Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp nytt eller begagnat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jozze

Aktiv medlem
Är i fart med att köpa mig en ny kamera. Kan inte påstå att jag är någon hejare på bra, bättre och sämre kameraval så därför gör jag som så många andra, och vänder mig till Er här på detta eminenta forum...

Idag har jag en Minolta A1 som jag tänkt byta upp mig till något bättre. Framför allt är det avsaknaden till att kunna byta objektiv som är min största anledning till ett byte. Tänkte väl inte lägga mer än runt 10000 kronor på kameran. Vilket är då smartast, köpa en "enklare" ny kamera, eller leta efter en begagnad mer avancerad sak för samma pris? Det är ju alltid en viss trygghet att ha garanti på kameran man köper. Om jag nu hittar en begagnad, så kan man ju aldrig veta om det efter bara en månad kanske är dax att lämna in den på en dyr reparation...

En annan fundering jag har är om jag bestämmer mig för att köpa nytt, skall man satsa på ett dyrare hus med kitobjektiv och köra med det tills pengar rullar in igen så att jag kan köpa mig ett riktigt objektiv, eller skall man köra på ett lite billigare hus och köpa med ett ordentligt objektiv med en gång?

Jag får be om ursäkt om det nu finns en tråd om detta ämnet redan, men jag letade igenom forumet och kunde inte hitta någon som var lika min...

Sedan en avslutande fråga... Finns det någon direkt fördel med att köpa Nikon framför andra märken? Jag misstänker att det är en ren smaksak och att alla mer eller mindre dyrkar just det märket på kamera som man själv har ;)

//Jozze
 
Själv gick jag från en A1 till en begagnad EOS 20D och tycker så här i efterhand att jag inte kunde gjort ett bättre val

kameran passar mig perfekt men om den gör dig det är en annan fråga - angående märke/modell har jag två rekomendationer;

1. känn på kameran/kamerorna du funderar på innan du handlar - en dslr är då mycket mer än megapixlar, det är ett arbetsredskap som ska passa dig och dina händer (ex. skulle jag aldrig kunna ha en 300/350/400D eftersom mina händer är för stora)

2. tänk på att du köper ett system så kolla upp vilka tillbehör, objektiv, blixar etcetera som finns i systemet och att dessa passar dig och din tänkta utrustning

Hittar du rätt prylar från rätt säljare så är det kanon att handla begagnat men som alltid så finns det för och nackdelar

Jag köpte min 20D för 6000kr begagnat och min EF 17-40/4 L för ca 5000kr sedan blev det ett precis ett nytt EF 300/4 L IS och jag är nöjd med samtliga köp.
 
Vill inte vara oförskämd, men frågorna du ställer, kan bara du själv svara på.

Mitt tips är, köp en kamera och sluta bekymra dig om det blev rätt eller fel.

Bästa investeringen är kunskap, erfarenhet och att avsätta tid för skapande av bildideér.

Kamerahus, linser är sekundärt.

Läs den här något provocerande artikeln.
http://www.kenrockwell.com/tech/notcamera.htm

Om man sen vill tillfredställa sitt prylbehov, kan man diskutera olika märken, linser, hus, mm,
men det har inte så mycket med fotografering att göra.
 
ett till tips: lägg lite pengar på huset och mycket pengar på objektiven

jag la 1/3 på kameran och 2/3 på objektivet av pengarna jag hade att disponera och sedan köpte jag stativ, väskor, linsrengörnings kit etcetera för pengar jag inte hade ;)
 
Skall kanske satsa på ett begagnat hus då och lägga lite mer på objektiven. Sedan är det väl som ni säger att kameran skall kännas rätt i handen och inte bara se bra ut på pappret =)

Det finns väl inte något Nikon-hus som man skall passa sig för? Har letat runt lite på diverse forum men inte hittat något, så det är väl bara till att köra på om man hittar något passande...

Tusen tack för Era svar!

//Jozze
 
det är nog nikonanvändare bättre på att svara på (själv är jag canonist)

men det enda negativa om D70(ev.D50?) är någon som Nikonfolk kallar Green light of Death - dock vet jag inte var det innebär samt att D70 inte dött för en del personer på resande fot i fuktigare klimat (fast i dessa lägen kanske det är vädertätat proffshus som gäller)

kanske skulle låtit bli att svara då du knappast fick någon mer info men aja, nikon är fina kameror i alla fall och ett bra system så du blir nog nöjd
 
Saken är den att jag inte har bestämt mig för vilket märke det blir. Kanske slutar det med att även jag blir en canonist, men det kan vi ju inte diskutera i denna delen av forumet ;)

Har även kikat lite på Pentax nya också, K10D...
 
skulle själv mycket väl kunnat tänka mig att köra Nikon men personligen vill jag hålla mig till de stora pojkarna (Canon och Nikon), även om vissa andra hus ser trevligt ut, på grund utav att man köper ett system och vilka objektiv etceter som finns till det
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.