att vara lat och inte lära mig.

Jag tycker du ska titta på Nikon FM också. Den är visserligen inte riktigt lika bra som FM2 men det som skiljer är att du har 1/1000 som snabbaste slutartid istället för 1/4000 och att blixtsynctiden är 1/125 istället för 1/250 son FM2n har. Detta har aldrig varit något problem för mig eftersom jag alltid använder min i befintligt ljus.Varesig FM eller FM2 har ju TTL-blixtmätning. Det fina i kråksången är ju att en FM går att hitta begagnad för runt en femhundring.

M

Jag tycker inte att man måste vara så rädd för att missa en bildmöjlighet. Det är ju trots allt en hobby för de flesta av oss.

Att fotografera är att skapa och missar man ett motiv så jobbar man på et annat i stället. Många motiv är dessutom inte så snabbt övergående att manuellt arbete med kameran och lite fundering över motivet inte hinns med.

Att jag tidigare rekommenderade en F80 är pga att det är en av de få som är kompatibla med dagens digitala Nikon och dessutom säljs billigt begagnat. Fördelen är att alla AF-objektiv som inte är av DX-typ kan användas med den kameran och med D50. Nackdelen är att manuellt fokuserade F-objektiv inte fungerar så väl på F80 eller D50. Dvs enbart manuell exponering och ingen ljusmätning.

Vill du använda de gamla objektiven så rekommenderar jag FM2, FE2 eller F3. Mycket bra kameror. Köp gärna ett paket med några objektiv för rimliga pengar.

Kapten Stofil skrev:
Jag tycker du låter lite kluven. Vill du ha automatik för att inte missa ögonblicksbilder, eller vill du ha en helmanuell läromästare? Du behöver nog bestämma dig.

Exponeringen kan du ställa in i förväg på en helmanuell om du t.ex. är på hopptävlingar, tar du på negativ film finns det ett par stegs felmarginal. Fokuseringen kan du också fixa genom att lära dig om hyperfokalavstånd, och att använda skärpedjupsskalan på bländarringen. Då lär du dig också att i förväg tänka igenom vad du vill ha för skärpedjup och slutartid och anpassa slutartid, bländare och fokusinställning därefter. Allt detta missar du genom att använda hel- eller halvautomatik.

Min fru, min son och jag har alla köpt flera begagnade kameror på både ebay och Tradera, utan att åka på någon jättenit. Något man får vara beredd på med gamla kameror är åldrad skumplast i ljustätningarna (blir geggig, ger ljusläckor, fixas lätt själv med lite kvällspyssel och ny skumplast från ebay för några tior) och att mekaniken kanske behöver rengöras. Det kostar visserligen bortåt en tusenlapp att skicka på service men å andra sidan håller det 30-40 år till sedan... Ju mer elektronik i kamerorna, desto värre att fixa dem när elektroniken går sönder, eftersom det oftast är specialkomponenter som inte tillverkas eller lagerhålls längre. En duktig kameratekniker bör alltid kunna fixa en helmekanisk kamera, finns elektronik kanske man måste hitta en till att plocka delar från.

Köper du t.ex. en F80 kan du väl alltid stänga av all automatik och köra helmanuellt, fast å andra sidan tvingas du inte att göra det heller. Hurpass självdisciplin har du och vad vill du uppnå?

Det tycker jag också att jag gör, eller snarare mycket kluven.
Men jag vill ha en kamera att genomföra arrangerade plåtningar med, alltså porträtt och olika arrangerade situationer. Det blir säkert en hel del på stativ.
Så egentligen är det bara löjligt av mig att vara så osäker och vilja ha halvautomatik... Det har väl säkert att göra med att jag är så van att kunna kolla bilden direkt efteråt, och kunna rätta eventuella fel.

Korta slutartider, autofokus, och annan automatik tillhör det som (med tanke på vad jag vill ha kameran till) jag kan och kanske vill välja bort. Vilket kanske är en av anledningarna till att de här nyare kamerorna från 90-talet och framåt inte är något för mig?

Ska du använda den till arrangerade tagningar har du ju all tid i världen att ställa in skärpa, mäta ljus, kolla skärpedjup m.m. och då är ju egentligen automatiken inte till någon jättehjälp. I en sådan situation vill du säkert välja bländare m.m. själv, långa slutartider spelar ingen roll m.m. Dessutom skulle jag nog själv kolla allt 3 gånger innan jag tryckte av.

Jag skulle nog valt en helt manuell gammal trotjänare och satsat på en bra exponeringsmätare, typ Minolta Flashmeter, som komplement. Nu har jag ingen koll på vad äldre Nikon kostar men hade du haft t.ex. Minoltaobjektiv hade du kunnat köpa 3 st SRT101-or på Tradera för vad en F80 kostar ;-) De gamla manuella använder ju dessutom bara batteri för exponeringsmätaren, och för arrangerade tagningar kanske du ändå vill ha en separat sådan, så då fungerar ju kameran oavsett batteri.

Sedan fungerar en manuell kamera dessutom utmärkt för spontana situationer som gatufoto t.ex., se bara på Bengt Björkboms fina bilder här på Fotosidan. Det gäller bara att lära sig hur man gör... film är inte *så* dyrt och man kan scanna negativen för att se hur det blev, går ganska fort.

Då så. Då är mina tips FM, FM2 eller F2. F2 har jag iofs lite dålig koll på. FM-modellerna är så enkelt och robust det kan bli. Skillnaderna är 1/1000 hos FM mot 1/4000 som kortaste tid hos FM2; 1/90 (eller om det var 1/125) blixtsynk mot 1/250. Annars är det ungefär samma kamera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar