Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av kompaktkamera inför resa

Produkter
(logga in för att koppla)

BoomCha

Ny medlem
Hej!
Jag är total-amatör när det gäller foto, men nu är det så att jag ska ut på en lång resa i sommar och vill ha med mig en bra kamera för att kunna dokumentera det jag upplever och visa det för nära och kära när jag kommer hem.

Min budget ligger på mellan 1000 och 2000 kronor, och jag vet att jag inte alls kommer få en kamera som presterar på en så hög nivå om man jämför med professionell utrustning. Men det verkar ändå som att det kan skifta väldigt mycket hur mycket man får för pengarna beroende på märke och modell o.s.v.

Jag har tittat runt lite själv, men känner mig så vilse så jag vet inte vad. Det finns så många olika märken och varje märke har dessutom flera olika modeller som bara skiljer sig med små detaljer från varandra.

Kameran kommer användas en del på konserter, så därför vill jag gärna att den ska ha bra zoom och kunna ta relativt bra bilder i mörker. Något jag också skulle uppskatta är att den är snabb både i uppstarten och på att ta bilder, samt att den är mångsidig och att man t ex kan ställa in vitbalans och ISO. Ifall den ska vara lite stöt- och stänktålig är något som jag har funderat över, det skulle vara bra eftersom det förmodligen kommer bli en strapatsrik resa, men å andra sidan har jag hört att sådana kameror ofta är sämre när det kommer till bildkvaliteten, och i sådant fall är jag hellre rädd om en "otålig" kamera.

Jag behöver helt enkelt en puff i rätt riktning, vad är bra, vad ska jag akta mig för, var får jag mest för pengarna? Är mycket tacksam för all hjälp jag kan få :)
 
I den prisklassen du letar blir det svårt att ställa några större krav. Framför allt kommer konsertbilder och "bilder i mörker" att bli svårt att få till, det är det med alla kameror och med kompakter i allmänhet är det allra svårast.
Hur som helst tycker jag, om du ska ha en mångsidig kamera, med relativt bra bildkvalitet och ganska stort zoomomfång och som är hygglig på höga ISO-tal, och detta med en maxbudget på 2000kr, att du ska kolla in Canon SX120 IS.
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=SX120svart

En kamera, som är riktigt bra, tycker jag, men som tyvärr ligger lite över din tänkta budget, är Fuji F200 EXR. Den har dock något mindre zoomomfång än SX120 IS.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.