Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av skrivarprofil

Produkter
(logga in för att koppla)

trebh

Aktiv medlem
är det någon som kan tipsa mig om var jag kan köpa skrivarprofil till min bläckstråleskrivare.Jag har en Canon i965 skrivare och använder canon photo paper pro och canon photopaper plus semi-gloss papper.När jag väl fått mina profiler....hur gör jag för att lägga in dem?
 
Två välrenommerade ställen för att mäta upp profiler (vilket kostar 500-2000 kronor) är:

www.ebi.se

www.profiler.nu

Det finns en dansk som har gott rykte men minns ej namnet...



Men du kanske inte ville ha denna nivå på profiler utan bara en standardprofil?



Om du jobbar i Windows är det bara att högerklicka på profilen och välja ”installera profil” så görs det automatiskt.

Sedan finns det andra ställen att lägga profiler i, om man vill ha dem högt upp i listan när man väljer profil i Photoshop...
 
Andreas Olsson skrev:
Skrivarprofiler brukar gå att ladda ner på tillverkarens hemsida.

Oftast är det rätt stor skillnad på en sådan standardprofil och en profil som verkligen är gjord för den skrivare och det papper som du använder. Visserligen börjar en del tillverkare försöka lite mer numera, men för de flesta skrivare som jag testat är de profiler som följer med inget vidare.

MVH/Stefan
 
Jag har en GretagMacBeth Eye-One Photo.
Det är en spectrofotometer som används för att göra profiler.

I stora drag så får du 2 filer som du printar ut med din skrivare, dessa skickar du sedan till mig och jag mäter upp dom och gör en profil åt dig.

Mitt pris är 600:- plus moms.(750:)
 
"Den här tjejen har jag bra erfarenhet av"

http://www.kathysprofiles.com/

Kan bara instämma i det!
Mycket bra resultat till Tetenal Fine Art Glossy fotopapper med en Canon i950 och så kostade det inte så mycket heller.
Mycket bra service och hjälpsamhet!
Tummen upp för Cathy!!!

//Benny
 
mipert skrev:
Ja, men vem behöver få profilen levererad i en ask av ädelträ?

Du får den levererad med en stor kram :)

Nej, i själva verket är det mer att vi editerar profilen till dess att den är så bra som det går. Det är mest för dem som ska använda skrivaren som proofskrivare som det är viktigt för.

För vanliga användare som vill ha snygga utskrifter räcker de enklare varianter.

MVH/Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.