Advertisement

Annons

Köp av mellanformat

Produkter
(logga in för att koppla)

Laphroaig

Avslutat medlemskap
Jag funderar på att köpa en mellanformatskamera. Jag äger i dagsläget en Rolleiflex från sent 30-tal. Den fungerar väl, förutom på två punkter:

1. Sökaren är mörk och svårarbetad. Även under gynnsamma förhållanden är det svårt att se vart fokus ligger. Jag skulle bedöma att 1/3 av bilderna, i snitt, blir oanvändbara just på grund av att fokus inte hamnat rätt.

2. Slutaren är seg på alla tider under 1/25sek.

Det finns egentligen även en tredje punkt som jag kan ta upp: det händer titt som tätt, speciellt när kameran inte varit använd på ett tag, att rutor överlappar varandra. Det handlar visserligen bara om några ynka millimeter, men det påverkar givetvis resultatet.

Jag är förbaskat sugen på att skjuta en hel del mellanformat i vår. Ekonomin är väl inte den allra bästa och allt över 3 000:- går därför bort helt. Jag har även förhoppningar om att kunna sälja kameran i sommar (jag måste ju ha pengar till hyran, hehe) för ungefär samma pris jag betalade för den.

6x6, 6x7 eller 6x9 faller mig bäst i smaken. Jag ser helst att kameran är helt mekanisk. Inbyggd ljusmätare behövs ej då jag antingen kör efter sunny 16 eller ljusmäter med digitalkameran. Brännvidd kring 70-90mm känns lämpligast.

Är det någon som har tips på kameramodell?
Borde jag kanske rent av använda slantarna till att renovera min nuvarande kamera? En CLA och en ny ljus mattskiva borde kunna göra underverk för kamera; när allt kommer omkring är det ju en oerhört charmig kamera som står sig bra än i dag. (Bilder tagna med den finns att se på min blogg: http://mudride.com/blogg/?cat=9)

/Johan
 
Service

Jag skulle försöka få kameran servad, att slutartiderna blir långa är något helt normalt med tidens gång.
Men var man får en Rolliflex servad vet jag inte? Kanske L-foto i Vansbro? Dom tar 690 kronor för slutarrengöring (förmodligen plus frakt).

Dom kanske även kan rengöra/justera så att filmrutorna inte överlappar varandra samtidigt?

Men då kvarstår problem 1.
Kanske ett uppbyte till en senare (50-60-tals) Rolleiflex/cord?

mvh
Olof
 
. Ekonomin är väl inte den allra bästa och allt över 3 000:- går därför bort helt. Jag har även förhoppningar om att kunna sälja kameran i sommar (jag måste ju ha pengar till hyran, hehe) för ungefär samma pris jag betalade för den.

/Johan

Omsättningen på MF är liten, att lyckas både köpa o sälja utan förlust på så kort tid känns som ett stort lotteri med få vinster!

/Janne
 
Ber om ursäkt för trådkapningen...

Funderar på att sparka igång min 35 år gamla Mamiya 645. Den har legat skyddad och ser ut att vara i gott skick och mekaniken verkar funka. Har dålig koll på den digitala mellanformatsmarknaden, men man kanske kan hänga på ett digitalt bakstycke på den? Någon som har erfarenhet av det?
 
Är det någon som har tips på kameramodell?
Borde jag kanske rent av använda slantarna till att renovera min nuvarande kamera? En CLA och en ny ljus mattskiva borde kunna göra underverk för kamera; när allt kommer omkring är det ju en oerhört charmig kamera som står sig bra än i dag. (Bilder tagna med den finns att se på min blogg: http://mudride.com/blogg/?cat=9)

/Johan

Kanske en Mamiya RB67? Förvisso kolossal, men mekanisk och mycket tillförlitlig. På Keh.com kan man just nu få en RB67 Pro-S med schaktsökare för 89$, och till det ett 90/3,8 för 56$ (eller för 16$, men då bedömer Keh det som ugly, vilket inte alls behöver betyda att det är oanvändbart). Eller ett 127/3,8 för 12$, också det ugly. De hade inga billiga magasin, men det borde gå att ebaya till sig ett.

Eller en annan TLR, Mamiya C-serien till exempel. Från Keh: 80/2,8 53$, C220 126$ (båda bedömda som bargain). Sen finns det ju Yashica, jag har en Yashica Mat som jag är väldigt nöjd med. Den släpar också lite i tiderna, och sen den åkte i golvet på grund av en klåfingrig katt är schaktet lite skevt, men den tuffar på som tåget ändå.
 
En Pentacon Six är helmekanisk och billig. Dock är den enögd, så du måste vara stadig på handen. Tung är den också.
En ukrainsk Hasselbladsklon, Kiev 88, borde också rymmas i din budget. Den använder samma objektiv som Pentacon. Satsa på en som genomgåtts av tredje part, eftersom Kiev-fabriken håller låg ursprungskvalitet.
De tvåögda Yashicamaterna tillverkades ända in på 80-talet och slår nog din Rollei med hästlängder, men jag kan inte svära på att de är helmekaniska.
 
Ber om ursäkt för trådkapningen...

Funderar på att sparka igång min 35 år gamla Mamiya 645. Den har legat skyddad och ser ut att vara i gott skick och mekaniken verkar funka. Har dålig koll på den digitala mellanformatsmarknaden, men man kanske kan hänga på ett digitalt bakstycke på den? Någon som har erfarenhet av det?

Jodå det finns adapter till Imacon-Ixpress bakstycken, även flexframe-bakstycken funkar.

/janne Höglund
 
Tack för era tips!

Jag har funderar lite på en "ny" Rolleiflex. 50-60-talsvarianterna ska ju ha avsevärt bättre sökare. Nackdelen är att jag ganska omgående spräcker min budget. Även andra TLR-kameror är av intresse, jag ska därför hålla ögonen öppna på bland annat Yashica-kameror.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg
 
En Pentacon Six är helmekanisk och billig. Dock är den enögd, så du måste vara stadig på handen. Tung är den också.
En ukrainsk Hasselbladsklon, Kiev 88, borde också rymmas i din budget. Den använder samma objektiv som Pentacon. Satsa på en som genomgåtts av tredje part, eftersom Kiev-fabriken håller låg ursprungskvalitet.
De tvåögda Yashicamaterna tillverkades ända in på 80-talet och slår nog din Rollei med hästlängder, men jag kan inte svära på att de är helmekaniska.

Yashicorna har lite olika benämning, Mat, Mat LM, Mat 124/124G. Det är bara de sistnämnda modellerna, 124 och 124G som har en elektrisk ljusmätare. LM har en seleniumljusmätare som inte behöver batteri, medan modellen Mat helt saknar ljusmätare.
 
Tack för era tips!

Jag har funderar lite på en "ny" Rolleiflex. 50-60-talsvarianterna ska ju ha avsevärt bättre sökare. Nackdelen är att jag ganska omgående spräcker min budget. Även andra TLR-kameror är av intresse, jag ska därför hålla ögonen öppna på bland annat Yashica-kameror.

/Johan
http://www.mudride.com/blogg

Efter att ha läst din blogg så tar jag nog tillbaks mitt tips om RB67, den är som sagt kolossal och jag tror inte det passar dig, baserat på vad du skrev om 5D MK2 :)

Utöver TLR så finns det ju även en drös med bälgkameror som optiskt presterar fenomenalt, dessutom till oerhört låga priser. Zeiss Ikonta, Iskra, Agfa Super Isolette, Mamiya Six (inte den moderna 6). Dock tror jag inte att de är lättare att fokusera än din Rollei...
 
[Är det någon som har tips på kameramodell?
Borde jag kanske rent av använda slantarna till att renovera min nuvarande kamera? En CLA och en ny ljus mattskiva borde kunna göra underverk för kamera; när allt kommer omkring är det ju en oerhört charmig kamera som står sig bra än i dag. (Bilder tagna med den finns att se på min blogg: http://mudride.com/blogg/?cat=9)

/Johan[/QUOTE]



Mellanformatare dyker upp då och då på bl.a Tradera.Trots många bud så stiger dom inte så väldigt i pris.
Beträffande service så kan jag rekommendera Werner Schaden på lp foto i Stockholm.
 
Borde jag kanske rent av använda slantarna till att renovera min nuvarande kamera? En CLA och en ny ljus mattskiva borde kunna göra underverk för kamera; när allt kommer omkring är det ju en oerhört charmig kamera som står sig bra än i dag.

Visst är det en charmig kvalitetskamera, och du kommer aldrig att få samma känsla med en japansk kopia eller en rysk hasselbladskopia. Det tror jag i varje fall inte, efter att ha kikat på din blogg. Det är lite trist att säga "bra kamera, men bara en kopia av...".

Nå, ett par nackdelar med din Rolleiflex är att objektivet saknar antireflexbehandling, svårt att använda blixt utan blixtkontakt samt att det är svårt att hitta passande närbildslinser (kräver två Proxarer 28,5mm och Rolleiparkeil parallaxutjämnare).

Köper du en Rolleicord Vb eller en Rolleiflex T så får du bättre optisk kvalitet, blixtkontakt, ljus mattskiva och lättare att finna Rolleinarer (närbildslinser). Du kan använda stativsnabbfästet Rolleifix. Äkta Rollei dessutom ;)

En CLA plus ny mattskiva till din nuvarande Rolleiflex skulle kosta minst 1500 kr, och för samma summa eller lite mer får du en av ovanstående kameror.


Utöver TLR så finns det ju även en drös med bälgkameror som optiskt presterar fenomenalt, dessutom till oerhört låga priser. Zeiss Ikonta, Iskra, Agfa Super Isolette, Mamiya Six (inte den moderna 6).

Visst är bälgkameror kul, men de ger ofta nya problem och kan inte garantera samma parallellitet mellan objektiv och film som en Rollei. Jag har betat av säkert fler än tjugofem bälgkameror, oftast med bra optik, men bara någon enstaka var värd att använda - och ingen gav bildkvalitet i klass med en Rollei.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.