Annons

Köp Nikon D70 i USA.

Produkter
(logga in för att koppla)

Eterno

Aktiv medlem
Hej!
Tänkte att jag skulle ta och inhandla en Nikon D70 i USA nu i sommar. Jag undrar om det finns någon världsgaranti om den mot allförmodan skulle gå sönder. Skulle vara skönt att kunna skicka den till Nikon Sverige då.

Någon som har koll på detta.
tack på förhand.

Jb
 
Jag skickade ett mail till Nikon för ett tag sedan och frågade samma sak. Svaret jag fick var att vid köpa av kamera i USA så gäller inte garantin i Sverige, ifall den gick sönder skulle jag behöva skicka den tillbaka till USA.
 
tack.

tack för ditt snabba svar.. det var ju synd.
Men jag kanske köper nått tillbehör där och kameran i Sverige.
jb
 
Beroende på hur mycket du spar kan det vara värt ändå. Hur ofta pajar en kvalitetskamera pga av tillverkningsfel? Skulle nåt gå sönder mot all förmodan, så har du köpt den till svenskt pris...
 
försäkring

Bra att ni skrev om försäkringar.
Jag ska kanske åka utomlands med kameran och undrar om man ska teckna någon mera försäkring till kameran mera än hemförsäkring. Inte så kul om den blir snodd utomlands.

några tips tack

jb
 
Re: Kan du förklara detta?

JalleS skrev:
Varför skulle hemförsäkringen ersätta ett tillverkningsfel på en kamera?

--jalle


jag har under alla år fått:

kamera, kylskåp, videå, TV, frys.....fixat på hemförsäkringen. Dom bryr sej väll inte om vad det är för fel???
pyntat alla gånger självrisk och inga frågor frågade!
 
Re: Re: Kan du förklara detta?

lacrits68 skrev:
jag har under alla år fått:

kamera, kylskåp, videå, TV, frys.....fixat på hemförsäkringen. Dom bryr sej väll inte om vad det är för fel???
pyntat alla gånger självrisk och inga frågor frågade!
Får man fråga vilket bolag. Det låter ju betydligt bättre än de jag haft iaf..

Det underligaste jag lyckats få ut på föräkring är ett Goretexskidställ som fått impregnering på sig från ett balkongräcke. Kylar, tvättmaskiner och sånt har man ju aldrig fått ut, inte heller trasiga yttertak..
 
länsförsäkringar....

....alltid varit problemfritt!

ett av dom bästa försäkringsbolagen som vi har haft!
 
Re: länsförsäkringar....

lacrits68 skrev:
....alltid varit problemfritt!

ett av dom bästa försäkringsbolagen som vi har haft!
Oki. Mitt bolag för den vanliga hemförsäkringen säger om kamerautrustning att de ersätter upp till ett värde av 75.000:- oavsett om kameran trillar i sjön, blir stulen eller skadas på annat sätt. Har iof aldrig behövt checka om de verkligen står för det utan diskussion. Min erfarenhet är att försäkringsbolag alltid försöker hitta orsaker för att slippa ersätta (vilket är fullt förståeligt.) Jag tror det kan bli problem att få ut för tillverkningsfel.
 
så Jens...

...köp du din kamera biligt i USA och njut!

går den sönder lär du spara in fast du pyntar självrisken. Och som sagt, hur ofta är det nåt fel? har ägt massor av nya bla kameror och aldrig haft problem!
 
Re: Re: länsförsäkringar....

lotelo skrev:
Oki. Mitt bolag för den vanliga hemförsäkringen säger om kamerautrustning att de ersätter upp till ett värde av 75.000:- oavsett om kameran trillar i sjön, blir stulen eller skadas på annat sätt. Har iof aldrig behövt checka om de verkligen står för det utan diskussion. Min erfarenhet är att försäkringsbolag alltid försöker hitta orsaker för att slippa ersätta (vilket är fullt förståeligt.) Jag tror det kan bli problem att få ut för tillverkningsfel.

precis! man kan ju alltid diskutera med "mekfirman" att det är INTE ett tillverknings fel. Du som privat person kan ju inte veta vad det är för fel. din kamera bara la av!
 
Tja, jag vet ju fortfarande inte...

Länsförsäkringar har samma villkor som de flesta andra för sin allriskförsäkring (dvs, du behöver en tilläggsförsäkring till hemfförsäkingen) och fortfarande så gäller försäkringen inte för...
• skada på eller förlust av djur och cykel
• skada på eller förlust av stöldbegärlig egendom eller värdehandlingar
som förvaras i garage, uthus eller i källar- eller vindsutrymme i flerfamiljshus
samt gemensamhetsutrymmen
• skada som består i slitage eller förbrukning
• skada orsakad av djur och insekter
• skada på egendom vid felaktig bearbetning, reparation eller rengöring.



lacrits68 skrev:
....alltid varit problemfritt!

ett av dom bästa försäkringsbolagen som vi har haft!
 
Till de Nikonkameror och Nikonobjektiv jag köpt tidigare har det alltid följt med några lappar där det står "Nikon World Wide Service Warranty". Har Nikon slutat med det eller gäller det inte kameror inköpta i USA?
 
Re: Re: Re: länsförsäkringar....

lacrits68 skrev:
precis! man kan ju alltid diskutera med "mekfirman" att det är INTE ett tillverknings fel. Du som privat person kan ju inte veta vad det är för fel. din kamera bara la av!
Fast det var inte så jag menade. Tror inte alltid det funkar heller..

Kanske man skulle bett barnmorskan skriva att födelsevikten var 2500g eftersom det alltid är problem med sjukförsäkringar på barn med lägre födelsevikt? Kanske man skulle sälja kameran och påstå att den blev stulen?

Inte konstigt att det är svårt att få ut på försäkringar då man borde om det "myglas" från många håll annars..

PS. värdet upp till 75.000:- som jag nämnde tidiggare var i en tilläggsförsäkring. DS.
 
Re: Re: Re: Re: länsförsäkringar....

lotelo skrev:
Fast det var inte så jag menade. Tror inte alltid det funkar heller..

Kanske man skulle bett barnmorskan skriva att födelsevikten var 2500g eftersom det alltid är problem med sjukförsäkringar på barn med lägre födelsevikt? Kanske man skulle sälja kameran och påstå att den blev stulen?

Inte konstigt att det är svårt att få ut på försäkringar då man borde om det "myglas" från många håll annars..

PS. värdet upp till 75.000:- som jag nämnde tidiggare var i en tilläggsförsäkring. DS.

off topic nu:
hade hos bolax XXX mitt bilförsekring med viltolyckor som tilläg: hände olycka med par stora fjällfåglar....fåglar, renar, grävlingar osv är inte vilt.....hund, björn älg...är...!
ingen storskada men vem myglade vem???
Vid badrums renovering får du inte ett smack ersättning om du upptäcker fuktskada vid renovering, du MÅSTE UPPTÄCKA det FÖRE annars e du torsk...vem myglade vem???

Och då är det frågan om moral om du säljer kameran som vart "stulen". Håller med sånt är inte rätt. men tllverknings fel? vad är det? elller var det inte tillverknings fel utan "slitage av använning"???
skulle inte ha ett dugg dåligt samvete att få min kamera reparerad på hemförsäkring oberoende om den är slite eller "tillverknings fel"!


ordet är fritt! (fast detta diskussion hör väll nån annanstans??)
 
Jag kommer själv att köpa en D70 i USA. Det är ganska mycket pengar som går att spara på det. Ta och kolla upp "vanliga" fel (på nikonians har jag sett att någon har haft trassel med slutartider längre än en halv sekund) innan du åker hem igen. Då har du ju möjligheten att få kameran fixad på plats.

(Finns det på detta forumet en funktion att slippa se inlägg från vissa användare? Jag vet att det finns på en del andra ställen, men jag har inte hittat det här.)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.