Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av minipc - vilken programvara?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en Asus eee-pc med solid state hd och kör xp. Det är kroniskt brist på utrymme på C, värst när ms kommer med de månatliga uppdateringarna. Men jag har bara ett program för bildvisning och redigering, FastStone. Det funkar utmärkt och även om det inte är en raw-framkallare så visar det alla tänkbara raw-format och det går att göra enkel redigering och få ut jpg. Det kan även ställas in att ladda in bilderna från kameran om du föredrar det.
Programmet är ett utmärkt visningsprogram ihop med projektor eller tv eller datorskärm.
Det kan ställas in hur det uppträda och se ut så det passar användaren.

Problemet och felet är att ni kör windows. Ubuntu och UFRaw/gimp fungerar bra - släng ut windowsskräpet som bara gör datorn seg och slö. Ubuntu netbook remix är gratis och fungerar oändligt mycket bättre på netbooks än gamla dåliga XP.

Jag har en Asus eee-pc med solid state hd och kör xp. Det är kroniskt brist på utrymme på C, värst när ms kommer med de månatliga uppdateringarna. Men jag har bara ett program för bildvisning och redigering, FastStone. Det funkar utmärkt och även om det inte är en raw-framkallare så visar det alla tänkbara raw-format och det går att göra enkel redigering och få ut jpg. Det kan även ställas in att ladda in bilderna från kameran om du föredrar det.
Programmet är ett utmärkt visningsprogram ihop med projektor eller tv eller datorskärm.
Det kan ställas in hur det uppträda och se ut så det passar användaren.

Gör som jag och byt SSD i Asusen skickade den som följde md på 12GB och som gav just dessa problem med minnesbrist och klämde i en 64GB och ökade RAM till 2GB och kör Win XP vilket är både snabbt och smidigt, har inga minnesproblem numera och har 2 olika bildprogram + OpenOffice och lite anant i den.

Den är en utmärkt bildbank på resa och enklare att gallra bilder på EeePC.ns 9 tum är kamerans 3 tum ;-)

Gör som jag och byt SSD i Asusen skickade den som följde md på 12GB och som gav just dessa problem med minnesbrist och klämde i en 64GB och ökade RAM till 2GB och kör Win XP vilket är både snabbt och smidigt, har inga minnesproblem numera och har 2 olika bildprogram + OpenOffice och lite anant i den.

Den är en utmärkt bildbank på resa och enklare att gallra bilder på EeePC.ns 9 tum är kamerans 3 tum ;-)

Det gör inte så väldigt mycket att det är ont om utrymme på C, än så länge i alla fall. Bilder lagrar jag på stora usb-minnen och ev även externa hd när jag är på resa.
Även jag har Open Office, men det ligger på D, liksom A Reader. Skype, FastStone, 3mobilt bredband, CCcleaner, AdAware och xp på C. Jag ahr inget antivirus på den här datorn.

Men jag har funderat på att öka på till 2 Gig ram, men av diverse trådar förstått att det är problematiskt med vissa serier av eeePC så det får anstå.

Just nu skriver jag på den, har den på soffbordet till vardags för lite enklare surfning på pålitliga sidor.

Det gör inte så väldigt mycket att det är ont om utrymme på C, än så länge i alla fall. Bilder lagrar jag på stora usb-minnen och ev även externa hd när jag är på resa.
Även jag har Open Office, men det ligger på D, liksom A Reader. Skype, FastStone, 3mobilt bredband, CCcleaner, AdAware och xp på C. Jag ahr inget antivirus på den här datorn.

Men jag har funderat på att öka på till 2 Gig ram, men av diverse trådar förstått att det är problematiskt med vissa serier av eeePC så det får anstå.

Just nu skriver jag på den, har den på soffbordet till vardags för lite enklare surfning på pålitliga sidor.

Det dumma är att disken är hårdpationerad och bara 4GB av de 12 är dedikerade för OS och säkerhetsprogram vilket inte räcker, och det går inte att ändra fördelningen jag provade, men visst kan man lägga andra program på D: men inte alla, vissa program måste ligga på ammaenhet som OS.

Var inga problem att utöka RAM på min 901.a iaf, och SSD disken kom från Patriot enkom gjord för just EeePC ;-)

Som Du har jag lösa USB för backup men vill också ha det på datorn för att kunna kolla och göra enklare redigering, har både GIMP och Irfan View på den och trots att skärmen är liten så duger den för enklare jobb som att räta upp och beskära men allra bäst är gallringsfunktionen och bildbank.

Skulle aldrig vilja koppla upp en dator utan att ha ett säkeerhetsprogram oavsett vilken sida jag besöker men det är jag det, är lite yrkesskadad efter att ha fått reda upp problem åt folk som surfar utan skydd på datorerna och det är ett skitgöra :-(

Det dumma är att disken är .........
........ Skulle aldrig vilja koppla upp en dator utan att ha ett säkeerhetsprogram oavsett vilken sida jag besöker men det är jag det, är lite yrkesskadad efter att ha fått reda upp problem åt folk som surfar utan skydd på datorerna och det är ett skitgöra :-(

Jag skriver faktiskt på min Asus här. Normalt sitter jag bakom en hårdvarubrandvägg och har AdAware som ett litet skydd. (övriga datorer i huset har dessutom AVG) Besöker jag barnen och vänner som har trådlöst tar jag fram min medhavda nätverkssladd. På D finns installationsprogrammet för AVG, utifall att, liksom en del länkar till annan hjälp. På en usb-pinne som alltid är med finns mera hjälp.
Historiskt har jag bara haft antivirusprogram i kanske 5-6 år, men haft brandvägg, hård eller mjuk i över 10 år. Jag körde Win 98 till 2007 och har aldrig haft problem.
Jag har Firefox med bl.a NoScript och ett mailprogram, Pegasus, som inte släpper fram vad som helst (på gott och ont).

Jag skriver faktiskt på min Asus här. Normalt sitter jag bakom en hårdvarubrandvägg och har AdAware som ett litet skydd. (övriga datorer i huset har dessutom AVG) Besöker jag barnen och vänner som har trådlöst tar jag fram min medhavda nätverkssladd. På D finns installationsprogrammet för AVG, utifall att, liksom en del länkar till annan hjälp. På en usb-pinne som alltid är med finns mera hjälp.
Historiskt har jag bara haft antivirusprogram i kanske 5-6 år, men haft brandvägg, hård eller mjuk i över 10 år. Jag körde Win 98 till 2007 och har aldrig haft problem.
Jag har Firefox med bl.a NoScript och ett mailprogram, Pegasus, som inte släpper fram vad som helst (på gott och ont).

HeHe ja det lät bättre ;-)

Men det är faktiskt vanligare än man vill tro att folk kör helt oskyddat och främst då via de allt populärare trådlösa anslutningarna som operatörerna säljer utan att varna för riskerna.

En kund kunde helt plötsligt inte stänga av sin dator då någon tagit sig in via det trådlösa och ändrat i Bios så att den startade om sig själv när den skulle stängas av och det såklart för att komma åt internetanslutningen! Fick ominstallera hela dotorn för att få ordning på den igen och allt för att det inte fanns ett skyddsprogram :-(

AVG gillar jag med kör det på alla maskiner förutom hård/mjukvaru brandväggar, känns tryggt ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar