Annons

Köpa 1 eller 2 kameror? film+foto

Produkter
(logga in för att koppla)

JeagleJ

Ny medlem
Hej!

Är ny här på fotosidan(samt ny på foto i allmänhet) men har länge velat lära mig!


Jag har bestämt mig för att det är dags att investera i en eller två kameror. Jag vill nämligen köpa en kamera som både fotar och filmar, eller en av vardera sort.
Jag tror att mitt fokus ligger 55% på video och 45% på foto.
Så antingen handlar det väl om en kompaktkamera och en videokamera, eller en systemkamera med videofunktion. Utbytbara objektiv är såklart trevligt, men jag tror inte att jag kommer kunna ta mig råd att investera i det. Köper man en bra kamera borde man väl dock kunna ha den kvar i ett antal år och då kan man väl köpa till objektiv om ett år eller så.


ERFARENHET:

Jag har egentligen ingen erfarenhet av varken foto eller film, men då jag är en tekniknörd i grunden så vill jag helst inte köpa nåt som bara innebär att trycka på "REC", utan helst något som det går att experimentera lite med.


BUDGET: 10 000kr

Detta inkluderar då kameraväska/-väskor, minneskort och kamerastativ.
(Extern ljudupptagning ingår INTE i budgeten)


ANVÄNDNINGSOMRÅDEN:


FOTO:

Semesterbilder:
Fotograferar gärna stora vyer som skyskrapor, landskap, arkitektur och natur.
Och människor.

Konsertfoto:
Fotografering av konserter, där ljusförhållanden kanske inte ALLTID är de bästa.

FILM:

Inspelning av korta(2-10min) sketcher både inomhus och utomhus. Inte så mycket snabba
rörelser.

Konsertfilm:
samma syfte som med konsertfoto.(20-60min inspelningstid)

ÖVRIGT:

Uttag för extern mick. Helst XLR förståss.

Vinklingsbar display på "videokameran".

Manuellt fokus

Något lätt och behändigt stativ.

REDIGERING:

Har inte grottat in mig i program för videoredigering, men äger en iMac 27" i5, så datorkapaciteten borde det inte vara något problem med.



Den stora frågan är då om jag ska skaffa en videokamera för ca 6000 kr och en
kompaktkamera för 4000 kr(inkl. minne osv) eller om det blir allmänt bättre med en
systemkamera för de sammanlagda summorna?
Vad tycker ni och har ni några förslag på modeller?


Alla svar uppskattas!
 
Hej!

Jag är ingen expert men Panasonic Lumix GH-2 verkar vara din kopp té tror jag.

http://www.dpreview.com/previews/panasonicdmcgh2/

Hans



Efter en hel del letande och läsande kring systemkameror med filmfunktion så har jag faktiskt kommit fram till att det är den här kameran som passar mig bäst! tack Hans!




Det enda jag skulle önska vore om någon kan tycka till angående köp av panasonic GH-2 eller köp av en videokamera+en kompakt kamera?
Är det så att allt i prisklassen 5000 kr är ganska dåligt och jag tjänar på att köpa EN pryl som gör BÅDE OCH?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.