ANNONS
Annons

Köp av minipc - vilken programvara?

Produkter
(logga in för att koppla)

macgunde

Aktiv medlem
Kommer att köpa en billigare minipc inför min kommande resa i Afrika (travelaroundtheworld.se). Kommer att köpa en av de billigare modellerna för max 3000 kr. Tror ni att en sådan relativt slö dator kan orka med lightroom som jag normalt kör med på hemmafront eller ska jag satsa på något "lättare" program som rullar på bättre? Förslag?

Fotar i RAW alt. raw+jpg och vill göra mindre justeringar samt förminskning av storlek för uppladdning på flickr.com.

Tack på förhand!

Mvh Daniel

Jag tror inte..............

.....du får noen glädje av LR på en miniburk ;-(

Om du kör Raw/jpg, så kann du fixa lite på dina jpg's till flixr-uppladningar med t.ex. Irfanwiev ( som är gratis).
Lagra Rawfilenrna och vänta med att finlira med dom till du kommer hem.

Kom ihåg att skärmen på dessa miniburkar är liten och inte speciellt sann i färgerna.

Ha en god resa till Africa.

/ Emil

Min Asus EEE orkar inte med Lightroom, jag rekommenderar annat program. Men stora raw-filer blir nog svåra hantera oavsett program om du köper en 3000krs netbook.

Tack för feedbacken.

Irfanview eller liknande får allt duga, inte där för att göra seriösa bildredigering ändå :p.

//Daniel

Acdsee

Jag kör AcdSee på min lilla notebook, inga problem.
Man kan justera och redigera även rawfiler i den.

Har kört Irfanview i en Asus EeePC901 med Win XP i snart 2 år nu och det går bra för enklare jobb som att räta upp och ändra storlek och programmet klarar alla RAW format.

Idag skulle jag satsa på en med lite större HDD och en 10 tums skärm, den extra tummen gör skillnad och så lagringsutrymmet, finns några som heter EeePC1005 vissa har Win 7 nu men det kvittar fast XP drar mindre kraft och är snabbare.

Jag kör AcdSee på min lilla notebook, inga problem.
Man kan justera och redigera även rawfiler i den.
Kan bara hålla med, kör AcdSee på min netbook ASUS Eec PC1000.
Även laddat ner Canons prg.varor på den, EOS Utility, DPP.
Och den hänger alltid med som resedator för att tanka ner bilderna från kameran. AcdSee är nog det snabbaste/smidigaste prg. för en netbook.

Asus UL30-serie är en bra hybrid mellan traditionell laptop och netbook. De modellerna med i3 klarar med lätthet lightroom, men de kostar runt 6-tusingen!

Tack för alla inlägg, ska kolla runt lite på programmen ni tipsat om. Datorn köper jag på mellandagsrean.

Daniel

En annan tänkbar variant är att inte ladda upp bilder alls under själva resan, utan fota, njuta, uppleva, komma hem, redigera och därefter ladda upp / visa för kompisar etc. En hederlig, koncentrerad och berättande bildvisning, helt enkelt.

Blev till slut den billigaste modellen, acer aspire one för det låga priset 1780 sek :).Bör duga med antingen ACDsee eller Irfan...

Tack för all feedback!

ACDsee pro 3 vs ACDSee Photo Manager 12

Ni som använder ACDsee på en minipc, vad rekomenderer ni?

Tack på förhand

Har själv en mini-PC. En e-machine. Canons DPP går inte att installera eftersom skärmupplösningen är för låg. Samma gäller för photoshop. men jag löste det genom att lägga in en gammal version av photoshop. Version 6.0 tror jag det är, men den har inget stöd för RAW-filerna för min EOS 50D. Hittade däremot ett freware-program som kan öppna råfilerna men det är knöligt att använda. Menyer syns inte pga den låga upplösningen. Faktum är att fotoprogramvara och mini-pc är ingen lyckad kombination enligt min mening.

Förstår problematiken, dock så blir en sådan liten laptop ett bra komplement för lättare editering så som kontrast, kurvor och beskärningar samt sortering innan publicitet på fältet.

Ska testa mig fram lite, är ändå kvar i Sverige till 17 jan så :).

Danne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar