Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av filter!

Produkter
(logga in för att koppla)

sofie92

Aktiv medlem
Tjenix! Har tänkt utöka kameraväskan med lite filter...

De jag har funderat på är Soft Focus, Starfilter samt IR-filter. Dessa ska väl kunna användas till alla objektiv och kamera utan problem?

Sen är jag även mycket intresserad av Polarisationsfilter, har i nuläget ett 18-55 IS, Tamron AF Di II 18-200 3,5-6,3 och ska ev köpa ett nytt Tamron SP DI VC 70-300/4-5,6.

Funkar både IR-filter och polarisationsfilter till dessa objektiv? (Helt medveten om att det är olika diameter på objektiven och ska därför köpa till ett av dem.)

Mvh Sofie

Ska tilläga...

Att jag även är intresserad av ett Close up-filter, men hört att de är väldigt speciella när det kommer till kombination av "styrkan" på filtret samt till vilket objektiv.

Skulle ett sådan passa något av de tre jag nämt?

Filtren funkar till objektiven, men tänk på att de stjäl ett och annat bländarsteg, så det blir att fota under bra ljusförhållanden. En variant är att köpa filter till objektivet med största filtergängan och sedan skaffa lämpliga stepringar som gör att du kan använda filtren också på dina mindre objektiv.
Vissa effektfilter är överflödiga idag då effekterna kan skapas i efterhand. Det gäller dock inte t.ex polarisationsfilter.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar