Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köp av stulen kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

pytteanna

Medlem
jag har gjort en jäkla tabbe och köpt en kamera, en nikon d300 på tradera. När jag öppnade paketet låg huset, utan lock, invirat i en sönderriven papperspåse. Annonsen var seriös, och jag brukar vara noga med att kolla en säljare. Dessutom fick jag endast huset, ingen manual, laddare o dyl. Det värsta var att serienumret är bortskrapat. Kameran är uppenbarligen stulen, men jag vet ju inte om det är killen som sålde mig den som har stulit den, men i vilket fall som helst har han ju sålt den, och det är väl med olagligt...?
Min fråga är; kan jag på nåt vis kolla upp serienumret i mjukvaran genom att koppla kameran till datorn? Då kan jag ju forska mer i om den är stulen, den rätte ägaren kanske dyker upp med.

Snälla hjälp mig med detta, är riktigt besviken över att det var en sån nitlott att köpa kameran, hade sett fram emot så att kunna börja plåta med den.....Vill bara att det får en lösning.
Jag har kontaktat säljaren och sagt att jag vill byta tillbaka, men även om jag skulle få göra det, kvarstår ju faktum att den troligen är stulen.

mvh
Anna
 
Hej Anna

Detta var ju tråkigt.
Du ska absolut göra en polisanmälan om du misstänker att du blivit lurad

Man kan ladda upp en bild på Flickr, där kan man kolla serienummer om man tillåter att detta laddas upp
 
Det är ju fördjävligt rent ut sagt!
Du bör nog även kontakta Tradera och anmäla säljaren.

Hur har betalningen gått till? Har du hans "rätta" personuppgifter mm?.

Jag håller dessutom med de andra, gör en polisanmälan, ju förr desto bättre, jag tror t.om. att du kan göra det på telefon nuförtiden?.
 
När man handlar på Tradera så kan man efter avslutat köp posta ett utlåtande om säljaren. Jag tycker att det vore bra om du gör det i detta fallet, det kan uppmärksamma andra spekulanter på eventuellt ytterligare objekt på Tradera. Det skulle vara intressant och veta säljarens namn på Tradera.
 
Kolla om säljaren har fler objekt ute till försäljning på Tradera också, och be Tradera att stoppa dem.
/L
 
Tror dessvärre inte att Tradera stoppar det, det gjorde de inte när jag fick piratkopierade spel hem. De stoppade först när fler anmält samma person.

Men anmäla dit ska köparen allt göra ändå och även en polisanmälan. Bäst är ju om man får reda på serienummer via exif beskrivet tidigare.
 
När man handlar på Tradera så kan man efter avslutat köp posta ett utlåtande om säljaren. Jag tycker att det vore bra om du gör det i detta fallet, det kan uppmärksamma andra spekulanter på eventuellt ytterligare objekt på Tradera. Det skulle vara intressant och veta säljarens namn på Tradera.

Sök Du på D300 och avslutade auktioner, så hittar Du annonsen. Säljaren har även en blixt SB800 ute till försäljning.
Anna, skriv i omdöme att kameran troligen är stulen, och att inga tillbehör följde med.
/L
 
Sök Du på D300 och avslutade auktioner, så hittar Du annonsen. Säljaren har även en blixt SB800 ute till försäljning.
Anna, skriv i omdöme att kameran troligen är stulen, och att inga tillbehör följde med.
/L

Tack nu hittade jag honom. Det finns redan några negativa kommentar postade på Tradera om honom. T ex sålt en vara men skickat en annan.
 
Kanske är det fel, vet inte, men jag vill inte döma någon direkt, så jag väntar faktiskt på ett svar från säljaren...han har till på tisdag på sig (han reste ju utomlands precis vid köpet, och det stämmer, har koll på honom på facebook) eftersom jag trots allt helst vill ha tillbaka mina pengar.....Krånglar han minsta lilla blir det polisen och avstängning på tradera.
Jag hade däremot tänkt att höra av mig till personen som vann blixten, men vet inte hur/om jag kan få tag i personens mailadress...nån som vet? Så inte någon fått en blixt utan serienummer.......
Jag håller er uppdaterade....blir så jäkla arg på sånt här alltså....!
-anna
 
Kan vara en kamera som stulits privat, kolla oxå i exif hur många gånger slutaren klickat så får du ett hum om den använts flitigt innan om han inte själv använt den.

Får man fråga vad du gav för den?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.