ANNONS
Annons

Köp av kamera i Thailand

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus Lindberg

Aktiv medlem
Hej
En kompis till mig åker till Thailand på söndag.
Är det någon som vet hur mycket billigare det är att handla kameror och optik där nere.Finns det några risker med den här typen av köp.
Slutligen vet någon en hemsida där man kan hitta butiker i bangkok
/Magnus
 
Sök på forumet. Det finns ett antal länkar...

Var dock där för några veckor sedan. Och jag tyckte det inte var så jäkla billigt. Tittade dock bara in på ett ställe...
 
Jag var i Bangkok vid jul/nyår och kollade lite fotoaffärer. Själv var jag på jakt efter en D-200 men nån sån fanns inte att få tag på. Priset skulle dessutom ha varit i stort sett samma som hemma. Däremot kan man tjäna en del på att köpa optik o andra grejer.
Nikon har sitt högkvarter på Silomroad 166 nära Hotel Naraj(bara Nikonprylar).
I MKB-centret finns Foto File:

http://www.fotofile.net/main.html

plus ett par andra affärer.//Tom
 
Vet inte vilket kamera märke eller vad du ska köpa. Men jag har Canon och har köpt mycket kameror och objektiv. Det är mycket billigare än Sverige.
FotoFile är den största och bästa affären för Canon grejor. Och du får tillbaka momsen på flygplatsen när du åker hem (7%).
De flesta objektiv är mellan 25 - 35 % billigare än hemma. Och de flesta kameror är också mycket billigare.
Det är inte mer risk att köpa i Bangkok än att köpa något i Sverige. Ofta får du även bättre garanti på grejorna också. 1 års internationell garanti och sen ett år till med Thai garanti är vanligt.
 
Var i Bankok i Februari i år o då på just MBK centret, inte det lättaste att hitta alla affärer då stället är MASSIVT!! Kändes som 5Nordstan staplade på varandra.. hursomhelst min poäng är att det är ett måste att reka i förväg! (precis som du nu börjat göra)

Prismässigt är www.fotofile.net ett bra riktmärke för prisnivån, i mitt tycke klart billigare än i Sverige.

Jag köpte två nikonobjektiv (12-24 o 60macro) till min D200, dessutom var det så billigt så det blev en fotoväska, trådutlösare, blixtkabel o reflektor oxå :) Själv är jag supernöjd, än så länge :)

Just i MBK-Center Finns det ett par affärer jag kan rekomendera:

3:dje våning: Foto Thailand: Bra på väskor o Canonprylar samt div filter. I princip samma kedja som fotofile men mest inriktade på Canon.

SUNNY: Rktigt "Classy" butik med inriktning på Nikonkameror o objektiv, lite dyrare men andas kvalitet o kunnighet, väl värt ett besök!

1:sta våning: FOTOFILE: STORT utbud av både Canon o Nikon, även begagnat, har det mesta till bra priser. Rekomenderas varmt.

Är du ute efter den dära "VAT Refund" så tänk på att Foto Thailand har det, men INTE Fotofile på Grundplan!

Risktagandet är nog samma som vilken affär som helst i sverige, åtminstone på de affärer ovan, dock så är det ju lite väl stort avstånd att reklamera varorna, så klla upp försäkringen noga.

Har kvar shoppingguiden o ett par visitkort om du skulle undra över nått...

mvh Johan
 
Hei,

Jeg pleier å anbefale alle som spør slik, om å ikke tenke to ganger på å handle i Thailand.

Først å fremst for pris, og penger man sparer i forhold til de nordiska landene. (spesiellt Norge hvor jeg kommer fra).
Jeg har de seneste årene handlet alt mitt utstyr hos noen av de forretningene som er nevnt her (også noen andre, mindre, lokale butikker), og har bare positivt å melde.
Forskjellene er først å fremst størst hvis du ser etter noe dyrere kamera/optikk, kanskje ikke så mye å spare på en rimelig kompaktmodell. Forskjellen var også betydelig større for 1 til 1,5 år siden, men det er fremdeles STORE penger å spare. Det som i midlertid kan lønne seg er å gjøre "studiene" nøye på forhånd, så du vet nøyaktig hva du skal ha, og til ca hvilken pris du kan vente å få. Prisforskjellene kan variere ganske mye fra objektiv til objektiv.
VELDIG generellt kan en vel si at man betaler i Thailand for nytt utstyr ca hva det samme koster begegnat i Norge/Sverige, litt ettersom. Dvs. om du kjøper f.eks. et dyrere objektiv her i TH, og du senere må/vil selge det, kan du stort sett selge det uten tap, og da hatt "gleden" av å bruke objektivet en tid i tillegg.

Lykke til,

BN
 
Lars Johnsson skrev:
FotoFile och Foto Thailand är samma affär. Och givetvis har bägge två VAT refund.

Det här blir väl lite hårklyveri och har väl inte så stor betydning egentligen, men, jag anser att Foto thailand o Fotofile inte är "Samma affär" De ligger ju trots allt på olika våningsplan o har olika sortiment, möjligtvis samma ägare el liknande, samma design på tröjorna hade de ju .. :)

Men det som faktiskt kan betyda ngt är att jag inte anser det för givet att bägge har VAT Refund!! När jag var där i Februari så fick jag klart besked från butikspersonalen på bägge affärerna att Fotofile INTE hade VAT Refund, jag fick då inte nån VAT Refund iallafall.. :(

mvh johan
 
Jag bor 5 minuter från affären och MBK. Har varit där flera hundra gånger och köpt 2 kameror och mer än 10 objektiv, väskor och andra tillbehör med VAT refund. Affärerna har samma ägare och samma biträde som jobbar där. Känner dem bra och har plåtat tillsammans med några av dem.
Senast för drygt 3 veckor sen köpte jag ett Canon 16-35L zoom, 4 GB compact flash kort och 2GB SD kort hos Fotofile, Med VAT refund. Strax innan dess fick jag VAT refund på ett Canon 500/4 IS objektiv.
Jag har sammanlagt fått en bra bit över 50.000 baht bara i VAT refund i den affären :)

De har även en till affär i ett annat varuhus.
 
Lars Johnsson skrev:
Jag bor 5 minuter från affären och MBK. Har varit där flera hundra gånger och köpt 2 kameror och mer än 10 objektiv, väskor och andra tillbehör med VAT refund. Affärerna har samma ägare och samma biträde som jobbar där. Känner dem bra och har plåtat tillsammans med några av dem.
Senast för drygt 3 veckor sen köpte jag ett Canon 16-35L zoom, 4 GB compact flash kort och 2GB SD kort hos Fotofile, Med VAT refund. Strax innan dess fick jag VAT refund på ett Canon 500/4 IS objektiv.
Jag har sammanlagt fått en bra bit över 50.000 baht bara i VAT refund i den affären :)

De har även en till affär i ett annat varuhus.

Nå, jag betvivlar inte det du skriver Lars, du verkar helt klart ha mer kött på bena än mig i den här frågan!

Kul att du fick VAT Refund på Fotofile på bottenplan, önskar att jag oxå fått det! Tycker själv att jag frågade rätt så tydligt, lyckades ju få VAT hos Foto Thailand på plan 3 så nått rätt måste jag ju gjort... Har du några tankar kring detta? Spelar ju mindre roll för mig, men kan det vara så att du som känner de väl har fått nån form av "Kompis VAT" ? För om nu alla turister kan få VAT på FotoFile så borde väl jag oxå fått det?

Mvh johan

Ps. Ett gäng med riktigt fina bilder du har på PBase!! Ds.
 
Alla turister och utlänningar får VAT på FotoFile också. Måste vara ett missförstånd eller så handlade du för lite. Det måste nämligen komma upp i en viss summa. Kommer inte ihåg hur mycket det är. Du får inte heller stanna mer än 60 dagar i landet för att få det.
Det får inte heller vara "s.k. grey market objektiv" utan de ska vara skattade i Thailand och ha Thailänsk Garanti.

kompis VAT refund finns inte :) det är ju statliga pengar som betalas tillbaka. Och papper med riktiga och godkända stämplar ska finnas.

Tack för kollen av bilderna....
 
Lars Johnsson skrev:
Alla turister och utlänningar får VAT på FotoFile också. Måste vara ett missförstånd eller så handlade du för lite. Det måste nämligen komma upp i en viss summa. Kommer inte ihåg hur mycket det är. Du får inte heller stanna mer än 60 dagar i landet för att få det.
Det får inte heller vara "s.k. grey market objektiv" utan de ska vara skattade i Thailand och ha Thailänsk Garanti.

hmm, märkligt att de inte sa några sådana krav utan bara sa -Nej på min fråga om de hade VAT. Var själv inte i Thailand mer än 3veckor o jag fick ju som sagt VAT på Foto Thailand.. hurivida objektiven var "Grey Market" vet jag faktiskt inte men såvitt jag vet så var det Thailändsk Garanti på dem... men men, hursomhelst så har ju detta inte så stor bedydning för mig längre, och om detta var en engångsföreteelse som bara gällde mig så är det ju inget at orda om, "löp o köp" som vi säger här i Norge, för butiken i övrigt är jag supernöjd med! :)


/J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.