Annons

Köp av kamera, 5-6000 i budget

Produkter
(logga in för att koppla)

Mstandar

Medlem
Tjenare,

nu är det då dags att köpa en kamera. Det blir min första systemkamera, den gamla kameran jag har är en Konica Minolta Dimage Z5, Det är en helt ok kamera, men den tar väldigt dåliga bilder nu på senare år.

Så dom jag har kollat lite på är canons Eos kameror, Men vilken ska man ha, det finns ju ett par stycken. Men jag är öppen för andra förslag också.

Det kameran mestadels kommer att användas är, är produkt fotografi och landskap/natur bilder. Men det kan ju ändras på vägens gång, Så bäst hade väl varit en bra allround kamera.

Ja det var nog det hela. skulle det saknas nån info, så säg bara till. Och var inte rädda för att ge förslag. är öppen för alla alternativ. Men Canon skulle sitta fint, med tanke på att några polare har sådana. så det är lätt att låna objektiv osv.
 
Hmm svår fråga, det är ju inget jag har tänkt på. Och inget jag håller på med nu, men lite olika skulle jag tro, Klockor är jag intresserad av så det skulle kunna vara nått.
Men I stort är det bra om det är en kamera setup som funkar hyffsat i dom flesta förhållandena, eftersom jag inte har någon egentlig erfarenhet sedan tidigare, så är det ju svårt att bestämma sig för just en sak.

Skall kolla den hemsidan. Tackar :)
 
Tjenare,

nu är det då dags att köpa en kamera. Det blir min första systemkamera, den gamla kameran jag har är en Konica Minolta Dimage Z5, Det är en helt ok kamera, men den tar väldigt dåliga bilder nu på senare år.

Så dom jag har kollat lite på är canons Eos kameror, Men vilken ska man ha, det finns ju ett par stycken. Men jag är öppen för andra förslag också.

Det kameran mestadels kommer att användas är, är produkt fotografi och landskap/natur bilder. Men det kan ju ändras på vägens gång, Så bäst hade väl varit en bra allround kamera.

Ja det var nog det hela. skulle det saknas nån info, så säg bara till. Och var inte rädda för att ge förslag. är öppen för alla alternativ. Men Canon skulle sitta fint, med tanke på att några polare har sådana. så det är lätt att låna objektiv osv.
Köp en beg. Canon med några objektiv, helst med ett makro också om du ska gå nära. Alternativt Nikon, till exempel D90 får man för 4-5000 nu begagnad och kanske även med något objektiv.
 
En Eos 550D med kit objektivet att börja med 6200:- hos PC-city
eller den äldre modellen 500D för c:a 5000.-

Jag hade valt 550 pga av bättre exponeringsmätare och att den är bättre på video.
Något lite bättre ljuskänslighet också.

Läs denna test:Camera Labs 550D
 
Hmm svår fråga, det är ju inget jag har tänkt på. Och inget jag håller på med nu, men lite olika skulle jag tro, Klockor är jag intresserad av så det skulle kunna vara nått.
Men I stort är det bra om det är en kamera setup som funkar hyffsat i dom flesta förhållandena, eftersom jag inte har någon egentlig erfarenhet sedan tidigare, så är det ju svårt att bestämma sig för just en sak.

Jag frågade eftersom mycket små produkter kräver ett makroobjektiv som kan avbilda i skala 1:1. Annars duger i princip alla moderna kameror idag och även de flesta nästan moderna, dvs med något år på nacken. Gå och känn på olika hus och köp det som känns bra i dina händer plus en normalzoom, Köp en fotobok eller gå en kurs så lär du dig snabbt vad du vill fotografera och kommer snabbt igång.
 
Så jag borde kolla på, en 500/550D med standard objektiv och köpa till ett makroobjektiv, eller alternativt ett beggat system med ett makro och lite andra fina tillbehör med.

Hur ser det ut på stativsidan? är det bara köpa ett valfritt som har en lagom arbetshöjd och köra med det eller?
 
Så jag borde kolla på, en 500/550D med standard objektiv och köpa till ett makroobjektiv, eller alternativt ett beggat system med ett makro och lite andra fina tillbehör med.

Hur ser det ut på stativsidan? är det bara köpa ett valfritt som har en lagom arbetshöjd och köra med det eller?

Vänta med stativ tills dess du har råd att köpa ett ordentligt på en gång! Det blir billigare. De flesta inkl mig själv köper för billigt och därmed ostadigt en eller två varv innan man fattat att ett stativ måste vara stabilt och stadigt och då kostar från 2000 och uppåt. Mitt tredje är ok (manfrotto 055 XPRO B) men i tyngsta laget. Kolfiber hade varit att föredra men då kostar det ännu mer.
 
Har redan varit och köpt kameran, Det blev en Canon Eos 550D Med kitobjektivet, sen lånar jag troligen några macroringar från polaren. Dom ger väl inte på långa vägar samma kvalite som ett riktigt fint macro objektiv, men det får funka tills ekonomin tillåter något annat :)

Ni undrar säkert vart jag köpte den och till vilket pris. Den innahandlades på Elgiganten, Jag fick ge 6100kr, med 8gb minneskort och 2 års trygghetsförsäkring som täcker allt. Vet inte om det var ett bra pris, med det kändes helt ok.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.