Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Wille

Ny medlem
Jag har under en tid sneglat på en Canon eos30, har läst här i forumet och det verkar som om det är en bra kamera. Någon som har någon komentarer om denna kamera?

Var inne på Expert idag och frågade om pris på en eos30 + 28-105ums, de tar 8900kr för detta. Är det ett bra pris eller finns det någonstan man kan hitta den billigare?
Expert brukar inte ha så låga priser överlag.

Den är bra, men då jag har glasögon så la jag inte pengarna på ögonfokusering och köpte 33:an istället, samma men utan ögonfokusering och lite billigare, men vet inte om priset, då jag köpte min med begagnade objektiv istället!
Många bra funktioner som snabb eller tyst återspolning, filmänd in i kasetten eller utanför, ändra vilken ratt som gör vad och lampa istället för blixt för att ta bort röda ögon, 2 nackdelar tycker jag är att blixten används för autofokusen i mörker (blixrar som bara den men går att stänga av, och att jag skulle vilja få bländare och slutartid inkopierat på filmen (alltså på negkanten, som nikon F100.)

Om du inte redan kollat denna tråd:

EOS 30 vs F80

Jag tycker att 8900 verkar billigt för EOS 30 + 28-105, speciellt för att vara Expert. Förutsatt att det är Canons egen 3.5-4.5 USM-glugg alltså. I övrigt är bägge husen (30 & 33) fina byggen, och Joachim har en viktig poäng vad gäller den ögonstyrde AF:en. Köp 33:an om du klarar dig utan.

Lycka till / PJ

Wille skrev:
Jag har under en tid sneglat på en Canon eos30, har läst här i forumet och det verkar som om det är en bra kamera. Någon som har någon komentarer om denna kamera?

Var inne på Expert idag och frågade om pris på en eos30 + 28-105ums, de tar 8900kr för detta. Är det ett bra pris eller finns det någonstan man kan hitta den billigare?
Expert brukar inte ha så låga priser överlag.
Titta också på Nikon F80, trevlig sak med bl a grid on demand (inspeglat rutsystem för bla rak horisont, komposition mm.) Den tar dessutom vanlig trådutlösare om jag inte tar alldeles fel.
7900 med 28-105. Priset på EOS verkar vara bra.
/Johan

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar