ANNONS
Annons

Köp av råkemi som privatperson?

Produkter
(logga in för att koppla)
Emil-G skrev:
... Var kan man köpa dest-vatten i större dunk? Att åka till macken och köpa batterivatten blir ju svindyrt i längden...
I akvareaffärer kan man köpa ett osmosfilter för omkring 1200:-. Det producerar 30-90 liter vatten per dygn, vatten som dessutom är ruskigt bra att använda för sista filmsköljen -- inga torkfläckar.

-- MW

Magnus W skrev:
I akvareaffärer kan man köpa ett osmosfilter för omkring 1200:-. Det producerar 30-90 liter vatten per dygn, vatten som dessutom är ruskigt bra att använda för sista filmsköljen -- inga torkfläckar.

-- MW

Det här med osmosfiltret kan man säkerligen köpa på Tradera för tredjedels av det priset. Klart du får inget garantier. .-)

I och för sig inga garantier, men gammalt filter med nya filterkassetter blir billigare det också. Filterkasseterna skall ju ändå bytas då och då.

-- MW

Ser att ni diskuterar kemikalier och att någon har nämnt "mätglas" eller "mätcylinder".

Min brossa jobbar på ett medicinteknikst företag som tillverkar och säljer provrör, skålar, graderade burkar...till sjukhus, laboratorier m.m

I princip allt sammans är sterilt förpackat...

Behöver ni något så säj till så kan jag snacka med brossan. Vill ni veta vad företaget har i sitt sortiment så får ni höra av er.

Vattnet från kondensavfuktaren i tvättsugan borde väl vara så nära det destillerade man kan komma?

Urr skrev:
Vattnet från kondensavfuktaren i tvättstugan borde väl vara så nära det destillerade man kan komma?

Menar du allvar nu Urban? Kan man verkligen använda det vattnet? Jag tänker mig att det inte är helt rent ändå...fibrer från kläder mm boder väl kunna slinka med?

Värm vattnet till 30-40 grader och filtrera genom ett kaffefilter. Filterhållaren bör dock inte vara inpyrd med kaffe.

Sedan priserna på destillerat vatten nådde fantasigränserna för några år sedan har
jag använt vatten från torktumlaren i Elevtvättstugan. Jag har bara filtrerat det ( alltså kondensvattnet ) det har fungerat utmärkt och har inte gett några problem.
När det gäller råkemi så är det svårt att köpa det
men det bästa är nog att gå över någon institution
och beställa. Det är sällan som man behöver purum och puriss kvaliteterna. Den tekniska räcker gott.
Förr fans det en speciell "fotokvalite´". Dessvärre är det dyrt och en riktig djungel med priser och förpackningsstorlekar. Och ena vidriga avgifter för transporter och emballage. Det går naturligtvis inte at hämta det på nåt lager själv. Prisexmpel. 2 kg natriumdisulfit behövde jag före jul.Använder det för att tvätta ur gummitryck före
slutsköljning. de kostade hos www.merck 252:- st alltså 504,00 före möms,emballage,expavgift,frakt plus avgift
för lågt ordervärde.
Slutpris: 1184:-

Detta gör det dyrt och alltmer olustgt att handla fotokemi. En del kemikalier som silvernitrat följer priset på silver upp och ner och finns
i regel bara i dyra förpackningsstorlekar.
Det är nog bäst och enklast om man köper kemiikaliesatser trots allt krångel.

mvh
Lasse

Re: Hembränning

David G skrev:
Prova på bilverkstäder om du kan få köpa en 25 Liters dunk, eller destillera själv, har sett såna små apparater i kemisalar, annars finns det väll alltid nån gubbe i bekantskapskretsen som kan allt om destillering....

Det finns nog rätt många experter som kan destilera till 78,4 grader :)

Marcus Nordén skrev:
Jag har mailat brenner-foto men inte fått något svar. De kanske inte pratar engelska? Jag har lite svårt att förstå tyskan. Hur skiljer sig fraktkostnadena från brenner-foto mot från photoformulary?
Konstigt att de inte svarade. Det gick bra när jag frågade och sedan beställde för några år sedan. Fraktkostnaderna behöver man inte oroa sig för. Från USA och Tyskland till Sverige är mycket billigare än från Sverige till dessa länder.

Inköp av Kemikalier

OBS OBS OBS OBS OBS OBS OBS

I en tidigare inlägg skrev jag att man kan söka tillstånd för inköp av kemikalier för fotografiskt bruk och det gör man på Landstinget! Det är fel och jag ofta blandar ihop Landstinget med Länstyrelsen.

Nu har jag hittade mina papper och ser att jag sökte tillstånd tre år sedan hos Länstyrelsen.

Alltså går att köpa kemikalier här hemma från Apoteket men tillståndet söker man hos Länstyrelsen!

Hälsningar Frank.

Tag lite vanligt bordssalt mellan fingrarna och strö det i glaset så smakar det riktigt gott.

Det finn små RO-system som är bra, de kopplas på dricksvattenkranen och ger några liter i timman.
Kostar ca 1500:- och förvaras i kylskåpet när den inte används.
Tag kontakt med mig så ska jag hänvisa ev. intresserade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar