OT:
Om man skickar en vara från ett företag till en privatperson mellan olika delstater i USA så debiteras inte TAX sales direkt från företaget. Jag har aldrig fått något förklaring på detta men troligen ska man som privatperson skatta för en vara i den delstat som man bor i. Tydligen finns det ingen kontroll att det betalas skatt i sin delstat varför det verkar vara mkt utbrett med att skicka varor mellan delstater.
För min del har jag tidigare köpt stänkskydd till min Mazda Miata i USA och fått dem skickad från Texas till Phoenix och till en arbetsbekant som tog med sig dem hem till Sverige. Nu var priset på dem lägre än de drygt 4000:- som gränsen är för att man ska betala tull och moms på en vara vid införsel till Sverige.
ErlandH: Visst är det så att man får betala tull och moms på en vara
oavsett pris om det skickas från ett företag i USA direkt till privatperson i Sverige?
Har du kollat priser på 60D i Holland? På
http://www.foka.nl/site/canon-eos-60d-body-p-28068.html så vill de ha 959 Euro för den (ca 8900
inklusive skatt och eftersom det är inom EU så behöver du inte betala svenska tull och moms. Jag har jmf priser på framförallt Canonobjektiv mellan Sverige, Tyskland, Frankrike, England respektive Holland och rent generellt är det bäst priser i Holland (om man tittar inom EU).
Annars är det stor priskillnad mellan USA och Sverige när det gäller dyrare L-optik (ex 200/2.0 eller 300/2.8) och teoretisk går det att få in dem till Sverige utan att behöva betala tull och moms. Det kräver dock att varorna går som flyttgods och att personen i fråga har både bott och tjänat pengar (på inkomst) i USA. Det går inte för en student att ta med sig kamera/objektiv som flyttgods. Allt enligt Tullverket.
Att observera är att B&H i NY inte skickar varor till hotell eller arbetsplatser utan det måste vara till en privatperson i USA