Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av stativ - goda råd sökes

Produkter
(logga in för att koppla)

Opus73

Ny medlem
Jag skulle behöva lite hjälp att välja stativ i djungeln av stativ...
Jag är hobbyfotograf men tycker om att ta naturbilder och har insett att handhållen kamera inte funkar för mig. Oskarpt, är ordet!

Är det någon som har något tips på ett bra stativ till en rimlig penning?

Avstår från att tipsa om specifikt stativ men har några tips om vad jag tycker är viktigt att tänka på om funktionen.

Se till så att stativbenen kan manövreras var för sig och oberoende av varandra för har du ett ojämnt underlag är det väldigt bra att kunna göra det.

Helst ska stativet inte ha någon mittpelare som sticke ner undertill och om det har mittpelare så måste den gå att ta bort, annars så är den i vägen om du vill fota på låg höjd.

Benen ska helst gå att vinkla rakt ut åt sidan för att du ska kunna fota nära marknivån.

Ju tyngre ett stativ är desto stabilare är det, så välj gärna ett så tungt stativ som möjligt som du känner att du orkar bära med dig. Dom stativen som väger extremt lite ska du inte ens fundera på att köpa eftersom dom är värdelösa.

Benen bör inte ha mer än tre sektioner, för ju fler sektioner det har desto bökigare blir det att hålla på att fälla ut och ihop benen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar