ANNONS
Annons

Köpa 60d i New York

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är därför som systemkamerorna brukar vara begränsade till mindre än 30 minuter långa sekvenser.
Att sen FAT32 brukar sätta stopp tidigare än så är en annan sak. I VGA-läge kan man köra upp till 30 minuter.
Detta är kanske redan infört i en del EU-länder?

30 minutersgränsen är relevant för införsel av varor _till_ USA. Det är inte en klassificering som används av EU.

Men visst vore en homogenisering att önska.

Om kameran kan fånga rörliga bilder så räknas den dock som "Videokamera".

Sist jag hörde något så diskuterades det dock (på EU-nivå...) att ändra på den saken, ELLER att basera klassifikationen på hur LÅNGA sekevenser som kan spelas in. Men, enligt senaste informationsträffen med tullverket så är en digital systemkamera med videofuntkion att klassificeras som "videokamera".
Tvärtom, om jag förstår det rätt: stillbildskameror klassificeras fortfarande som just stillbildskameror, men man diskuterar inom EU att de som kan spela in video ska klassificeras om.

Jag har själv tullat in kameror utan att få dem klassade som videokameror.

OT:
Om man skickar en vara från ett företag till en privatperson mellan olika delstater i USA så debiteras inte TAX sales direkt från företaget. Jag har aldrig fått något förklaring på detta men troligen ska man som privatperson skatta för en vara i den delstat som man bor i. Tydligen finns det ingen kontroll att det betalas skatt i sin delstat varför det verkar vara mkt utbrett med att skicka varor mellan delstater.

För min del har jag tidigare köpt stänkskydd till min Mazda Miata i USA och fått dem skickad från Texas till Phoenix och till en arbetsbekant som tog med sig dem hem till Sverige. Nu var priset på dem lägre än de drygt 4000:- som gränsen är för att man ska betala tull och moms på en vara vid införsel till Sverige.

ErlandH: Visst är det så att man får betala tull och moms på en vara oavsett pris om det skickas från ett företag i USA direkt till privatperson i Sverige?

Har du kollat priser på 60D i Holland? På http://www.foka.nl/site/canon-eos-60d-body-p-28068.html så vill de ha 959 Euro för den (ca 8900:) inklusive skatt och eftersom det är inom EU så behöver du inte betala svenska tull och moms. Jag har jmf priser på framförallt Canonobjektiv mellan Sverige, Tyskland, Frankrike, England respektive Holland och rent generellt är det bäst priser i Holland (om man tittar inom EU).

Annars är det stor priskillnad mellan USA och Sverige när det gäller dyrare L-optik (ex 200/2.0 eller 300/2.8) och teoretisk går det att få in dem till Sverige utan att behöva betala tull och moms. Det kräver dock att varorna går som flyttgods och att personen i fråga har både bott och tjänat pengar (på inkomst) i USA. Det går inte för en student att ta med sig kamera/objektiv som flyttgods. Allt enligt Tullverket.

Att observera är att B&H i NY inte skickar varor till hotell eller arbetsplatser utan det måste vara till en privatperson i USA

ErlandH: Visst är det så att man får betala tull och moms på en vara oavsett pris om det skickas från ett företag i USA direkt till privatperson i Sverige?
Ja, vad jag förstår är det så. Fast i verkligheten slipper ju billiga prylar oftast igenom även om de har en prydlig, grön (och ärlig) tulldeklaration på paketet.

Har du kollat priser på 60D i Holland? På http://www.foka.nl/site/canon-eos-60d-body-p-28068.html så vill de ha 959 Euro för den (ca 8900:) inklusive skatt och eftersom det är inom EU så behöver du inte betala svenska tull och moms. Jag har jmf priser på framförallt Canonobjektiv mellan Sverige, Tyskland, Frankrike, England respektive Holland och rent generellt är det bäst priser i Holland (om man tittar inom EU).

sjukt billigt. Varför köper inte alla sina kameror från holland? Måste ju vara samma garanti också....vad är kruxet?

Jag vet inte men en förklaring kan vara att Canon har sitt Europaimport i Holland (?). Momsen (BTW) är ju 19% så det verkar inte skilja så mkt jmf med andra länder i Europa. Eftersom jag inte förstår deras hemsida så bra så har jag kontaktat en bekant som tidigare har bott och arbetat i Utrecht map frakt etc och fått följande svar:

Jag kollade deras hemsida, men frakt till utlandet hade inget fast pris, det beror troligen på vilken vara och vilket land etc. Det står att det räknas ut automatiskt av deras webshop. Så du kanske måste göra en beställning för att fram priset. Minimumkostnaden är 6 euro.
Det står också att de inte accepterar kreditkort på webshoppen, så jag är inte säker på hur man betalar, iDEAL känner jag inte till, men man verkar också kunna göra en överföring till deras bankkonto i förskott.
Moms (BTW) ingår i priset.

Här är en annan länk till ett annat företag i Holland: http://www.kamera-express.nl/Digitale-reflexcameras/Canon_EOS_accessoires/Canon_EOS_60D.htm

Jag har ingen erfarenhet av att handla från Holland, men det kanske andra har här på fotosidan????

Den första butiken känner jag inte till men vad jag vet tillämpar den andra en egen garanti, dvs om något är/går fel ska den skickas till butiken i Holland, ej till Canon Sverige. Hur det funkar i praktiken vet jag inte.

Det finns gott om Hong Kong-firmor på ebay med väldigt billiga priser som tillämpar egen garanti, där verkar det "vettigt" eftersom Canon normalt inte tillämpar worldwidegaranti på hus (till skillnad mot objektiv). Det som är konstigt med Holländarna ovan är ju att landet ligger i EU så konsumentlagstiftningen borde råda, men det verkar den alltså inte göra.

Det som är konstigt med Holländarna ovan är ju att landet ligger i EU så konsumentlagstiftningen borde råda, men det verkar den alltså inte göra.
EUs konsumentlagstiftning gäller givetvis. Men den, precis som den svenska, lägger reklamationsansvaret hos butiken, inte hos tillverkare eller generalagent.

Däremot borde Canons ettåriga Europagaranti gälla. Gör den inte det så måste kamerorna vara gråimport.

En konsumentlagstiftning värd namnet ska givetvis göra det möjligt med garantireparationer i hemlandet så länge varan är köpt inom EU. Lika mycket som en Volvo köpt i Malmö ska kunna servas av auktoriserad verkstad i Stockholm. Så verkar alltså inte vara fallet här för att förtydliga poängen för kommentarstinna personer som uppenbarligen inte förstod den.

En konsumentlagstiftning värd namnet ska givetvis göra det möjligt med garantireparationer i hemlandet så länge varan är köpt inom EU.
Nu vet jag inte riktigt vad du menar med "garanti", men eftersom du nämner konsumentlagstiftning förutsätter jag att du syftar på den lagstadgade reklamationsrätten. Den innebär ju att man kan ställa krav på den man köpt varan av. Om jag inte missförstår dig menar du att man ska kunna ställa krav på någon helt annan -- även om man köpt varan i en butik i Nederländerna så ska någon i Sverige stå för reklamationerna? Det vore iofs bra för oss konsumenter, men hur tänker du att det ska fungera?

Eftersom mycket få butiker ägnar sig åt att reparera elektronik så kommer ändå tillverkaren bli inblandad så länge handhavandefel eller okunskap ligger bakom reklamationen. Det borde framgå av föreg. inlägg.

"Några ynka tusenlappar" som det talas om i tråden är mycket pengar. I alla fall om man får ut en 14.000 efter skatt trots heltidsarbete (verkstadsindustrin). Då har man ändå betalat drygt 5.000 i skatt. Har man sedan sparat ihop pengar till en kamera ska staten ha flera tusen i skatt igen. Så det är helt ok att glömma att förtulla vid något enstaka tillfälle.
Det är de röda som gjort oss så.

Adorama - World Wide "Garanti"

Förutsatt att jag inte missat någon likvärdig kommentar mitt i moraldiskussionen som blossade upp så har jag ytterligare ett tips i NYC. På Adorama kan du köpa till en allriskförsäkring på kameran som gäller även i Sverige genom ett samarbete med svenska serviceverkstäder. Jag har inte detaljerna på försäkringen då jag själv inte köpte något dyrare där men vilkoren kan du säkert be om via mail innan du åker.

Även Adorama drivs av judar och följer de judiska högtiderna vilket gör att de stänger tidigt på fredagar och har stängt på lördagar.

Ha en underbar vistelse i NYC. Lite avundsjuk är jag allt...

Förutsatt att jag inte missat någon likvärdig kommentar mitt i moraldiskussionen som blossade upp så har jag ytterligare ett tips i NYC. På Adorama kan du köpa till en allriskförsäkring på kameran som gäller även i Sverige genom ett samarbete med svenska serviceverkstäder. Jag har inte detaljerna på försäkringen då jag själv inte köpte något dyrare där men vilkoren kan du säkert be om via mail innan du åker.

Även Adorama drivs av judar och följer de judiska högtiderna vilket gör att de stänger tidigt på fredagar och har stängt på lördagar.

Ha en underbar vistelse i NYC. Lite avundsjuk är jag allt...

Tack! Ska kolla upp detta med Adorama också. Vore kul att fota med 60d i NY.
Men när jag tänker efter skulle jag ju inte tjäna så himla mycket på att köpa i USA trots allt, eftersom jag inte kan dra av momsen. (har firma)
Säg att jag köper 60d med worldwide "Mack"-garanti. Det skulle kosta ca 8.000kr. Om någon månad kommer 60d kosta 10.000kr på Fotokungen. Det är 8000 exkl moms...........

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar