ANNONS
Annons

Köp av ny digitalkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasM

Aktiv medlem
Hej!

Inleder härmed mitt första inlägg på fotosidan. Jag har läst igenom X antal trådar här i Digital-delen men känner mig fortfarande osäker. Har för dagen en Canon Digital Ixus av första modellen, har kommit fram till att det är riktigt roligt att fota och försöker givetvis vidga mina fotokunskaper som glad amatör och där kommer vi till mitt problem. Ixusen fungerar bra till närbilder osv, blir skapliga bilder men när man börjar fota lite natur eller något som är "längre bort" typ naturvyer osv så blir det inte bra. Tycker det blir grynigt och inte alls några bra detaljer. Att zooma är ju ingen större hit heller med min kamera. Så därför ska jag nu investera i en ny kamera och jag kan erkänna att jag har för dålig koll på tekniken och säkert även kunnandet vad en kamera behöver för att uppfylla mina krav.

Några saker vet jag vad jag vill ha jämfört med kameran jag har idag och det är en bättre zoom, möjlighet till en bra blixt, bättre upplösning och sen verkar det ju vara bra att ha bländare och slutare som inte är "fasta"?. Med zoom menar jag givetvis optisk zoom och den här förbenade digitala zoomen som enligt mig är totalt värdelös är för mig ointressant. Jag ska inte jobba professionellt med detta och jag kommer inte att ställa ut, är bara en amatör som tycker det är riktigt roligt att knäppa bra bilder.

Jag har funderat på en analog kamera men jag har slagit det ur hågen, blir för dyrt att framkalla och tar för lång tid. Har inte kunskapen eller utrymmet att framkalla själv. Jag ska med andra ord köpa en digitalkamera och vänder mig då till expertisen på detta forum. Priset får gärna hålla sig nånstans runt 10000:- men allting är ju som bekant förhandlingsbart.;)

Tack på förhand!

PS. Uppskattar om denna tråd inte utmynnar i en Analog vs Digital-tråd ;) DS.

Digitalkamera

Måste säga att bilderna ifrån Minoltas Dimage 7i ser ruskigt skarpa ut! Skicka ett mejl till Kim Wallung så får du reda på allt om den kameran! Om jag skulle köpa en konsument digikamera i dag så skulle jag nog satsat på en sådan.

Hoppas att du hittar någon som passar dig bra!

Mvh // Martin

Frågor du Kim Wallung får du nog inget objektivt svar. Okej, jag har också beställt en... I tron att det är det abslolut bästa för dom pengarna. MEN något du bör tänka på är storleken. Vill du ha kameran i fickan? I så fall finns det många andra alternativ. Och tänk på att kamerapriset bara är en del. Du måste också köpa till extra minne annars blir du bara irriterad, och det kostar... Likaså extra uppsättningar med batterier och en laddare. Ska du dessutom ha extern blixt.... Med tanke på detta kanske föreslagna modeller ligger långt över vad du vill betala? Men en kvalitets-höjning från Ixus kan du säkert få för runt 10000.

Re: Digitalkamera

Anderzon skrev:
... Om jag skulle köpa en konsument digikamera i dag så skulle jag nog satsat på en sådan.

Speciellt då det är priset och inte kameran som är i konsumentprisklassen. Kameran håller, av vad jag har förstått av flera trådar på FS, högsta kvalitet. Ungefär som att köpa en BMW för priset av en Skoda.

Jag funderar också på att köpa digitalt. Mina prioriteringar är följande.

* Liten storlek
* Knivskarp optik
* Möjlighet till manuella inställningar vad
gäller bländare samt helst också exponering

Däremot är stort zoom-omfång inget jag prioriterar.

Någon som har förslag?
10 000:- är absolut max,
gärna en bra bit under

Senast ändrad:
Jag gillar personligen Fuji Finepix 4800(?)

Har ingen själv men lånar ibland.

Snygg, stabil, bra kvalitet, vettiga inställningar samt (kanske) marknadens snabbaste mellan avtryck och exponering i den klassen.

CF II-kort har jag redan extra idag så där slipper man ju en kostnad. Det som återstår att köpa till blir då extrabatteri och framöver en extern blixt.

Man har gjort dumsnåla affärer i sina dar och är det värt att t ex gå upp på en Dimáge 7i eller en G2 så må det vara hänt. Jag vill inte lägga, säg 8000:-, på en kamera för att sen upptäcka att hade jag lagt på 3-4000:- så skulle jag haft en mycket bättre kamera. OM det nu skiljer så mycket i dessa prisklasser, är t ex en Dimáge 7i verkligen så mycket bättre än en Dimáge 5 att det är värt 5500:- mer?

Mvh
Thomas

Wolf Beam skrev:

* Liten storlek
* Knivskarp optik

Någon som har förslag?
gärna en bra bit under

Det där med riktigt kniv-skarp optik är lite knepigt när det gäller små kameror.
Jag har en Sony S-75 som är hyfsat kompakt, har "kniv-skarp" optik och "alla" möjligheter till inställningar.
Det finns några bilder från den i mitt album.
Om du gräver djupare i nätet kommer du att se att det är en av de digitalkameror som får mest beröm/minst kritik av alla som finns just nu.
se ex. www.dpreview.com www.photographyreview.com för tester och åsikter.
Själv tycker jag den är bra, men långt från perfekt...

Annars är Canons små gedigna Ixus-kameror erkänt bra, även om de saknar alla inställningsmöjligheter.
Kolla nyaste Ixus v2 som har bl.a. justerbar ljuskänslighet.

Jag skulle vilja se en avancerad ixus med justering av tid/bländare, manuell fokus etc.

Wolf Beam skrev:

* Liten storlek
* Knivskarp optik

Någon som har förslag?
gärna en bra bit under

Olympus C4040. Utan tvekan. Kanske inte den minsta storleken men Olympus optik på dom här kamerorna tror jag vida överstiger konkurrenternas.

Hans-C skrev:

Olympus C4040. Utan tvekan. Kanske inte den minsta storleken men Olympus optik på dom här kamerorna tror jag vida överstiger konkurrenternas.

instämmer, det är en mycket bra kamera med fina inställningmöjligheter, man kan använda filter och konverters oxå ;)

Har själv en Olympus 2020Z och är mycket missnöjd med den vid exempelvis naturfotografering när det rör sig om detaljrika bilder. Om jag exempelvis tar en bild på en yta med lite detaljinformation, typ en slät yta så blir bilden skarp. Tar jag däremot en bild med hög detaljinformation, kanske en landskapsbild så blir bilden simmig (har inget bättre uttryck). Den känns inte optiskt oskarp utan ser mer ut som en för hårt jpeg-komprimerad bild, den blir detaljfattig.

Detta sker även med kameran inställd i TIFF-läge & har alltså inte med komprimering att göra. Jag har provat en kompis 2020Z och upplevde samma sak med denna & använder idag sällan digitalkameran till annat än enklare festfotografering pga detta.

Kim. du har en 2100UZ va, är inte den ganska lik 2020z i grunden eller (kanske modernare innehåll)? Har du upplevt något sånt här?

skillnaden ligger i optiken, 2100uz har 49mm optik, vilket ger en helt annan bildkvalité

skulle själv inte använda kameror med litet optik,
men om storleken är viktigast så är Olympus C4040 en bra komprimiss ;)

mvh/Kim

kim99x skrev:
skillnaden ligger i optiken, 2100uz har 49mm optik, vilket ger en helt annan bildkvalité

skulle själv inte använda kameror med litet optik,
men om storleken är viktigast så är Olympus C4040 en bra komprimiss ;)

mvh/Kim

Menar du med detta att 2100uz med sitt stora zoomomfång skulle ge bättre optisk kvalite än exempelvis 2020, 2040 eller tom 4040. (OBS, optisk kvalite).

Är själv mycket skeptisk till stort zoomomfång pga egna dåliga erfarenheter.

Mvh, larsaz

"Menar du med detta att 2100uz med sitt stora zoomomfång skulle ge bättre optisk kvalite än exempelvis 2020, 2040 eller tom 4040. (OBS, optisk kvalite)."

Definitivt ja med 2020. 2100 är superb i det avseendet men tyvärr lite otymplig och har bara 2100 mpix. Osäker på 4040 jämfört med 2100. Kollade just lite exempelbilder tagna med 4040, såg mycket bra ut. Om du har tid vilket inte jag har just nu så kan du gå in på digitalphotocontest.com, leta upp några landskaps bilder tagna med 4040 och fråga om du kan få en del av en org.bild mailad. Brukar inte va några problem. Så kan du bedöma själv och jämföra mellan olika i denna prisklass. En gammal Sony 505 är också bra för sitt pris men inte direkt någon fickkamera.

larsaz skrev:

Menar du med detta att 2100uz med sitt stora zoomomfång skulle ge bättre optisk kvalite än exempelvis 2020, 2040 eller tom 4040. (OBS, optisk kvalite).

Är själv mycket skeptisk till stort zoomomfång pga egna dåliga erfarenheter.

Mvh, larsaz

japp,precis som Hans skrev.

Det är helt klart förvånande hur bra skärpa 2100uz har från 38mm till 380mm

jag jämförda och läste massor om olika kameror innan jag köpte 2100uz, och det var just optiken och bildstabilisatorn som var avgörande för beslutet;) och priset så klart (4500:)

Samma sak nu med Dimage 7i, kollar in alla alternativ noggrant, läser allt jag kommer över om jämförbara kameror, sony 707 är ju det närmsta 7i men 707 har sämre vidvinkel,slutartid,zoom och är klart klumpigare.

mvh
/Kim

Jag har under det senaste året testat en hög med digitalkameror som ligger runt eller under 10000 kronorsgränsen:
Canon Ixus 300
Canon Ixus V
Kodak 4800
Minolta Dimage 5
Nikon Coolpix 775
Canon G2

Alla har sina fördelar (nja, kanske inte Kodaken och Dimage 5 som verkligen stinker..tycker jag) och nackdelar. Helt klart bäst av dessa är Canons, utan tvekan. Jag är dock väldigt nyfiken på Olympus som många, både här och annars, talar sig varma för. Idag sitter jag med en Canon G2 som enligt mitt tycke är en alldeles utmärkt kamera om man som glad amatör/nybörjare vill ta bra bilder. Den har nästan allt en vanlig systemkamera har. Blixtsko för canons speedlight blixtar, manuell, bländarstyrd och slutarstyrd exponering, hög upplösning (4 megapixel) samt en massa annat godis.

Canons Ixus tar också utmärkta bilder och är ruskigt smidiga att ha med sig överallt då dom är väldigt små. Dock saknar dom möjligthet till manuell exponering osv, men som substitut för en vanlig pocketkamera så är dom toppen.
Är man däremot ute efter att komplettera/ersätta sin vanliga systemkamera med en digital så bör man titta lite närmare på en med möjlighet till manuell exponering, förslagsvis då Canon G2 om man frågar mig, Olympus eller om man har pengarna, Nikon D1 eller Canon D30, 60 osv.

Jag vill dock varna rejält för Minoltas Dimage 5 som i mitt tycke är SKRÄP! Autofokusen är bedrövligt långsam, batteritiden är ett skämt även med uppladdnigsbara batterier, den manuella fokusenringen kräver för stora utslag för att det skall hända nåt.
Dessutom är jag inte för imponerad av bildkvaliten. Har INTE testat Dimage 7 så om den är bättre eller håller samma låga standard vet jag inte. Kommentarer?

Tack för mig..

:)

vad gäller Dimage 5 så är bildkvalitén inget att klaga på iaf, mycket bra bildkvalité
kolla in exempel i fullstorlek -->
http://www.dpreview.com/gallery/minoltadimage5_samples/

Batteritiden är fullt tillräcklig, om man använder kameran på ett energisnålt sätt.

att autofukusen är långsam i teleläge och att den manuella fokusenringen kräver för stora utslag,
var några anledningar till att jag inte köpte Dimage 7. att dessa problem är lösta + en hel rad med andra förbättringar är anledningen till beslutet att köpa Dimage 7i :)

mvh
/Kim

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar