Annons

Köp av ny kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Julia.R

Medlem
Hej,

funderar på att köpa en ny kamera nu i mellandagarna till min tonåring som är intresserad av fotografering och försöker övertala mig att Canon EOS 400D är det enda rätta. I dagsläge använder vi oss av en vanlig kompaktkamera (5 MP).

Hon tycker främst om att ta närbilder, och våran kamera är helt värdelös på det. En annan sak som jag tycker våran kamera är riktigt dålig på är att ta mörkerbilder.

För övrigt är vi båda två amatörfotografer, men intresset för fotografering väcktes år 2005. Mina frågor till er är alltså:

Behöver vi en systemkamera för våra inte speciellt kräsna behov, eller finns det något billigare men samtidigt väldigt kraftfullt alternativ?
Finns det några större skillnader mellan Canon EOS 350D och Canon EOS 400D?

Tack på förhand.
 
Om ni köper systemkamera och vill ta närbilder/macro behövs det ett speciellt macroobjektiv. Systemkamera med bra optik ger överlägsen bildkvalité men det finns en del kompaktkameror med bra närbildsegenskaper.

Har ni ett genuint fotointresse tror jag ni har större glädje och kan utveckals mer med en systemkamera, gärna i kombination med någon fotoutbildning då det kräver mer av användaren.

Nej det är ingen skillnad av betydelse mellan 350D och 400D.
 
Gick in på Forumet-Fotosidan, ser nu igen - "Köp av ny kamera".
Such!
Det börjar bli förbaskat urvattnat dessa frågor, typ:
"Vilken kamera skall min moster köpa"
"Jag har en hund som är intresserad av kameror, vilken kamera passar bäst till min hund?"
Kan jag använda mina gamla Minolta och Canon objektiv på min nya Pentax?"
"Vilket objektiv är bäst i ett ridhus, med kameler?"
:) :)
 
_________________________________________________

Patrick Pihl skrev:

En eller två pucklar?

Forumet är nog iof inte tänkt som glädjekälla för dem som redan har köpt sin prylar ;)
_________________________________________________

Det får inte vara två pucklar, på kamelerna, då blir det mörkt i ridhuset, kanske det fungerar ändå med ISO 1600 på en Pentax K10D.
Några trådar, har en komisk atmosfär över sig, tur att man kan se det roliga i mycket banalt ändå, utan att vara stöddig. :) :)
 
larsborg skrev:
Gick in på Forumet-Fotosidan, ser nu igen - "Köp av ny kamera".
Such!
Det börjar bli förbaskat urvattnat dessa frågor, typ:
"Vilken kamera skall min moster köpa"
"Jag har en hund som är intresserad av kameror, vilken kamera passar bäst till min hund?"
Kan jag använda mina gamla Minolta och Canon objektiv på min nya Pentax?"
"Vilket objektiv är bäst i ett ridhus, med kameler?"
:) :)

Vet du vad? Jo, här kommer en ny medlem och ställer en fråga om vilken sorts kamera dom skall köpa till sin son. Som ny är det kanske inte så lätt att veta, att man kan söka i forumet.

Tänk på att en gång var du också nybörjare och kanske inte visste så mycket.

Hoppas du fick ett lite trevligare svar av dom du frågade.. än du själv ger idag.

Sen så behöver man faktiskt inte läsa alla trådar, så enkelt är det.
 
Re: Re: Re: Köp av ny kamera

FILM) (ulltand skrev:
Det framgår mycket tydligt att man bör söka _INNAN_ man startar en ny diskussion.

Visst gör det så, men återigen, behöver man vara raljerande för det?

Nu är det ju faktiskt så, man frågar för man inte vet eller kan?

Eller hittar några relevanta svar
 
Visst kan man hitta svar på mycket genom att söka innan man skriver men det är inte alltid så lätta att veta och lite förståelse och överseende från gamla medlemmar uppskattas säkert.

Nu har det skapats en nytt forum som heter köpråd. Där kan man förvänta sig att just nybörjare och nya medlemmare ställer frågor av denna typ - trots att de kanske redan har ställts förut.

Den som inte är intresserad av att hjälpa till behöver ju faktiskt inte svara!

Här har ställts en konkret och väl formulerad fråga - då är min personliga åsikt att det är bättre att besvara den än att försöka göra sig lustig.

Så till saken:

Julia, har ni ett riktigt fotointresse och dessutom de krav ni ställer så är en systemkamera helt rätt väg att gå. Speciellt om du med "mörkerbilder" menar bilder i sämre ljus utan blixt. Där är systemkaror helt överlägsna kompakter.

Att fota med en systemkamera är så mycket roligare än med en kompakt.

Jag har själv en 400D och är mycket nöjd med den. Skillnaden mot en 350D i bildkvalité är försumbar. 400D har i mitt tycke ett bättre handhavande/menysystem och några andra små finesser och med tanke på prisskillnaden som är så liten tycker jag 400:an är ett bättre köp.

Ett alternativ är ju annars en begagnad 350.

Sedan finns det ju bra alternativ från Pentax, Nikon mfl. Läs igenom trådarna här på fotosidan och glöm inte att kolla in recensionerna så får du massor av infomrmation.


Lycka till!

Mvh
Anders
 
Tack för alla (relevanta) svar.

Mitt största huvudbry är väl att jag inte tycker att det har hunnit forma sig till ett riktigt intresse än, utan är snarare på"guuud... vad våran kamera suger på närbilder..."-nivån, och då vore det ju synd att slå på stort med en systemkamera. Å andra sidan känns det som slöseri med pengar att köpa en kompaktkamera till som är bara något bättre på närbildsegenskaper.

Mvh
/Julia
 
Vad är det för typ av närbilder du har problem med? Vad är det för kompakt ni har idag?


mvh
Anders
 
Julia.R skrev:
Tack för alla (relevanta) svar.

Mitt största huvudbry är väl att jag inte tycker att det har hunnit forma sig till ett riktigt intresse än, utan är snarare på"guuud... vad våran kamera suger på närbilder..."-nivån, och då vore det ju synd att slå på stort med en systemkamera. Å andra sidan känns det som slöseri med pengar att köpa en kompaktkamera till som är bara något bättre på närbildsegenskaper.

Mvh
/Julia
En liten varning: en systemkamera; oavsett om det är en Canon 400D eller Pentax, eller Sony osv ger inte automatiskt bättre bilder. Ffa inte på macro. Det krävs en hel del kunskap och i fallet macro även andra objektiv än vad som följer med kameran.
Min rekommendation är att i så fall köpa en beg 350D och t ex ett lite bättre objektiv. Finns många prisvärda t ex Sigma Zoom som ger ganska hyffsad macro.
Men: om det är endast macro ni är ute efter; köp en närbildslins till er kompakt. Kostar några 100-lappar och prova er fram (om kompakten har filtergänga... eller det går att klämma fast.. lite osäker på vad som fungerar)

http://www.cyberphoto.se/searchsimple.php?beskrivning=n%E4rbildslins

finns även adaptrar till kameror som inte har gänga: tex tog en i högen:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=57991&infArtnr=A630&flik=sc3


Betr: "den ger så dåliga bilder i mörker": troligen får ni inte väsentligen bättre bilder i mörker med en systemkamera. Är det mörkt så är det... Men visst: om ni lär er att använda olika känslighet ("ISO") och accepterar lite brus i bilden så ger väl en 350D eller 400D bättre bilder än er kompakt. (som iofs kanske också har ISO inställning men med mer brus).

Lägg inte ut 10.000 kronor på en 400D m macro objektiv osv, om ni inte har helt klart för er vad ni är ute efter. .. Köp beg och sälj om ni ångrar er.. då har det inte kostat så många kronor.

:)
 
larsborg skrev:
Gick in på Forumet-Fotosidan, ser nu igen - "Köp av ny kamera".
Such!
Det börjar bli förbaskat urvattnat dessa frågor, typ:
"Vilken kamera skall min moster köpa"
"Jag har en hund som är intresserad av kameror, vilken kamera passar bäst till min hund?"
Kan jag använda mina gamla Minolta och Canon objektiv på min nya Pentax?"
"Vilket objektiv är bäst i ett ridhus, med kameler?"
:) :)

Finns väl ingen som tvingar dig att läsa...
... och dessutom: inlagd i nytt forum "Köpråd".

Eftersom du har skrivit över 700 inlägg så verkar det ju som att du finner nöje i att läsa och skriva, så vad är problemet?

Om du var nybörjare skulle du då börja söka i miljoner trådar där "besserwissers" skriver om saker du inte begriper, eller skulle ställa en enkel fråga och hoppas på att det finns personer som kan offra någon minut på att hjälpa??
 
Julia.R skrev:
Idag har vi en KonicaMinolta Dimage G530.
Naturbilder, framför allt, blir suddiga på nära håll.

Mvh
/Julia

Känner inte till den modellen men om med naturbilder på nära håll menar bilder av typ "nyckelpiga på blad" så bör du använda kamerans macrofunktion (jag antar att den har en sådan).

Det borde gå att undvika "suddiga" bilder med i princip alla någorlunda moderna digitalkameror om du fotar utomhus i dagsljus.

Suddiga bilder beror vanligen på något av tre saker:

1) Fel fokus, du har lagt skärpan på något annat än huvudmotivet.

2) Skakningsoskärpa - kameran var inte tillräckligt still vid fototillfället.

3) Rörelseoskärpa - motivet rörde sig.

Inget av dessa tre situationer kräver en systemkamera för att lösas.


mvh
Anders
 
larsborg skrev:
Gick in på Forumet-Fotosidan, ser nu igen - "Köp av ny kamera".
Ja vad förväntar du dig annars att läsa för frågor i ett forum kallat "Köpråd"? Det är precis därför vi lagt upp det, då det ju helt klart finns en hel del som vill fråga - och det finns även en hel del som vill vara hjälpsamma och svara på sådana frågor.

Det är frivilligt att både läsa och skriva här. Den som mår dåligt av dylika diskussioner bör helt undvika detta forum.

Ser ni frågor av ren köprådskaraktär i andra forum kan ni rapportera dem, så flyttar vi dem hit - var sak på sin plats.

Nog sagt om det, nu åter till köpråden.
 
Julia.R skrev:
Idag har vi en KonicaMinolta Dimage G530.
Naturbilder, framför allt, blir suddiga på nära håll.

Mvh
/Julia


Har själv testat den kameran rätt mycket (min syster har en sådan) och den är snabb och trevlig men jag är inte så imponerad av bildkvalitén. Min analoga Yashica T5+ Fuji Reala film + Kodak Picture Cd ger bättre resultat trots att det var scannat i 1536x1024 i upplösning. Man undrar lite hur del tillverkare räknar mpixel.

Om du är tveksam till system så finns det rätt stort utbud av kompaktkameror med stora zoom objektiv som kan vara bra alternativ till system och du hittar stort utbud runt 5000kr. Se till att kameran kan ta i RAW format.

Kanske Fujifilm finepix S6500fd vara ett alternativ. Saknar tyvärr optisk bild stabilisering fast Fujifilm har oftast bättre sensorer som kompenserar detta.

Fast inget går upp mot en system kamera :)

// Fredrik
 
Här ett exempel på bild tagen i macroläge med en kompaktkamrea (i detta fall en Richo GR)
 

Bilagor

  • närbild.jpg
    närbild.jpg
    51.4 KB · Visningar: 402
Hej igen och tack för alla goda råd.

Det ser lite annorlunda ut med vår Dimage G530.
Denna bild är tagen med både macro och stativ.

Jag är inte riktigt tveksam till system, utan snarare lite kluven...
Om det nu är så att det är just vår kompaktkamera som inte håller måttet,
så borde man enkelt kunna byta ut den mot en ev. mindre kompakt storebror
med större objektiv och bättre grepp (Fujifilm S6500FD eller Canon S3 o.d.).
Å andra sidan känns det lite surt att betala runt 5 000 :- för något som jag
inte kommer att kunna uppgradera under närmaste framtiden.

Sen så sa det bara klick mellan 400D och den blivande ägaren i affären idag,
så frågan är om jag orkar vara förnuftig speciellt länge till. :)

Mvh
/Julia
 

Bilagor

  • _pict3583.jpg
    _pict3583.jpg
    22.8 KB · Visningar: 382
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.