Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp Inga Kameraminnen I Peking.

Produkter
(logga in för att koppla)

Dykhjelm

Aktiv medlem
Varningarna som jag fick här på FOTOSIDAN angående inköp av kameraminnen i Kina var riktiga.

Jag hade dom minnen som jag behövde innan jag åkte, men nyfiken som jag är så måste jag naturligtvis kontrollera.

Jag var på 3 marknader, bla Pärlmarknaden och Sidenmarknaden. Där fanns massor av minnen. Det "största" dom hade var Sandisk:s ultra II på 2 gb. Detta minne lyckades jag pruta ner till 300 kr. Troligen hade det gått att komma lägre.
Jag provade minnet i kameran (D200) och fick 231 bilder. Efter att ha formaterat minnet i kameran så hade jag fortfarande 231 bilder. Jag var lite misstänksam då etiketterna inte satt på samma sida som på mitt Sandisk-minne. Men mina år som provningsingenjör har satt sina spår och jag satsade 300 kr bara för att testa.
När jag kom hem laddade jag ner 1 gb bilder på minnet. Det så ut att gå bra, filerna fanns där. Men gick inte att öppna. Då formaterade jag om minnet med datorn.
Och plötsligt så satt jag med ett Compact flash-minne på 254 mb och troligen varken Sandisk eller Ultra II.

Köpte ochså ett USB-minne, fabr Sony på 4 gb för 100 kr. Här var jag säker på att bli lurad, men jag kunde inte motstå frestelsen att prova.
När jag anslöt minnet till datorn fick jag veta att det fanns 3,99 gb ledigt minne. Prov visade att detta inte stämmer.
Detta minne går inte att formatera, så hur stort det i verkligheten är får jag väl aldrig veta men uppskattar minnet till 128 mb.
Jag var även inne i Fotoaffärer och kollade minnespriser. Här var dom klart högre men det gick att pruta även här.
Resultat är att jag ALDRIG kommer att rekommendera någon att köpa minnen i Beijing, oavsett pris.

Kläder och skor går också att köpa till låga priser eller vad sägs om en Canada Goose-jacka med pälskrage (och Teflonbeläggning), Made in Canada för 200:-
Eller ett par Timberland skor i mocka för 80 kr eller en The North face-jacka med löstagbart flees foder och Gore-Tex för 135:-. Och det är inte bara på marknaderna som dessa kläder finns. Alla affärer som vi såg (utom stora dyra varuhus) sålde dessa kläder.Listan kan göras hur lång som helst.

Det verkade som om alla försökte att luras. Vi besökte en Sidenfabrik som tillverkade sidenkläder, sidentäcken, sidenlakan mm. En av deltagarna köpte en sidenslips för 200 kr och när han kom till hotellet hittade han en liten etikett som sa att det var "äkta" polyester. Nu reagerade vår guide och köpte tillbaka slipsen och skulle åka tillbaka med den och hota med att inte ta dit turister mer.

Detta får väl kallas för bedrägligt beteende. Mitt förtroende för "Beijing"-kineser har fått sig en rejäl knäck.
Man ser verkligen fram emot sitt kommande OS, man bygger, renoverar och städar, men jag undrar vad alla dessa OS-gäster säger om dessa uppenbara plagiat och bedrägerier.
Det finns en rejäl chans att Kina i stället får negativ reklam av detta.
Hur som helst det var en trevlig resa där vi fick se det mesta som Beijing har att erbjuda.

Lyckades också få ett antal bra bilder: panorama på Kinesiska muren och bra bilder på Peking Operan på 20 meters håll och utan blixt.
D200:an är fantastisk.
 
Dykhjelm skrev:
Detta får väl kallas för bedrägligt beteende. Mitt förtroende för "Beijing"-kineser har fått sig en rejäl knäck.
Man ser verkligen fram emot sitt kommande OS, man bygger, renoverar och städar, men jag undrar vad alla dessa OS-gäster säger om dessa uppenbara plagiat och bedrägerier.
Det finns en rejäl chans att Kina i stället får negativ reklam av detta.

Om man ser till vilka som är där och handlar, så känns det som denna typ av marknader i Kina finns till just p.g.a att turister VILL köpa kopior för liten peng (och de som inte inser att det handlar om kopior är lurade). Patent och IPR betyder mycket mindre i Kina, men för vissa produkter har faktiskt utländska intressen satt press på Kina bl.a. DVD-piratfilmer som minskat i utbud ute på gatan.

Men hursomhelst tråkigt att du blivit lurad.
 
This is about free economy: as long as there are buyers for copied products, as long will they be produced.

Everybody knows that - for whatever reason - you can buy photos stuff and electronics CHEAPER in the US, but anybody with some common sense should guess that you can't get original products produced, shipped and sold THAT CHEAP as they are in China.

Recently read a very good advice: if you are a production engineer and plan to produce one component of your product in China, NEVER send the complete product to China but ONLY the component to be produced. Otherwise the Chineses will have a copy of your product on the market even before you receive your components!

A chineses friend of mine went home over Christmas and also came back with a "original" Canada Goose jacket for 200,-SEK. But she knew what she was buying. Have also read that THE NORTH FACE is not happy at all about chinese copies and is procecuting sales of these products without mercy! Very well understandable!
 
Visst det finns en hel del kopior att få tag på i Bejing men samtidigt så riskerar de som säljer piratkopior och plagiat rätt så dryga böter samt att få näringsförbud. Detta har gjort att utbudet av piratkopior har minskat rejält i Bejing de senaste tre åren. Enligt lokala kineser som jag pratade med så har myndigheterna som mål att all försäljning av plagiat och piratkopior skall vara borta ur Bejing senast till OS.
 
Har varit i Peking några gånger och ALLTID handlar prylar. Jag har dock lärt mig att det är lite av ett spel vad gäller livslängd, åtminstione när det gäller kläder, väskor och annat uppsytt. En del saker har gått sönder på innan man ens kommit fram till flyplatsen (väskor) andra har hållit en säsong, några saker h¨ålle rinte vad de lovar (klockor) och några har haftiskt klarat längre än då (flera år). I Bejing (samt några fler ställen i österled) är det kul att vara konsument men räkna INTE med någon enorm hållbarhet. Även om du känner dig nöjd av köphybris och fantastisk prutframgång är sannolikheten stor att du med tiden kommer att bli sur och besviken samt att det sitter någon liten kines och skrattandes gnuggar händerna, räknar pengarna. Frågan är bara VEM?

[bild raderad av upphovsrättsskäl /admin]
 
En bekant till mig brukar köpa minnen till mobilen när han är där och då är storleken på minnet ok men den håller bara någon månad. Härligt!
 
När det gällde kläder och skor så blev jag inte på något sätt lurad. Jag var trots alla skyltar och märken, klar över att det var plagiat med tveksam kvalitet, men priset var så lågt att jag handlade ändå. Det fanns faktiskt försäljare som också antydde att det var plagiat.
Jag tycker att priset var så lågt att jag hade köpt även om det inte stått Canada Goose eller The North Face på kläderna. Här handlar det om märkes-snyltning.

När det gäller kamera-minnen och USB-minnen däremot så sysslar kineserna med rent bedrägeri.
Dom håller inte den kapacitet som står på minnet.
Här har man medvetet lagt in programsnuttar som lurar kameran. Det går inte att på plats genomskåda bedrägeriet, då det inte hjälper att formatera om minnet i kameran. Man behöver ha en dator med sig. Dessutom så kan man inte lita på att det är ett Ultra II utan att mäta svarstiden på minnet m hj a en dator.

Jag känner mig inte lurad heller på kameraminnen, då jag blev varnad ett flertal gånger på här FOTOSIDAN. Men jag hade lovat att rapportera på FOTOSIDAN om kina-minnena och enda möjlighten att få veta om det var fejk eller inte var ju att köpa och ta hem och testa. Och det kostade mig 300 kr för ett Compact Flash-minne på 254mb. I Sverige kostar detta minne c:a 200 kr.

Det är nödvändigt för dom att städa upp detta innan OS. Alla gator och platser där turister rör sig vimmlar det av försäljade som säljer märkesväskor för 50 - 100 kr samt Rolex-klockor (6 st för 100 kr). CD och DVD-skivor kan man också köpa överallt för 10 kr/st.
 
Min son som växer har ett gäng plagierade North Facejackor från Kina och även om de bara används en säsong (p.g.a växandet) så tvättas de ju flitigt och leks i på de vildaste sätt. Ingen av jackorna har varken blivit urtvättade eller trasiga på två år trots plagiat och att de kostade typ 70:-/st. Däremot har trycket på ytterkläder från LEGO av äkta vara inköpta på Guppi i Sverige tvättats och slitits ut totalt på bara en säsong..
 
Jag köpte två par piratjeans sista dagen på min tukietsemester.
Korta ben som jag har, så bad jag butiken att lägga upp jeansen medan jag tog en öl på en bar bredvid.

När jag väl var hemma så testade jag brallorna, och konstaterade att något gått fel när de mätte.
Jeansen var ungefär en decimeter för korta :)

Så även jag har lärt mig att man inte alltid gör bra affärer trots att priset är lågt *s*
 
Det är nödvändigt för dom att städa upp detta innan OS. Alla gator och platser där turister rör sig vimmlar det av försäljade som säljer märkesväskor för 50 - 100 kr samt Rolex-klockor (6 st för 100 kr). CD och DVD-skivor kan man också köpa överallt för 10 kr/st

Som många är inne på i svaren: så länge efterfrågan för kopierade varor finns, så finns varorna att handla. Och uppenbarligen har ju du stött denna verksamhet genom dina inköp, eller hur?
 
Samma sak med MP3-spelare, köpte en 1GB i beijing i höstas. Den visade 1 Gb när jag kopplade in den i datorn dock gick inte filerna att öppna. När jag sedan formaterade om den, ja hoppsan endast 256 MB :(
Efter en massa strul och omformaterande fick jag tillslut 512MB. Dock slukar spelaren batterier (max 2h speltid med 800mAh)

Trist att de ska vara sådant lurendrejeri, de kommer förlora på det i längden.


/PG
 
när jag var i kina köpte min mor och far varsin såndär north face jacka som du nämnde och dom har hållit perfekt i 3-4 år snart..

har hört att du ska se till så det sitter gore-tex etiketter och dylikt på dom för då har dom antagligen snott dom direkt från north face fabriken :)
Jag köpte även en stor north face bag och den har hållit i 3-4 år den med..alltså inget fel..men självklart är väl 80% rena kopior som inte håller för fem öre :)
 
Finns det inte vissa likheter med bildstöld här? Någon kopierar/plagierar något dom inte äger rätten till och säljer det sedan vidare. Undra hur många av fotograferna här som skulle acceptera detta om det var kopior med undermålig kvalitet på deras produkter som såldes för en spottstyver?

/Peter
 
Wizard skrev:
Finns det inte vissa likheter med bildstöld här? Någon kopierar/plagierar något dom inte äger rätten till och säljer det sedan vidare. Undra hur många av fotograferna här som skulle acceptera detta om det var kopior med undermålig kvalitet på deras produkter som såldes för en spottstyver?

/Peter

Tyvärr skiter kina fullständigt i mönsterskydd, patent osv, de anser sig själva stå utanför allt vad copyright innebär. Därför är jag starkt emot att så många företag lägger produktion och utveckling i kina för att det är billigt! Vad kostar det inte i längden?!
Kolla t ex med sony-ericssons v800, den kom ut ett par veckor tidigare som piratkopia i kina än vad ericsson släppte ut den från fabrik!!!
 
Tyvärr skiter kina fullständigt i mönsterskydd, patent osv, de anser sig själva stå u

Tänk på vad du säger! Du har Sigma-objektiv i din fotoväska. Vad är skillnaden?
Sigma har kopierat Canons bajonet och kontakter samt de signaler som går mellen kamera och objektiv. Dessutom säljer dom sina objektiv över hela världen.
Är inte detta mycket värre?
Ta inte illa upp, men jag föreslog i ett annat forum att man skulle kalla tredjepartstillverkare/pirattillverkare för vad det verkligen är, d v s parasit-tillverkning.
Men då tog det hus i h---vet på fotosidan. Ingen kom till försvar och dom flesta kände sig tydligen påhoppade.
Det verkar tydligen som det ändå finns ett visst motstånd mot plagiat på fotosidan.
För att inte tala om bildplagiat. Skulle någon plagiera en bra bild och sedan publicera den på fotosidan. Jag vågar inte ens tänka tanken på vad som skulle inträffa.
Men att kopiera kameratillbehör är helt OK.
 
Nu blir det kanske lite OT men kan inte motstå att reflektera lite.
Jag vet inte om man kan kalla bajonetten för kopiering. Det är väl ungefär som när man köper skruv, inte är väl gängan på skruven plagiat? Eller när man köper nya däck till bilen . . . passningen till fälgen plagiat?

Interfacet är dock inte alltid så lätt att kopiera. Hörde att Sigmas blixtar har ett he:e att prata med programvaran i "originalkameran". Man kan helt enkelt inte återge funktionerna som det var tänkt. Med tillräckligt hög höjd och komplexitet på tekniken så blir det svåigheter att plagiera . . .
Problemet för kunden är väl att det i en hast är svårt att kontrollera alla funktioner och egenskaper hos varan. Här är det höjden på den egna kunskapen som till slut avgör om man blir lurad. Eller vill bli "lurad" . .
Mvh/Göran
 
Re: Tyvärr skiter kina fullständigt i mönsterskydd, patent osv, de anser sig själva s

Dykhjelm skrev:
Tänk på vad du säger! Du har Sigma-objektiv i din fotoväska. Vad är skillnaden? [...] Är inte detta mycket värre?

Nej, det är inte jämförbart. Sigma säljer tillbehören under sitt eget varumärke. De klistrar inte på ett Canon-märke & säger att de säljert ett Canon original-objektiv.

Vidare bryter Sigma inte mot varken patent- eller upphovsrättslagstiftningen när de ägnar sig åt s.k. reverse engineering för att kunna ansluta sina objektiv till exvis Canons kameror.

Visst, de gör vad de kan för att kringgå lagstiftningen - MEN - de följer de juridiska spelreglerna.
 
Re: Tyvärr skiter kina fullständigt i mönsterskydd, patent osv, de anser sig själva stå u

Dykhjelm skrev:
Tänk på vad du säger! Du har Sigma-objektiv i din fotoväska. Vad är skillnaden?
Sigma har kopierat Canons bajonet och kontakter samt de signaler som går mellen kamera och objektiv. Dessutom säljer dom sina objektiv över hela världen.
Är inte detta mycket värre?
Ta inte illa upp, men jag föreslog i ett annat forum att man skulle kalla tredjepartstillverkare/pirattillverkare för vad det verkligen är, d v s parasit-tillverkning.
Men då tog det hus i h---vet på fotosidan. Ingen kom till försvar och dom flesta kände sig tydligen påhoppade.
Det verkar tydligen som det ändå finns ett visst motstånd mot plagiat på fotosidan.
För att inte tala om bildplagiat. Skulle någon plagiera en bra bild och sedan publicera den på fotosidan. Jag vågar inte ens tänka tanken på vad som skulle inträffa.
Men att kopiera kameratillbehör är helt OK.

Jag tänker på vad jag säger och jag tycker inte detta är värre! Men som flera redan påpekat säljer inte sigma objektiv som det står canon eller nikon på, vilket ofta är fallet med kopieringen i kina.
Dessutom ser objektiven direkt olika ut, både invärtes och utvärtes. Sigmas objektiv håller hög klass och har med största sannolikhet lagts ner mkt pengar och forskning på.
Likväl köper jag och många andra ibland bildelar på mekonomen, biltema mfl utan att någon höjer på ögonbrynen.
Att dessa "parasit"-företag finns är enbart bra för marknaden just för att skapa konkurrens och alternativ. Ok de kanske inte är helt uppskattade av "orginal"-företagen, men å andra sidan gäller reglerna dem med. Kanske canon skulle göra objektiv till nikon och vice versa ;-)
Att utnyttja namnet/varumärket är dock ett direkt övertramp, då det även har för avsikt att lura kunden.

Mvh
Patrik
-som inte tar illa upp, men som tycker du har fel ;-)
 
Senast ändrad:
Svar till Patrik:
Delar inte riktigt din åsikt om vad som är värst.
Märkestillverkaren av Canada Goose-jackan lär inte förlora några pengar på försäljningen av dåliga/billiga kopior i Peking. Har svårt att tänka mig att någon köper en 200:- kopia i Peking i stället för en original-jacka. Möjligen både och för att det är en kul grej. Men det är naturligtvis oerhört fräckt att kopiera modeller och varumärket som kineserna gör.

När det gäller försäljning av objektiv till Nikon och Canon så kommer det i ett annat läge. Här gör märkestillverkarna stor förluster på kopiorna. Att det sedan står Sigma eller något annat på dom beror ju bara på att våra lager hindrar dom att kalla dom för Canon eller Nikon. Namnet spelar enligt min åsikt ingen roll, utan den ekonomiska skada som pirat/parasittillverkaren åsamkar märkestillverkaren.

När det gäller bildelar har du rätt, men det beror på bristande kunnskap hos konsumenten. Jag har i 33 år varit provningsingenjör hos Volvo personvagnar i Göteborg. Jobbat med i huvudsak med de lagkrav som drabbar alla biltillverkare.
När det gäller ex v bromsar så finns hårda krav på en bils bromssträcka. Det satsas stora pengar varje år på bromskomponenter och däck för att bilarna skall klara gällande lagkrav och inte minst Volvo:s egna trafiksäkerhetskrav.
När du sedan behöver byta ex v bromsbelägg och går till någon annan återförsäljare än Volvo så får du med största sannolikhet sämre bromsbelägg. Du tappar mycket av den säkerhet som Volvo byggt in i din bil. Det kan t o m vara så att du utsätter dig och dina medtrafikanter för ökad fara.
Detta hör egentligen inte in på fotosidan men är en förklaring varför jag tycker illa om pirattillverkare oavsett vad dom kallar sig.
Jag tycker att detta är osunda affärsmetoder. Att affärsmetoden gå ut på att knycka/åka snåskjuts på en annan tillverkare är parasitism.

OBSERVERA nu att jag har ingenstans föreslagit att detta skall förbjudas. Jag är för marknadsekonomi, men tycker att vi konsumenter skall utnyttja den makt som vi har och därmed påtala sådant som vi ogillar, vilket härmed är gjort.
Jag är dock inte mer tokig än att jag KAN tänka mig att stoppa ner parasitdelar i min fotoväska om jag känner att det är rätt val för mig. Men för att minska problemen med mina fotoprylar så är det original som gäller i första hand.

Avslutningsvis: KÖP INGA KAMERAMINNEN ELLER USB-MINNEN I PEKING, NI BLIR LURADE, SE PÅ MIG.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.