ANNONS
Annons

Köpa A700 i USA ?

Produkter
(logga in för att koppla)
Beror på vad det är för laddare.. men hur som helst går det att köra med adapter. Sen är det ingen svensk manual. Det är dom skillnaderna och sen att funkar det inte som det ska så blir det lite bökigt

Jag har köpt ett antal grejer från USA tidigare (slut på det nu) och alltid fått betala 25% ungefär i mervärdesskatt på det totala priset. Skulle inte våga köpa ny kamera från USA pga av risken för problem. Då pungar jag hellre ut lite extra och känner mig "säker" istället. Det är ovärderligt.

Jag har släkt i USA så jag köper ju inte direkt själv från affären utan låter dem köpa och skicka hit , alternativt tar med sig hit när de är på besök.

danieljansson skrev:
Jag har köpt ett antal grejer från USA tidigare (slut på det nu) och alltid fått betala 25% ungefär i mervärdesskatt på det totala priset. Skulle inte våga köpa ny kamera från USA pga av risken för problem. Då pungar jag hellre ut lite extra och känner mig "säker" istället. Det är ovärderligt.

Personligen har jag tagit ett beslut att köpa allt hos "ett stort norrländskt internetföretag" oavsett om de är billigast eller ej (så länge det inte handlar om alltför stora pengar). Värdesätter deras service, snabbhet och framförallt "inget krångel" när det krånglar med grejorna. Betalar gärna lite extra för det

Jag har gjort liknande din modell, alltså köpt i USA men ej skickat via UPS/motsv. utan per person. I mitt tycke är överväger det lägre priset risken, speciellt om du även planerar att köpa objektiv, blixt eller liknande.

Det är även så att bara för att det inte är världsgaranti på huset så försvinner ju inte säljarens normala skyldigheter. Om du får problem inom ex. 1 år (mer?) så hindrar inget att du sköter garantiärenden direkt mot den amerikanske butiken. Kanske att du får gå omvägen via din amerikanska kontakt, i värsta fall. Visst är det bökigare hantering & frakt än vid svensk försäljare, men inte omöjligt.

Ang. laddare så har iaf mina Canon och Nikon-laddare varit av den 2-delade modellen. Då räcker det att byta kontaktdelen, vilket går på ca 29 kr på Clas. http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=14410847

Tack för alla svar. Jag skall ta all information under beaktning och ta ett beslut inom de närmsta dagarna.

Jag repporterar sedan om jag beställt, hur det gick med frakt osv.

Sony och världsgarantier

Mors,

Var inne på Sonycenter och kollade på ett förproduktionsexemplar av A700an. Svårt att säga så mkt på fem minuters pil, men jag hade A100an med mig och den fysiska kvalitetsskillnaden är om inte total så iaf väldigt stor.

Anyway,

Jag pratade med Sonykillarna och enligt dem har man full garanti i Sverige på alla Sonyprylar köpta i vart som helst i världen förutom i USA. Lämpligt att köpa i HK eller Japan kanske?

Re: Sony och världsgarantier

Tigerrr skrev:
Mors,

Var inne på Sonycenter och kollade på ett förproduktionsexemplar av A700an. Svårt att säga så mkt på fem minuters pil, men jag hade A100an med mig och den fysiska kvalitetsskillnaden är om inte total så iaf väldigt stor.

Anyway,

Jag pratade med Sonykillarna och enligt dem har man full garanti i Sverige på alla Sonyprylar köpta i vart som helst i världen förutom i USA. Lämpligt att köpa i HK eller Japan kanske?

Förrutom usa?? :) heh.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar