Annons

Köp Av Ny Digitalkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Axan

Medlem
Hej

Ska köpa mig en ny digitalkamera men vet inte vilken? Jag väljer mellan dessa två:

Canon IXUS 65

Canon IXUS 750

Någon som kan komma med fördelar och nackdelar på dessa kamrorna?

Har verkligen beslutångest

/Axan
 
Konstigt av canon tycker jag att dom gör en ny kamera som är sämre än gamla kameror :(

Det jag vill är att den ska vara smidig att ta med sig, bra bilder och hyfsat snabb.
Det jag vill ha vet jag att båda kamrorna har men vilken skulle ni valt?
Det lutar mest åt IXUS 65 för jag gillar designen och den flashiga displayen.
Hur är det med batteritider?

Vad är optisk sökare? Är det den lilla gluggen man kan titta igenom som vanliga gamla standardkameror har eller?

/Axan
 
´Hej Christoffer.

Själv har jag en IXUS 750 som jag är mycket nöjd med. Jag köpte den för att slippa släpa med mig den stora kameran jämt.
Framför allt tycker jag att den är snabb, vilket är viktigt. Batteritiden är också bra.
Den enda nackdelen som jag kan se är att man inte kan fota RAW med den, men det är tydligen få kompaktkameror man kan göra det med, tyvärr.

MVH
Ulrika
 
Kompaktkameror är inte min spacialitet men om jag skulle ha någon för eget bruk så skulle jag titta på bla om det går att få ut rawfiler från kameran.
Jag vill minnas at exv Canon G6 ger rawfiler.
mikael
 
Jag har en kompis som satt och fundera likt dig och för han sluta det med en 65 igentligen är det inte mycket som skiljer dom här kamrorna åt... Smaken är som baken =D pd han är nöjd med kameran
 
Tack för era svar, väldigt snällt. Har läst på internet att det är många som lämnat tillbaka sina IXUS750 och bytt till IXUS65, varför vet jag inte.

Var inne på cyberphoto.se och kollade på deras testbilder och där tycker jag att 750-s bilder är bättre än 65-an, men det beror väll mycket på inställningar och hur man tar bilden kan jag tro?

Just nu känns det som 65-an ligger bäst till pga av sin flashiga skärm, härdatglas på skärmen, bättre batteritid, mindre och högre ISO.

Jag vet ju att 750 har högre mpix men kommer jag märka någon skillnad?
Vad är det här med RAW?

PS: Väldigt trevligt forum :)

/Axan
 
japp

sålde min Ixus 40 för att köpa en ixus 750
blev faktiskt besviken
trodde att den skulle vara mkt bättre
sen kändes den dubbel så stor som en ixus40
så jag sålde 750 och köpte 65an
den är faktiskt grym
men saknar den optiskasökaren när det är soligt ute

polaren har en Nikon CoolPix S6 som är as grym
men den var lite för stor för min del


sen har du
Panasonic DMC-FX01 vidvinkel


lycka till
 
Varför inte en Ixus 60?

Jag är också lite sugen på att införskaffa en ny kompaktkamera och har kikat lite på Ixusmodellerna och om jag skulle köpt någon så hade jag valt en Ixus 60 just pga att den har optisk sökare som inte 65:an har.

Uppfattat när jag läst att batteritiden kan vara lite dålig hos Ixus och har man då en 65:a så är det ju bara en 3" som man jämt lär ha på om man inte skjuter höftskott så att säga. Jag förutsätter att man kan stänga av displayen på 60 och ev bara använda den optiska om batteriet skulle tryta.
Kanske nån med en Ixus 60kan bekräfta det?

/Benny
 
BempaS skrev:
Varför inte en Ixus 60?

Jag är också lite sugen på att införskaffa en ny kompaktkamera och har kikat lite på Ixusmodellerna och om jag skulle köpt någon så hade jag valt en Ixus 60 just pga att den har optisk sökare som inte 65:an har.

Uppfattat när jag läst att batteritiden kan vara lite dålig hos Ixus och har man då en 65:a så är det ju bara en 3" som man jämt lär ha på om man inte skjuter höftskott så att säga. Jag förutsätter att man kan stänga av displayen på 60 och ev bara använda den optiska om batteriet skulle tryta.
Kanske nån med en Ixus 60kan bekräfta det?

/Benny


Ixus 60 är nog oxå bra
tror El-giganten tar 2495:- för den

men tycker att ixus 65 ger mer kvalitets känsla
med den piano blanka bakstycket, härdatglas på skärmen och lite kraftigare batteriluckan

men som sagt den saknar opt.sökare

har sagt det om alla mina kameror
men den här känns som om jag kommer att ha den länge
större än den här kompaktakameran vill jag absolut inte ha

undrar vad nästa steg är
ixus 70 med 8mpix, 3"-4"skärm, opt.sökare och IS
 
Axan skrev:
Vad är optisk sökare? Är det den lilla gluggen man kan titta igenom som vanliga gamla standardkameror har eller?
/Axan
Japp. dessa brukar tyvärr på kompaktkameror vara små & inte alltid så trevliga att använda. De flesta som använder kompakter idag använder displayen i stället men en optisk sökare kan vara bra att ha exempelvis en supersolig dag då skärmen kan vara svår att använda. Man håller också kameran stabilare när man har den mot ögat än när man håller den på armlängs avstånd & kikar på displayen.

Axan skrev:
Jag vet ju att 750 har högre mpix men kommer jag märka någon skillnad?
Haka inte upp dig på pixlar då dessa bara har betydelse om du ska göra större kopior på papper, vid skärmvisning eller på normalstora kopior så märker du ingen skillnad. Dessutom är pixlarna inte allt & det är inte säkert att en kamera med fler pixlar ger bättre bildkvalite än en med färre, annat spelar också in.


Axan skrev:
Vad är det här med RAW?
Det vanliga formatet som bilder sparas i på kompakter är Jpeg vilket är ett komprimerat filformat. RAW är ett format som rent generellt ger bättre bildkvalite men den största skillnaden är att man med RAW har en mycket större möjlighet till att korrigera olika parametrar i bilden i efterhand i sin dator. RAW kräver lite mer arbete efteråt samt tar rejält mycket mer plats på minneskortet.

//Larsa
 
Tack Larsa för din svar.

IXUS 60 har jag också kollat på lite, men som sagt IXUS 65 känns mycket bättre och är lite flashigare :)

Om man kollar på canons hemsida så ser man att IXUS 65 tar mer bilder med ett batteri än vad 750-n gör, och tar exakt lika många bilder som IXUS 60.

Själv köper jag IXUS 65 pga den stora displayen, härdat glas, väldigt smidig, mer iso än 750-n och till slut är den väldigt snygg.

/Axan
 
Hej!

Var idag och köpte IXUS 65 och jag är mycket nöjd hittils. Den gör mycket fina bilder, skarpa och bra färger på bilderna.

Kan inte hitta något som jag inte gillar med kameran utan en sak och det är fingeravtrycken som blir på den stora skärmen :)

Tack för all er hjälp!

/Axan
 
grattis

läste att Ixus 70 kommer nästa vecka
den är som 65an men med optisksökare och IS

skoja bara ;)
 
Jag kör en Ixus 65:a som "lille" kamera i väskan.
Får säga att jag är grymt imponerad av denna läckra skapelse. Skarpa fina bilder med bra färger.
Till d kommer storleken och designen.
mvh Anders.
 
Jag gick med samma funderationer. Ixus 65 har större skärm medan Ixus 60 har sökare och jag trodde inte jag skulle kunna leva utan sökare så jag bestämde mig för en 60.

Sedan var jag in på Cyberphotos sida och kollade på testbilderna och köpte en Fuji F11. På höga ISO är dessa kameror knappt på samma planet.

Jag fick övertyga mig själv om att jag klarar mig utan sökare. Få se om jag får anledning att ångra mig.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.