ANNONS
Annons

Köpa analog system

Produkter
(logga in för att koppla)

Rhona

Medlem
Har fått en liten fix idé om att försöka få tag i en analog systemkamera... Jag har redan en digital systemkamera, Nikon D50, och det är ju alltså ingen ersättare jag vill köpa, utan ett komplement till den.
Mycket för att det blir så mycket kvalitet för så lite pengar, jämfört med allt det digitala. Dessutom vill jag lära mig mer om hur man egentligen jobbar analogt, samt mörkrumslära.

Men jag är ju då verkligen inte så haj på det här med vad det finns för alternativ, eller om det över huvudtaget är en bra idé. Så, lite vägledning, tack :)

Bra modeller?
Har försökt leta lite på nätet, och här på fotosidan bland produkterna. Men informationen är inte den bästa direkt. Tips?

Mätsökarkamera eller vanlig SLR?
Vet över huvudtaget inte riktigt vad skillnaderna egentligen är mellan dessa? Visst är det ingen elektronik utan bara mekanik i mätsökarkamerorna? Vad tror ni skulle passa bäst i min situation?

Automatiskt eller manuellt?
Den analoga kommer ju som sagt bli bara ett komplement, och när det gäller ögonblicksbilder så kommer det nog fortfarande vara D50;n som gäller. Så det är stillastående motiv och arrangerade situationer som den analoga kommer vara till. Är det då lika bra att satsa på en helmanuell kamera och få ner priset ytterligare, eller är det ändå bättre med automatik?

Nikon eller annat märke?
Mina egna objektiv är endast digitala och kan ju då inte användas till en analog kamera, om jag inte fattat helt fel. Men mamma har en del analoga Nikon-objektiv (som jag också lånar till D50;n då och då). Så då är det väl bäst att satsa på Nikon? Så kan jag ju ha eventuella nya analoga objektiv till D50;n också.

Prisklass?
Vilken prisklass tror ni att jag bör lägga mig i för att få något bra? Har inte speciellt stora resurser direkt.
"Måste" dessutom köpa en digital extern blixt till D50;n. Funderar över om det är bättre att ta det köpet först?

Begagnat eller nytt från butik?
Förmodar att det är bäst att köpa någon välskött begagnad. Problemet är väl att jag bor i en småstad. Kan åka in till Skövde utan problem, detsamma gäller väl Göteborg, men då antar jag att det är smidigast att köpa i butik.
Sen finns väl alltid tradera. Är ju under arton och får väl be snällt om hjälp från mamma eller pappa. Men är inte insatt alls, hur är det att köpa över tradera?

Hoppas nån har tips ^___^

Eftersom gamla Nikon-objektiv passar på de digitala kan väl valet inte vara så svårt? En analog Nikon SLR! Då kan du använda de gamla objektiven även på din digitala. Möjlighet till manuell spegeluppfällning är bra för skärpan vid tider kring 1/30 sek - 3 sek. Helmanuell Nikon behöver inte betyda billigare kamera. FM2 är manuella, mekaniska och bra hus som brukar kosta ganska bra också. Men hittar du en fungerande sån till rimligt pris är det bara att slå till.

Rhona skrev:
Har fått en liten fix idé om att försöka få tag i en analog systemkamera... Jag har redan en digital systemkamera, Nikon D50, och det är ju alltså ingen ersättare jag vill köpa, utan ett komplement till den.
Mycket för att det blir så mycket kvalitet för så lite pengar, jämfört med allt det digitala. Dessutom vill jag lära mig mer om hur man egentligen jobbar analogt, samt mörkrumslära.

Men jag är ju då verkligen inte så haj på det här med vad det finns för alternativ, eller om det över huvudtaget är en bra idé. Så, lite vägledning, tack :)

Bra modeller?
Har försökt leta lite på nätet, och här på fotosidan bland produkterna. Men informationen är inte den bästa direkt. Tips?

Vet över huvudtaget inte riktigt vad skillnaderna egentligen är mellan dessa? Visst är det ingen elektronik utan bara mekanik i mätsökarkamerorna? Vad tror ni skulle passa bäst i min situation?

Den analoga kommer ju som sagt bli bara ett komplement, och när det gäller ögonblicksbilder så kommer det nog fortfarande vara D50;n som gäller. Så det är stillastående motiv och arrangerade situationer som den analoga kommer vara till. Är det då lika bra att satsa på en helmanuell kamera och få ner priset ytterligare, eller är det ändå bättre med automatik?

Nikon eller annat märke?
Mina egna objektiv är endast digitala och kan ju då inte användas till en analog kamera, om jag inte fattat helt fel. Men mamma har en del analoga Nikon-objektiv (som jag också lånar till D50;n då och då). Så då är det väl bäst att satsa på Nikon? Så kan jag ju ha eventuella nya analoga objektiv till D50;n också.

Prisklass?
Vilken prisklass tror ni att jag bör lägga mig i för att få något bra? Har inte speciellt stora resurser direkt.
"Måste" dessutom köpa en digital extern blixt till D50;n. Funderar över om det är bättre att ta det köpet först?

Förmodar att det är bäst att köpa någon välskött begagnad. Problemet är väl att jag bor i en småstad. Kan åka in till Skövde utan problem, detsamma gäller väl Göteborg, men då antar jag att det är smidigast att köpa i butik.
Sen finns väl alltid tradera. Är ju under arton och får väl be snällt om hjälp från mamma eller pappa. Men är inte insatt alls, hur är det att köpa över tradera?

Jag går lite i samma tankar. Någon som har efarenhet av Nikon F75? Scandinavianphoto säljer den för en tusenlapp ny.

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556898

F80 finns för 1200

Jag tycker du ska köpa en helmanuell gammal nikon. Då lär du dej massor samtidigt som du inte behöver byta några objektiv.

Frågan är ju om man skall ha en helmanuell och också hur gammal den skall vara? En del nyare objektiv ("G") fungerar inte alls på en F3. Det är det ju inget som HINDRAR att man använder DX-optik på analoga (film-) kameror - men man får ju i så fall beskära duktigt vid framkallningen. Men kör man S-V i hemma- eller klubblabb går det ju, det också. Dia är väl knappast intressant?

Sedan är frågan hur "manuell" man vill vara. Det finns ett par rätt OK "manuella AF-kameror" - t ex F4 och F4 lillebror/lillasyter F801(s). Dessa är dugliga med många AF och manuella objektiv, ger mätning med gamla objektiv och AF med nya, samtidigt som sökarskivor kan ändras.

Bland de moderna AF-kamerorna är F80, F90x eller F100 helt OK. En helmanuell kamera kan i så fall vara en FM2, om man nu kan hitta en till vettigt pris. FA, FM, FG och de andra "elektroniska" är dugliga, men då tycker jag att man lika väl kan gå på AF-kamerorna i stället. Den lilla EM kan man lämna åt sidan - den är svår att behärska - man får lära sig att finta mätningen om man vill bestämma själv. Annars är den charmig. KAnske kan du få tag på en FG10, en "Nikon" som byggts av Cosina och har kusiner med andra märkesnamn. Photax har haft kinesiska "Nikonkloner", åtminstone förr i världen.

Tradera är inget för den som inte är beredda att chansa och kan tåla en bakstöt utan att det blir ekonomiskt surt. Det går att hitta bra grejor riktigt billigt, men det ingår liksom i konceptet att man kan bli fintad emellanåt, och det får man i så fall tåla.

FM är en mekanisk kamera. Likaså FM2 och 3. De är alla riktigt trevliga om man vill ha en helmanuell kamera. Skillnaden mellan en mekanisk och elektronisk kamera är hur
slutaren fungerar.
Mekaniska kameror fungerar med urverk och elektroniska med batteridriven elektronik. Båda har sina fördelar.
mekaniska slutare behöver inget batteri, elektroniska slutare klarar snabbare tider.

F100 är nog den mest prisvärda om du vill ha en riktigt bra AF kamera för lite pengar (runt 2500:).
Bra AF, snabb serietagning, magnesiumhus, och så funkar den med AI optik (gammal manuell optik).

Proffshusen (heter F med en siffra efter tex F2) är riktigt shyssta om man kan hitta ett amatöranvänt exemplar. Men F4 och F5 är rejält tunga vilket man kanske ska ha i åtanke.

Du kan köpa vilket analogt hus som helst.
601an kan du säkert hitta för ett par hundralappar. trotjänaren 801 för en femhundring, tja eller vad som hellst som tar film och i ditt fall Nikonobjektiv.

Men varför? ja det är en motivering du måste komma på själv.

Den enda anledningen som jag ser är om du just vill gå in i mörkrummet och göra bilder analogt.

Tidaholm vet jag inte men Falköping har en fotoklubb och de har säkert tillgång till mörkrum.
Är du i Mullsjö så är du välkommen om du vill jobba med svartvitt. Hör av dig bara.

Re: Re: Köpa analog system

Martin Nilsson skrev:
Jag går lite i samma tankar. Någon som har efarenhet av Nikon F75? Scandinavianphoto säljer den för en tusenlapp ny.

http://scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iID=1556898

F80 finns för 1200

Min son (http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=36659) har en F75, den är jättebra. Kan rekommenderas.

Johanna, om jag vore du skulle jag köpa en F75 eller F80, de reas ut numera; du får väldigt mycket kamera för pengarna. Den enda nackdelen är att batterierna är dyra.

Rhona skrev:
Har fått en liten fix idé om att försöka få tag i en analog systemkamera... Mycket för att det blir så mycket kvalitet för så lite pengar, jämfört med allt det digitala. Dessutom vill jag lära mig mer om hur man egentligen jobbar analogt, samt mörkrumslära.

Bra modeller?

?

Nikon eller annat märke?
Prisklass?

Här kommer tips från en mätsökarfreak!!
Tycker inte du skall ha en mätsökare!
Det kan bli litet för begränsat!

Jag tycker en Nikon F3!!

Nikon F3 va 1980-talets proffskamera, mao slitstark så det räcker!
Och det finns mängder med bra, billig begagnad optik att hitta till den nästan överallt!!

Den kan du köra manuellt med den, eller låta kameran automatiskt välja slutartid!

Och den funkar alltid!!

Mvh från Bengan

Ps. har även en Nikon F, F2 och F4, men tycker nog Nikon F3 är den mest lättjobbade...

En annan tanke jag fick efter att ha tittat på din profil:

Jag tycker själv bäst om att fota analogt och svartvitt, eftersom jag trivs med den lite långsamma, eftertänksamma process som det blir. Jag tycker det är avkopplande att framkalla och kopiera själv. Lite som att pyssla med hästar :) (vi har en häst också). Jag håller t.o.m. på med mellanformat, som blir ännu långsammare att jobba med, dels för att man måste ta sig tid att ställa in, komponera m.m., dels för att jag tycker att de stora negativen är så sensuella på något sätt.

Jag tror spontant också på F80, eftersom den är så billig, och rätt lik din D50 i hanteringen.

Men ska du jobba mer stillastående så kanske du hamnar i ett annat läge. Då kan det vara roligare med en gammal helmanuell FM eller så.

En fråga som nästan är ett påstående:

Jag undrar om inte F80 är en av de kameramodellerna som INTE kan hantera manuella objektiv så bra, dvs exponeringsmätning?

Nikon har en skiljelinje ungefär här (F50, F60, F70 etc) där det krävs CPU-optik (=Af-optik) för att få mätning etc. Därför tycker jag att man bör titta på kameror med den kapaciteten - det blir trots allt roligare om Nikons erkänt bra mätning går att använda.

Just det, det stämmer. Missade detaljen med gamla objektiv..
Då ändrar jag mitt tips från F80 till F90x. Låter lite mer dock, om det är viktigt.

För att ha möjlighet till autofokus så är mitt tips F801s (skillnad mellan F801 och F801s är att den med s har spotmätning).
F90X är en senare modell som främst har bättre autofokus och på papperet bättre ljusmätning, både för blixt och vanlig mätning (tror dock inte att det gör någon större skillnad i realiteten). F801 har en knapp på kamerahuset för dubbelexponering, på F90X måste man köpa bakstycket MF26 för att få denna funktion (men då får man flera andra funktioner också).

Dessa hus kan ta både G objektiv som gamla ai-objektiv, dock inte Nikon objektiv utan ai-koppling (ai-koppling kom i slutet av 70-talet).

Husen kan man få för mellan 500 och 1000 kronor, gamla manuella objektiv kostar där omkring också, i vissa fall lite mer.
Det är svårt att ge råd om vilka objektiv du ska skaffa, det beror på vad du föredrar att fotografera, men jag skulle personligen satsa på fasta brännvidder istället för zoom.

Man Kan använda G-optik men bara med bländar- eller programautomatik, och många G-optiker är också AF-s vilket inte funkar på dem.

F4/ F100 /F5 och F6 är dom mest kompatibla vad gäller objektiv.

Klarar AI, AF och AF-s.

Ska du använda AI optik så skaffa en F100 annars så funkar en F80 bra.

MattiasL skrev:
Man Kan använda G-optik men bara med bländar- eller programautomatik, och många G-optiker är också AF-s vilket inte funkar på dem.

Med tanke på att man kan ändra kombinationen bländare-slutare med tumhjulet i programläget på F801 och F90X så blir det ju inte någon större skillnad.

Jag är ganska säker på att AF-s funkar med F90X och F90 (men kanske inte med F801). Jag har för mig jag har testat ett DX AF-s objektiv på min F90 och kunde då fokusera (hade dock mörka hörn i vidvinkelläget eftersom det var ett DX-objektiv).

F100 är ju en fantastisk kamera, men kostar trots allt 2000-3000 begagnat, det är ju väldigt mycket kamera för de pengarna, men kanske lite overkill som förstakamera, bättre att köpa ett äldre och billigare hus och lägga pengarna på objektiv.

Något som kan va värt att tänka på om du köper manuella objektiv är att du inte får ljusmätning med dem på din D50, + den lilla sökaren.

Finns förvisso sökarförstorare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar