Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av systemkamera (foto vid skidåkning)

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej!

Det du förlorar på att köpa Pentax är väl eftermarknads grejjor och mindre utbud av objektiv osv.
Du förlorar också på att färre personer använder Pentax och svårare att låna saker.
Men med Pentax betalar du mer för tekniken och inte märket vilket du gör för Canon och Nikon.

Jag säger annars en Canon 40D med 70-200/F4 L USM objektiv. Ett mördande koncept som du kommer älska!
Filma med DSLR tänkte jag göra i början men nej.
Det kommer att låta när du zoomar och fokuserar och kommer bli jobbigt och krångligt. Du kommer använda det i början men inte i slutänden.
 
Fundera på om du ändå inte behöver det större huset med handskar på i backen.

Det svåraste med köpråd är väl AF-prestanda som måste testas i praktiken.
USM hjälper ju, seriebildstagning ger också större träffchans men hur husen påverkar är ju svårt.

Tror dock inte jag kommer fota med handskarna på. MAn kör ju självklart med "barnsäkring" på handskarna ändå så de hänger och dinglar fint runt handlederna. Men har kännt på den lite och pentax k-7 är i minsta laget. Har inte så stora händer men ska känna vidare.
 
Hej!

Du har fått många bra svar, men för att fylla på lite med mina åsikter och funderingar:

Om du vill ha den billigaste sport- och skidfotokameran du kan hitta så skulle jag kika på Canon Eos 1000D. Det är den av de allra billigaste instegskamerorna som har den bästa autofokusen. Har du lite mer pengar att lägga skulle jag kika på nästa nivå från Canon, Eos 450D/500D/550D - de är alla en aning bättre än 1000D på flera sätt.

Fundera inte för mycket på vädertätning, kameror tål i allmänhet mer än fotograferna :)
Givetvis tål en vädertätad kamera mer fukt och allmän åverkan än en som inte har sådant skydd, men så länge man är rimligt försiktig så klarar sig alla kameror bättre än många tror.

Du nämner själv att du funderar på att det är bättre att lägga lite pengar på objektiv än att köpa en dyrare kamera. Jag skulle nog hålla med. En av orsakerna jag rekommenderar en Canon-kamera är att det finns ett mycket stort utbud av roliga objektiv för sportfoto att köpa begagnade till Canon, mer än till något annat märke. För skidfoto vill du nog ha någon slags teleobjektiv och någon form av extremt vidvinkel.
 
Tack för ett bra svar Martin.

Har vart inne en del på 500D och 550D då de verkar vara två vettiga kameror och som inte går på lika mycket som K-7.

Men min fråga består fortfarande. VAD ser jag på den lilla displayen uppe på kamerans ovansida på vissa dyrare kameror som jag inte ser på den vanliga displayen?
 
Tack för ett bra svar Martin.

Har vart inne en del på 500D och 550D då de verkar vara två vettiga kameror och som inte går på lika mycket som K-7.

Men min fråga består fortfarande. VAD ser jag på den lilla displayen uppe på kamerans ovansida på vissa dyrare kameror som jag inte ser på den vanliga displayen?

Se den lilla displayen som en batterisparare, den visar bländare, slutartid, valt program (PASM), eventuell exponeringskompensation, återstående exponeringar på kortet och kortfattad batteri info. Dvs allt som är väsentligt för att kunna ta en bild som du vill ha den. Den visar dock inte detaljerad exponeringsinfo mm det får man ta på den stora men om man tittar på den stora displayen i färg tar batteriet slut fortare.

Mvh Peter
 
Tack för ett bra svar Martin.

Har vart inne en del på 500D och 550D då de verkar vara två vettiga kameror och som inte går på lika mycket som K-7.

Men min fråga består fortfarande. VAD ser jag på den lilla displayen uppe på kamerans ovansida på vissa dyrare kameror som jag inte ser på den vanliga displayen?

1. När du tar kameran från ögat flyttar du den oftast nedåt snarare än ut från kroppen (mer påtagligt ju tyngre objektiv du har på kameran :) Då ser du omedelbart displayen på ovansidan, men inte den större skärmen på kamerans baksida. Det går alltså snabbare att se info där än på baksidan om du gör lite ändringar av inställningar mellan foton.

2. Ofta blir det rent praktiskt så att du visar en typ av information där (hur kameran är inställd) och en annan typ av information på stora huvudskärmen (hur blev förra bilden). Du får alltså mer överblick genom att använda två skärmar och samla olika information på olika ställen.

3. Som Peter påpekade så drar den lilla toppdisplayen försumbart med ström. Så lite att t.ex. Nikon väljer att visa saker som om det sitter minneskort i kameran och hur många bilder de innehåller även när kameran är avstängd - inte alls dumt när man skall packa ned kamerorna och då direkt ser när en av dem saknar minneskort ... Fick de bara dit batteristatus också så vore lyckan fullständig.
Nu kan det vara värt att påpeka att den stora skärmen baktill inte drar så förfärligt mycket effekt den heller. Många är oerhört neurotiska och tror de kommer att tömma batterierna direkt om de kikar en stund på bilder de tagit. Faktum är att jämfört med själva bildprocessen (läsa sensorn, bearbeta och skriva data), autofokus och bildstabilisering så drar skärmen baktill rätt oskyldiga mängder ström.
 
två displayer verkar onekligen smidigt men nog inte nått som kommer avgöra valet av mitt köp känns det som.

En till liten fråga:
Om jag vill fota på nära håll och har två objektvi, tex ett 18-55 och ett 18-200. Varför ska man välja att fota med 18-55 då? Då ändå 18-200 kan fota på samma avstånd?
 
två displayer verkar onekligen smidigt men nog inte nått som kommer avgöra valet av mitt köp känns det som.

Det är ingen livsavgörande detalj, men har man väl vant sig vid att ha en toppdisplay är det otroligt irriterande att inte ha en :)

En till liten fråga:
Om jag vill fota på nära håll och har två objektvi, tex ett 18-55 och ett 18-200. Varför ska man välja att fota med 18-55 då? Då ändå 18-200 kan fota på samma avstånd?

Nu vet jag inte riktigt hur nära du menar med "nära" ... Menar du på två meters håll? Eller så extremt nära det bara går att komma? Är det det första du tänker på som kommer du "närmre" med en 18-200 än en 18-55, men ser man till hur det ser ut vid närgränsen (15-25-45 centimeter eller vad det kan vara) så är det inte alls säkert att de två objektiven har samma närgräns. Det är inte sällan så att den är lite sämre hos ett mer komplext objektiv som en 18-200 så att du i praktiken kan komma nästan lika nära med en 18-55.

Sedan kan man tillägga att just den där typen av zoomar sällan är speciellt bra vid närgränsen ...
 
Jag kanske formulerade mig lite konstigt.

Om vi säger såhär. Säg att jag äger ett 18-200, finns de då någon som helst anledning till att skaffa ett 18-55 då?
 
Jag kanske formulerade mig lite konstigt.

Om vi säger såhär. Säg att jag äger ett 18-200, finns de då någon som helst anledning till att skaffa ett 18-55 då?

18-55 brukar följa med nästan samtliga APS format kameror oavsett märke. Pentax har en vädertätad version nu som följer med huset. Generellt är det ofta så att ju större zoom omfång desto sämre total bildkvalitet får man. Dvs en fast 50:a ger generellt sett bättre bildkvalitet än läge 50 på din 18-55 och läge 50 på din 18-200. Nu är ju livet fullt av kompromisser. Ska du fota sport och skidåking blir kanske inte bilderna så bra om du ska byta fasta objektiv utan ett stort zoom-omfång blir avgörande för att du ska kunna fånga bra bilder. En massa surr kanske men jag tror alltså att du kan ha nytta av båda två fast i olika situationer.
 
precis som tidigare nämnts blir den optiska kvaliteten lätt lidande ju större zoomomfång ett objektiv har, men 18-200mm-zoomarna från både nikon och canon har enligt mig tillräckligt bra optisk kvalitet för att det ska väga upp mot att ha med sig två objektiv ut i en skidbacke.
att byta objektiv i -10 och med drivsnö som yr kring en är kanske inte det bästa sättet att vårda sin nya kamera.

lite tidigare i tråden kom frågan upp angående att ha ett tillräckligt stort hus för att kunna hanteras med handskar, något som du inte ansåg vara något problem.
där råder jag dig att tänka om, man kan lätt bli stående/sittande/liggande med kameran uppe i minst fem minuter innan bilderna tas för att hitta rätt vinkel, kommunicera med åkarna vart de ska lägga svängarna, ta testbilder osv. När just den plåtningen är över så hittar du en till spot över nästa krön och så börjar det om igen.. Så länge du inte uteslutande håller till i vårvarma alpbackar så behöver händerna tillföras värme för att kunna behålla sin precision. att kunna hantera kameran utan att frysa är guld värt! om du bedömer det som onödigt så ta iallafall på dig ett par fingervantar under skidhandskarna. =)
 
hehe tack för omtanken Joakim. Jag fryser oerhört sällan. Åker aldrig skidor i jacka (om vi inte haikar) utan i underställ, ryggplatta och en tröja. Och fingervantar under vantarna är ju som standard, men någon liten pluttkamera vill jag ändå inte ha. Jag vill känna att det verkligen ÄR en kamera inte någon liten lekasak.

Men nu har jag fått lite klarhet i detta med obektiv med. ska försöka ta mig till Expert imorn här i stan och se om jag kan prata med någon kunnig och känna på lite kameror i lugn och ro.
 
Såg nu att Cyberphoto har sänkt priset på sin K-7 tillsammans med lite tillbehör ( väska, minneskort, blixt och uvfilter) till 9990kr vilket känns som ett ganska bra kap. får lön om 2 dagar så efter det kanske det blir en beställning.
 
Senast ändrad:
Skulle dock titta lite på canon 50d, pentax k7 om du är ute efter vädertätat hus för ska du vara på skidor hela dagarna är de lätt att de blir fukt aldrig fel med lite extra tätning och där kan dom extra lagda kronorna komma till nytta istället för ett nytt hus vid otur.
Njä, inte behöver du vädertätad kamera för att fota skidåkning, vädertätning behöver du till regn. Men när det regnar så måste man ju inte nödvändigtvis fotografera.

Fota skidåkning handlar mest om att fånga rätta ögonblicket, inte vilken objektiv du använder. Många hundra bilder gör du, och några blir bra.

Men skidåkning är bra objekt att filma. Använd kitobjektivet vid 18-20 mm, manuell fokus, tiden 1/50 och bländare 16 eller så.
Zooma inte. Det blir ingen bra film om du zoomar under filmning.
 
Blev till slut en Pentax K-7 faktiskt, tror inte alls jag kommer bli missnöjd :)

Grattis, du blir säkert nöjd :)

Tänk på: Träna, öva, prova, läsa manualen, träna och prova ännu mer. Lär dig inte kameran när du står i skidbacken - då missar du bra bilder, utan lär dig kameran i förväg.
 
Grattis, du blir säkert nöjd :)

Tänk på: Träna, öva, prova, läsa manualen, träna och prova ännu mer. Lär dig inte kameran när du står i skidbacken - då missar du bra bilder, utan lär dig kameran i förväg.

Tack.

Ja jag kommer rusa ut så fort jag får den med manualen i högsta hugg :) Har 2 underbara vattenfall att fota några km från där jag bor och mycket annat kul så får nog några upptagna dagar framöver.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.