Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köp av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

tompa86

Aktiv medlem
funderar på att byta upp mig till systemkamera och undrar vilken som funkar bäst för mig
har just nu en Nikon coolpix L101

har kollat på Nikon D40/D40x som ligger på ett lagom pris

ska funka att fota allt i princip såsom mässor bilar familj macro och sport

funkar då Nikon D40/D40x med 18-55 kitobjektivet eller nått annat märke i samma prisklass

Detta är, som du förstår, en mycket vanlig fråga. Svaret är lika vanligt.

Alla moderna instegskameror är bra. Köp den den som känns bäst i handen eller har mest stöd av dina kompisar. Om du har bekanta med Nikon-system, köp Nikon.

D40X är en alldeles utmärkt kamera. Men det är också dess konkurrenter.

Ledsen att inte kunna peka.

Per.

Man kan ju nämna att D40 saknar fokusmotor i kameran vilket gör optikutbudet begränsat. Det förmodligen vanligaste objektivet efter kittet är ett billigt ljusstarkt 50mm objektiv som är utmärkt till porträtt och i dåligt ljus. Tyvärr fungerar inte autofokus med den på D40 och det är svårt att fokusera bra manuellt.

så det man kan kolla efter är alltså vilken som känns bäst i handen och inte pixlar å objektiv osv.?

jag känner tyvärr ingen som har systemkamera så kompisarna kan ja ej gå på

tompa86 skrev:
så det man kan kolla efter är alltså vilken som känns bäst i handen och inte pixlar å objektiv osv.?

En del tycker det. Själv kollade jag in tester priser, optik i flera månader innan mitt första köp. Beror väl lite på hur intresserad man är och hur mycket tid man orkar lägga. Ergonomi är inte helt oviktigt men det är ju inte som att köpa ett par skor direkt.

tompa86 skrev:

Ja, men det finns väl handlare du kan besöka? eller??

Allvarligt alltså, varenda dag är det folk som ställer frågor, men orkar inte göra ens minsta ansträngning själva.

Du vill fota "allt i princip såsom mässor bilar familj macro och sport"...inser du hur avancerat det där är om det ska bli bra bilder?

Du behöver supervidvinkel, normalzoom, macro, och telezoom, 20kkr bara för objektiven, sen ska du iaf ha D80 eller Canons xxD serie.

Det tar lååååång tid att bygga upp kunskap om hur man tar olika typer av bilder och vilken utrustning som behövs.

Jag är helt ny i dlsr världen. Köpte idag min första kamera, blev en Sony A200. Den känns väldigt prisvärd och jag klämde på en hel del kameror i butiken. Jag själv tycker den känns mycker bättre än både nikon's och canon's instegsmodeller (d40, d40x, d60 och 400d 450d).

Men det gäller som sagt att känna efter som alla säger. Det är ju en klar fördel att ha autofokus i kamerahuset.

tompa86 skrev:
funderar på att byta upp mig till systemkamera och undrar vilken som funkar bäst för mig
har just nu en Nikon coolpix L101

har kollat på Nikon D40/D40x som ligger på ett lagom pris

ska funka att fota allt i princip såsom mässor bilar familj macro och sport

funkar då Nikon D40/D40x med 18-55 kitobjektivet eller nått annat märke i samma prisklass

D40 eller D40x låter som ett bra val för dig med tanke på att det är fråga om din första kamera. Flera av mina vänner och bekanta har skaffat just den modellen med kitzoomen och trivs väldigt bra med det. Om du ska köpa fler objektiv och vill ha autofokus måste du köpa de nyare objektiven med beteckningen AF-S. Det finns många äldre mycket bra objektiv i Nikons sortiment med benämningen AF och om du vill använda dessa på en D40 blir det till att fokusera manuellt. Men det finns AF-S objektiv som täcker upp hela zoomomfånget med råge, så det är absolut inga problem med att hitta objetiv med autofokus till D40 =) Personligen skulle jag satsat på D40 med 18-55 optiken som finns till väldigt bra priser (från 4000 kr)

mvh

Fredrik

Förutom brännviddsområdet är ofta ljusstyrkan minst lika viktig och här finns flera luckor. Alla tredjepartstillverkares objektiv passar inte heller på D40 som för övrigt är hårt bantad i flera avseenden. Vill du ha en kamera att utvecklas med köp nåt annat D80 tex. Vill du bara ha en liten systemkamera och fota med som en bättre kompakt kan D40 vara helt rätt.

papi skrev:
Förutom brännviddsområdet är ofta ljusstyrkan minst lika viktig och här finns flera luckor. Alla tredjepartstillverkares objektiv passar inte heller på D40 som för övrigt är hårt bantad i flera avseenden. Vill du ha en kamera att utvecklas med köp nåt annat D80 tex. Vill du bara ha en liten systemkamera och fota med som en bättre kompakt kan D40 vara helt rätt.

Hmm, bättre kompakt var ju en bra liknelse för den kamera som blev utnämnd till årets instegs dslr förra året av TIPA, men visst, det är din verklighet hehe.

Angående tredjepartstillverkare så måste man även där hålla utkik efter de modeller med inbyggd fokusmotor, hsm för sigma t.ex. Sigma har till exempel de fasta 30 och 50 mm 1.4 med HSM som du sa inte finns till D40 (vilket de uppenbarligen gör). Sigma har även 18-50/2.8 HSM. Så det blir nog inga problem att hitta fungerande objektiv. Många, däribland du tenderar att göra en stor grej av att det saknas fokusmotor i D40, men det finns som sagt så mycket objektiv idag med inbyggd motor så det i praktiken inte är något problem och om man nu har för avsikt att använda vissa speciella äldre objektiv så får man väl lägga på några tusingar och köpa en D80? Poängen med D40 är ju att göra den så tokbillig och enkel som det bara går för dem som vill (dvs ca 80% av alla konsumenter). Kan också tillägga att av de 50 Nikonobjektiv som cyberphoto säljer så är 27 AF-S, alltså drygt hälften. Och därtill kan man alltså lägga till Sigmas HSM objekiv. Den "normalkonsument" som inte kan täcka upp sina behov där vågar jag påstå inte är född ännu, men jag kan ju ha fel.

mvh

Fredrik

Tänke iaf trådskaparen skulle fån info om att fokusmotor saknas och det vanligaste objektivet bland alla Nikonägare här på FS är Nikkor 50/1.8 och det inte passa till D40 + en hel del andra objketiv.

Det är ju utmärkt att Sigma så har en uppsättning objekiv man kan välja iställetför vissa brännvidder/ljusstyrka.

D40 saknar en hel del funktioner som andra kameror har som man förmodligen inte saknar direkt som nybörjare men som kan bli en begränsning längre fram. Bara så den som funderar på just den här kameran vet förutsättningarna.

Att påstå att alla instegskameror i princip är lika stämmer inte men att de kan leverera lika bra bilder tekniskt är mer sant.

Senast ändrad:
papi skrev:
Man kan ju nämna att D40 saknar fokusmotor i kameran vilket gör optikutbudet begränsat. Det förmodligen vanligaste objektivet efter kittet är ett billigt ljusstarkt 50mm objektiv som är utmärkt till porträtt och i dåligt ljus. Tyvärr fungerar inte autofokus med den på D40 och det är svårt att fokusera bra manuellt.

Fasta 50 är väl allt annat än allroundobjektiv :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto