Annons

köp av stulen kamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Har pratat med säljaren och det verkar som om han inte var medveten om att serienumret var borta.....Jag ska i alla fall få tillbaka mina pengar i veckan. Eftersom jag inte hittat kameran som stulen någonstans kan jag inte hänga ut honom som en "bad guy", men jag har upplyst honom om att man kan åka fast om man säljer stöldgods, även om man inte stulit själv...men han verkar ångerfull i alla fall....Så det är inte avslutat ännu, men det verkar få ett bra slut, i alla fall för mig...=)
Tack för hjälpen i alla fall, det kommer säkert ett inlägg till från mig när allt är uppklarat. (och jag kommer hålla ett öga på säljaren ett tag så han inte lägger upp kameran på Tradera igen...)

-anna
 
Ge honom inte en milimeter till. Jaga honom så att du får dina pengar. Det är lätt att lova men svårare att leverera. Hör av dig när du fått dina pengar!

Har pratat med säljaren och det verkar som om han inte var medveten om att serienumret var borta.....Jag ska i alla fall få tillbaka mina pengar i veckan. Eftersom jag inte hittat kameran som stulen någonstans kan jag inte hänga ut honom som en "bad guy", men jag har upplyst honom om att man kan åka fast om man säljer stöldgods, även om man inte stulit själv...men han verkar ångerfull i alla fall....Så det är inte avslutat ännu, men det verkar få ett bra slut, i alla fall för mig...=)
Tack för hjälpen i alla fall, det kommer säkert ett inlägg till från mig när allt är uppklarat. (och jag kommer hålla ett öga på säljaren ett tag så han inte lägger upp kameran på Tradera igen...)

-anna
 
vad är vitsen med att skrapa bort serienr från kameran? det går ju att få fram genom kamerans mjukvara :) kanske visste inte den eventuelle tjuven detta. är väl samma sak med bilar som stjäls.. :) går nog o kolla upp chassinummer på dessa också.. gör det på min volvo i färddatorn :D
 
Alla tjuvar är uppenbarligen inte lika välutbildade :) Han blir säkert vassare efter ett eller annat år i fängelse.

vad är vitsen med att skrapa bort serienr från kameran? det går ju att få fram genom kamerans mjukvara :) kanske visste inte den eventuelle tjuven detta. är väl samma sak med bilar som stjäls.. :) går nog o kolla upp chassinummer på dessa också.. gör det på min volvo i färddatorn :D
 
Ja du kan väl tipsa han om den här tråden om du får tillbaka slantarna. så kan vi kanske få höra hans sida.
Den vet vi inget om, så du kan väl gärna inte säga att han inte får sälja kameran igen ? fast med en korrekt beskrivning.
 
Hur seriös känns en person som säljer ett D300-hus, utan lock, invirat i en sönderriven papperspåse? Dessutom med bortskrapat s/n... nja...

Jag hoppas Anna får pengarna tillbaka, men ställer mig tvivlande tills dess vi vet mer.
 
Eftersom jag inte hittat kameran som stulen någonstans kan jag inte hänga ut honom som en "bad guy", men jag har upplyst honom om att man kan åka fast om man säljer stöldgods, även om man inte stulit själv...

Tyvärr kan man åka fast för att ha KÖPT stöldsgods också. Att köpa en vara i "god tro" gäller inte längre.

Hoppas det löser sig för dig.

/Tomas
 
Tyvärr kan man åka fast för att ha KÖPT stöldsgods också. Att köpa en vara i "god tro" gäller inte längre.

En ot-historia som är bedrövlig.

En Karlskoga-bo köpte ett golfset på exekutiv auktion. Kronofogden hade tagit det i beslag.
Sedan visade det sig att golfsetet var stulet, och då fick han inte behålla det, och fick heller inga pengar i retur.

Det finns nämligen inget skyddsnät what so ever vid köp på exekutiv auktion, när staten säljer.

Edit: http://na.se/nyheter/2.2503/1.481395
/L
 
H
Tusen tack för upplysningen, och jag antar att du är HELT säker på det du skrivit i bloggen?

Den bloggen skrivs av en juridikstudent som heter Staffan Malmgren och som brukar veta vad han talar om. Notera däremot att blogginlägget är några år gammalt - jag har inte koll på om lagen är ändrad därefter.

Samma person ligger för övrigt bakom www.lagen.nu där han skriver:

Var vänlig observera att jag inte kan ge någon juridisk vägledning, eller överhuvudtaget några svar på materiella juridiska frågor. Om du har juridiska frågor kan du istället vända dig till http://www.lawline.se/, som ger gratis juridisk vägledning.
 
Kontentan av det blogginlägget är ju dock just att god tro vid köp inte finns, det vill säga att om man köper något för 10000 och polisen/ägaren kommer på detta så kan de plocka tillbaka varan utan att man får några pengar i ersättning.
 
Så ni menar att jag kan åka fast för att jag köpte min D3X för 4000 av en kille på stan, jag menar hur skulle jag vetat att den var stulen? Jag fick även en 24-70 2.8 på köpet och han tyckte jag var juste så han slängde även in en MacBook Pro för samma pris :-D
 
Så ni menar att jag kan åka fast för att jag köpte min D3X för 4000 av en kille på stan, jag menar hur skulle jag vetat att den var stulen? Jag fick även en 24-70 2.8 på köpet och han tyckte jag var juste så han slängde även in en MacBook Pro för samma pris :-D

Det kan nog klassas just som ett fall av "borde ha förstått".
 
Då kommer man ju till nästa intressanta frågeställning:

Om en person försöker köpa en vara som det är uppenbart att den är stulen, kan han/hon lagföras för det? Tänk situationen "sprillans ny 1Ds MkIII för 5000 på tradera, förskottsbetalning". Kameran finns självklart inte, men den oerhört korkade köparen tror det, men priset är ju så in i h**vete lågt att köparen garanterat borde förstå att om kameran existerar så är den stulen, altså försöker han köpa en stulen vara när han skickar pengar till scammern.

Nej, det funkar nog inte så, men det hade inte förvånat mig det minsta :D

Däremot kanske i Danmark? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.