ANNONS
Annons

Köpa 60d i New York

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo det spelar visst roll om det är en gåva, du behöver inte betala tull för det.
Jo det spelar roll om den är begagnad eller ny, priset sänks om den är begagnad, då kan han ha köpt den för 4000kr.
3: ingen aning, hade läst någonstans att det var världsgaranti, kanske var objektiven då.
Edit: Kollade nu, det är om det ä under 500kr gåvan är för.
"Q. What is Canon's EOS camera warranty?
A. All models distributed by Canon USA have a 1 year parts & labor warranty which is valid worldwide."
1. 500 kr-gränsen för gåvor gäller inte om du själv för in dem, utan bara när givaren skickar gåvan från ett annat land till Sverige.
2. Ja, värdet spelar givetvis roll, men inte om den är ny eller begagnad.
3. Intressant. Var har du hittat den informationen? Enligt Canon USAs webbsajt gäller garantin för t ex en 60D bara i USA och Kanada.

Hhum...jag undrar om det verkligen är så att ni måste bevisa era köp av kamera&elektronic om tullen misstänker att varorna köpts utanför EU:s-gränser. Jag tror snarare att tullen måste lägga fram bevisen att kamera&elektroniken har köpts utanför EU:s-gränser. Det vore ju mycket underligt om tullen skulle börja fråga varenda person om denna har kvitto med sig för sin mobil,laptop,kamera,annan elektronik. Har vi lag att man måste spara sina kvitton?

Vilken fantastisk tråd! Jag har tagit in grejor från usa och har inga moraliska problem med det - har också bott ett år i NY och kan f.ö. rekommendera www.buydig.com om ni känner någon i NY så slipper ni betala sales tax i New York.

ErlandH:s jämförelser med palme och stjäla pengar från gamla tanter är väldigt underhållande - men också överdrivna och direkt inrelevanta. Det är något oerhört svenskt över denna tråd - svårt att tänka mig att detta på POTN eller något annat forum.

Underbar tråd med olika synsätt

Well, efter att ha läst alla inlägg och både skrattat och förvånats så kan jag inte hålla mig längre.
Erland - Du håller fanan högt men du är ute och cyklar.
Tala om för mig varför jag ska betala XX tusen mer för an vara som jag köpt på BH och sedan tulla in den ?
För att reda ut ett begrepp så är det Svenska tullen som har bevisbördan på sin sida- De måste bevisa att du INTE hade med dig varorna ut från Sverige innan du återvänder till Sverige. Hur många här inne på forumet har någonsin deklarerat beg varor på väg ut från Sverige ?
Att sedan Canon har olika priser på sina varor har med marknadspolitik att göra, men varför ska jag betala mer för att jag bor i Sverige och inte i Holland eller USA, finns ingen anledning.

Ingen kan bevisa att du inte köpt via nätet tidigare och sedan tar med dig grejorna på en semesterresa för att sedan ta med dem hem igen.

Gå in i gamla tanters lägenhet och sno pengar - Samma sak som att strunta i att tulla ? Wow den liknelsen var det bästa jag läst på länge.

www.camera.nl är en holländs site med butik som skickar till Sverige. Deras priser skiljer sig dock mellan det du läser på sidan och som du i verkligheten får betala. Tex Canon 70-200 2.8 II IS kostar 1809 E på sidan men om du ska köpa via nätet och få den skickad till sverige så kostar den 1999 inkl frakt och försäkring under frakten. I butik har du dock samma pris. Butiken ligger ca 30 från Eindhoven där Ryanair landar så med ett bra pris på flyget så är hemma samma dag och med väskan full med allt det du vill ha till ett betydligt bättre pris.

70-200 II för drygt 16000...... Plus en Mark IV shit, ingen tull Erland, hur ska det gå ?

Nä, vis av erfarenhet - Handla på där priset är till en fördel för kvaliten är densamma.

Hej hopp, jag ska till Holland snart, någon som vill ah något ?

Sov gott allihopa

Nu tycker jag i och för sig att skattesmitning i generella ordalag är riktigt trist. Erland ska ha all heder för att han är ärlig och står upp för att alla medborgare ska göra rätt för sig. Just när det gäller privatimport av varor som folk använder i hobbysammanhang tycker jag personligen att staten/medborgarna/allmänheten inte kan vänta sig samma ärlighet av varenda medborgare, just för att sakerna används i hobbysammanhang. Peace!

Det är möjligt att det är olagligt att köpa varor i annat land för att undvika moms i Sverige.
Men är det värt att bli upprörd över denna småskaliga lagöverträdelse?
Vem drabbar brottet?
Svaret blir naturligtvis samhället/staten/folket/allmänheten.
Och då inställer sig frågan: blir folk i gemen upprörda över småskalig varusmuggling av kapitalvaror för eget bruk? Är det ett brott enligt det allmänna rättsmedvetandet? Jag är rätt övertygad om att så inte är fallet. Har jag fel?
Och om folk i gemen, i en vidare bemärkelse staten eller samhället, inte ser något moraliskt problem med småskalig smuggling av kapitalvaror för eget bruk, och folk i gemen samtidigt får betraktas som brottsoffret finns således ingen egenlig moralisk grund för lagstiftningen.
Det är alltså det som, så vitt jag uppfattar det, skiljer det diskuterade brottet från exempelvis statsministermord och stöld från pensionärer.
Brottsoffret självt uppfattar inte brottet som ett brott. Brottsoffret uppfattar eventuella straffrättsliga konsekvenser av lagstiftningen som paragrafrytteri och inte rättvisa. Det är detta faktum som ger oss moralisk tillåtelse att ifrågasätta lagen i just det här fallet. Har jag fel?

NÄ! (=för kort meddelande!) - OK - en gång till: NÄ!

Reser via Kastrup, var förtullar man?

Erland, du verkar ha koll på tullregler, om man handlar utomlands och reser via Kastrup, var betalar man tullen? Är det på Kastrups flygplats? Eller betalar man till svenska tullen när man har kommit till Öresundsbron?

Senast ändrad:
Erland, du verkar ha koll på tullregler, om man handlar utomlands och reser via Kastrup, var betalar man tullen? Är det på Kastrups flygplats?
Jag har iofs inte rest på det sättet sedan Sverige blev EU-medlem, men såvitt jag förstår ska varan förtullas när den förs in i EU. Jag vet inte hur stort fribelopp man har i Danmark (i Sverige är det ju 4300 kr) men kan tänka mig att gränsen (precis som tullsatser osv) är en EU-standard. Även momssatsen är ju densamma i Danmark och Sverige.

Det är väl bara när det gäller alkohol som Sverige har speciella införsel- och skatteregler.

otydligt på svenska tullverkets hemsidor...

Tack för svaret. Jag misstänker också att det är när varan förs in i EU att tullen skall betalas, dvs att det borde betalas på Kastrup, men tullverkets hemsidor nämner inte detta överhuvudtaget. Jag får nog ringa och fråga, det vore dumt att betala i fel land...

Mat till trollen

Det bär mig egentligen emot att mata trollen men eftersom tråden spårat ut till en moraldiskussion för länge sedan måste jag ändå av nyfikenhet fråga dessa moraliska väktare som likställer undlåtenhet att betala svensk moms med stadsministermord:

Om en svensk medborgare då reser från New York med en nyinköpt Canon 60D till Luxemburg och betalar tull och moms till Luxemburg, som bara har 15% moms, är med i EU och därmed är det juridiska på grön kvist. Sverige har fortfarande fått in noll spänn men allt är nu fullt lagligt, känner ni er fortfarande som bestulna svenska medborgare som skall jaga denna individ som en rånare eller mördare eller känns det lugnt då?

Det bär mig egentligen emot att mata trollen men eftersom tråden spårat ut till en moraldiskussion för länge sedan måste jag ändå av nyfikenhet fråga dessa moraliska väktare som likställer undlåtenhet att betala svensk moms med stadsministermord:

Om en svensk medborgare då reser från New York med en nyinköpt Canon 60D till Luxemburg och betalar tull och moms till Luxemburg, som bara har 15% moms, är med i EU och därmed är det juridiska på grön kvist. Sverige har fortfarande fått in noll spänn men allt är nu fullt lagligt, känner ni er fortfarande som bestulna svenska medborgare som skall jaga denna individ som en rånare eller mördare eller känns det lugnt då?
Både Sverige och Luxemburg är medlemmar i EU. Det man medför från Luxemburg till Sverige är alltså inte tull- eller skattepliktigt (om vi bortser från de svenska specialreglerna för alkohol). Man kan givetvis ha olika åsikter om EU och Sveriges medlemskap.

För övrigt tror jag inte det är någon som "likställer undlåtenhet att betala svensk moms med stadsministermord" (sic). Däremot är båda sakerna brottsliga.

Både Sverige och Luxemburg är medlemmar i EU. Det man medför från Luxemburg till Sverige är alltså inte tull- eller skattepliktigt

Intressant. Skatteplanering är alltså ok så länge det i domstol inte strider mot lagar och regler? Har du förmåga att begripa vad det innebär?

För övrigt tror jag inte det är någon som "likställer undlåtenhet att betala svensk moms med stadsministermord" (sic).

Jo du.

Intressant. Skatteplanering är alltså ok så länge det i domstol inte strider mot lagar och regler? Har du förmåga att begripa vad det innebär?

Jo du.
1. Jag tror att de flesta av oss vill betala så lite som möjligt (inte bara i skatt utan öht) inom de lagar och regler som finns. På vilket sätt skulle det vara konstigt?

Menar du att det inte skulle finnas någon skillnad mellan att bryta mot lagen och att inte bryta mot lagen?

2. Om du tror att jag "likställer undlåtenhet att betala svensk moms med stadsministermord" (sic) får du nog läsa vad jag skrivit en gång till.

1. Jag tror att de flesta av oss vill betala så lite som möjligt (inte bara i skatt utan öht) inom de lagar och regler som finns. På vilket sätt skulle det vara konstigt?

Menar du att det inte skulle finnas någon skillnad mellan att bryta mot lagen och att inte bryta mot lagen?

Det är tur (för dig) att du inte företräder Tyska lägerregler 1943 eller nåt i Nordkorea 2010 utan istället Sverige 2010. Du ser ingen skillnad men det är många andra som gör. Ingen kan hjälpa dig.

2. Om du tror att jag "likställer undlåtenhet att betala svensk moms med stadsministermord" (sic) får du nog läsa vad jag skrivit en gång till.

Mitt tips till dig är att läsa vad du själv skriver. Och sen inse hur korkat det uppfattas att likställa att ta in en kamera från NY genom grön ingång med att bryta sig in hos en pensionär och stjäla hennes pengar.

Det är tur (för dig) att du inte företräder Tyska lägerregler 1943 eller nåt i Nordkorea 2010 utan istället Sverige 2010. Du ser ingen skillnad men det är många andra som gör. Ingen kan hjälpa dig.

Mitt tips till dig är att läsa vad du själv skriver. Och sen inse hur korkat det uppfattas att likställa att ta in en kamera från NY genom grön ingång med att bryta sig in hos en pensionär och stjäla hennes pengar.
Jag har inte likställt "att ta in en kamera från NY genom grön ingång med att bryta sig in hos en pensionär och stjäla hennes pengar". Läs vad jag skriver.

Och apropå det så är det lite intressant att du i samma inlägg börjar jämföra nazistiska koncentrationsläger med svenska tullregler...

För övrigt skulle det fortfarande vara intressant att få ett svar på min fråga: Menar du att det inte skulle finnas någon skillnad mellan att bryta mot lagen och att inte bryta mot lagen?

Och apropå det så är det lite intressant att du i samma inlägg börjar jämföra nazistiska koncentrationsläger med svenska tullregler...

Håller verkligen med dig. Det är en nästan lika hårresande jämförelse som den mellan ta in en kamera med att bryta sig in och stjäla pengar av en pensionär.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar