Rhona
Medlem
Graal skrev:
Eftersom gamla Nikon-objektiv passar på de digitala kan väl valet inte vara så svårt? En analog Nikon SLR! Då kan du använda de gamla objektiven även på din digitala. Möjlighet till manuell spegeluppfällning är bra för skärpan vid tider kring 1/30 sek - 3 sek. Helmanuell Nikon behöver inte betyda billigare kamera. FM2 är manuella, mekaniska och bra hus som brukar kosta ganska bra också. Men hittar du en fungerande sån till rimligt pris är det bara att slå till.
Tack för tipset om manuell spegeluppfällning, lär bli en del tider i det området om jag känner mig själv rätt.
Frågan är bara vad jag själv egentligen vill ha, helt manuellt eller med halvautomatik. Har lånat mammas gamla objektiv och fotat helt manuellt i många månader förut, men med digitalt kan man ju lätt korrigera fel i exponeringen. Vet inte om jag vågar riskera nåt när det gäller analogt, så det kan nog vara bäst att kunna ha bländarprioritet. Samtidigt så köper jag ju analogt för att lära mig, och då kanske det är lika bra att ta steget fullt ut och våga fota endast manuellt.
Hittade en sida med lite info om FM2, http://nikonimaging.com/global/products/filmcamera/slr/1980-1984/fm2/
Men under Shutterspeed: "Mechanical 1/4,000 to 1 second, plus B (long exposure)". Förstår jag då rätt i att en sekund är den längsta tid som går att ha? För i så fall vet jag inte om det är rätt för mig, kan säkert komma att bli begränsad av att inte kunna ha längre tider.