pytteanna
Medlem
jag har gjort en jäkla tabbe och köpt en kamera, en nikon d300 på tradera. När jag öppnade paketet låg huset, utan lock, invirat i en sönderriven papperspåse. Annonsen var seriös, och jag brukar vara noga med att kolla en säljare. Dessutom fick jag endast huset, ingen manual, laddare o dyl. Det värsta var att serienumret är bortskrapat. Kameran är uppenbarligen stulen, men jag vet ju inte om det är killen som sålde mig den som har stulit den, men i vilket fall som helst har han ju sålt den, och det är väl med olagligt...?
Min fråga är; kan jag på nåt vis kolla upp serienumret i mjukvaran genom att koppla kameran till datorn? Då kan jag ju forska mer i om den är stulen, den rätte ägaren kanske dyker upp med.
Snälla hjälp mig med detta, är riktigt besviken över att det var en sån nitlott att köpa kameran, hade sett fram emot så att kunna börja plåta med den.....Vill bara att det får en lösning.
Jag har kontaktat säljaren och sagt att jag vill byta tillbaka, men även om jag skulle få göra det, kvarstår ju faktum att den troligen är stulen.
mvh
Anna
Min fråga är; kan jag på nåt vis kolla upp serienumret i mjukvaran genom att koppla kameran till datorn? Då kan jag ju forska mer i om den är stulen, den rätte ägaren kanske dyker upp med.
Snälla hjälp mig med detta, är riktigt besviken över att det var en sån nitlott att köpa kameran, hade sett fram emot så att kunna börja plåta med den.....Vill bara att det får en lösning.
Jag har kontaktat säljaren och sagt att jag vill byta tillbaka, men även om jag skulle få göra det, kvarstår ju faktum att den troligen är stulen.
mvh
Anna