Annons

Köp av digital systemkamera. Vilken?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
Jag ger mig in i diskussionen, det här var precis vad jag söker efter. Jag står också inför att köpa en digital systemkamera. Har lånat två kameror under hösten,dock ingen systemkamera. Men jag känner mig begränsad av kompaktkamerornas oflexibilitet. Det är svårt med autofokus i makroläge m.m. Jag kommer att få mycket nytta av de råd som kommit fram här. En fråga är om det kanske är idé att vänta nåt halvår och invänta vassare teknik? De systemkameror som ligger i 10.000 kronorsklassen idag, håller de måttet? Känner ingen personligen som har en digital systemkamera. Jag har svårt att låta bli att få skakningsoskärpa, så det talar för en kamera med bildstabilisator. Att den är lättanvänd är också viktigt. Har lånat en nikon coolpix 5000 och den är fruktansvärt svår att lära sig?
Är det någon som har någon uppfattning om Olympus nya systemkamera? Den är kanske inte testad tillräckligt ännu? Lätt att välja är det inte? Alla råd välkomnas? P.S Jag fotar mest nära tingen, men också landskap och gillar att fota i besvärligt ljus D.S Hälsningar Katarina
 
Nu har jag stabilt sprungit runt hela stan och kännt och pratat och funderat och diskuterat! :D De blir nog en Nikon D70 med 18-70 objektiv trots allt! :O

Den kändes bäst.
Dels så var objektivet mycket mer påtagligt och ordentligare än Canon's medföljande tycker jag.
(Jag vet Stefan och Kim... Jag kommer säkert byta upp mig sen, men för nystart... ;-) )

Dessutom så var minsann Canon's silvriga 300D i plastigaste laget...
Den svarta Canon EOS-300D kändes bra och batteripacket va schysst, men den blev nästan lite för klumpig för mig.

Jag gillade skarpt Nikon D70's robusta hölje, men tyckte sökaren va lite konstig...
Kanske va de ett olyckligt exemplar, men det kändes som om den va lite svårfokuserad och grynig...? Kan jag ha rätt?
Skulle va jättebra om någon som äger kameran skulle vilja berätta om sin åsikt! :)


Tack ännu en gång!
Jag börjar känna mig tjatig, men för mig är det ett stort beslut! Ha förståelse... ;-)


Mvh
Linus
 
Gör dig själv en stoor tjänst och skippa allt vad budget objektiv heter redan från start :)

Tänk om man fick börja om och veta allt det man visste nu. Jag hade skippat EF-S 18-55 och 75-300 III och gått på en 17-40/4L direkt. Sen den fasta femtian, struntat i 28-135 IS USM helt och sen köpt min 70-200/2.8L. Det roliga är att 3 veckor efter jag köpte 28-135'an för 6500kr så sänktes priset med 1500kr.

Men jag kanske sitter om ett år och tänker att jag borde gått på 16-35/2.8L direkt, istället för 17-40 :)
 
Jag tycker det är ganska viktigt att kitobjektivet till Nikon d70 går till 70mm och inte till 50 eller 55. För mig innebär det att jag kan ta 95% av alla mina bilder med den optiken.
 
Superion skrev:
Jag gillade skarpt Nikon D70's robusta hölje, men tyckte sökaren va lite konstig...
Kanske va de ett olyckligt exemplar, men det kändes som om den va lite svårfokuserad och grynig...? Kan jag ha rätt?
Skulle va jättebra om någon som äger kameran skulle vilja berätta om sin åsikt! :)

Satt det ett laddat batteri i kameran du klämde på? Sökaren i D70 blir mörk och grynig om kameran inte får ström. Förresten skulle jag också vilja tipsa dig om kameran även om det låter som om du redan bestämt dig! Det är en bra kamera och jag tror att du kommer att ta många fina bilder med den. Häng inte upp dig för mycket på det där med manuell fokusering bara, autofokusen fixar trots allt det mesta. Mvh Love
 
Love: Det har du rätt i! Batteriet tog faktiskt slut när jag testade den! De va ju skönt att veta. :) Tack!
 
AnnaKatarina skrev:
En fråga är om det kanske är idé att vänta nåt halvår och invänta vassare teknik? De systemkameror som ligger i 10.000 kronorsklassen idag, håller de måttet?
Det är bra kameror, redan idag.
Men det kommer ju alltid bättre, men tänker man så, så kan man ju aldrig köpa någon :D

AnnaKatarina skrev:
Jag har svårt att låta bli att få skakningsoskärpa, så det talar för en kamera med bildstabilisator.
Endast konica-minoltas D7D har inbyggt bildstabilisator, med canon och nikons får man köpa objektiv med stabilisator för att få bildstabilisator.

Skakningsoskärpa hänger ju annars mycket på slutartiden och om du har stativ eller inte.

AnnaKatarina skrev:
Är det någon som har någon uppfattning om Olympus nya systemkamera?
Den är sämre än konkurenternas och det finns inga möjligheter att få bildstabilisator till det kamerahuset.
 
Kanske ett redundant inlägg men jag rekommenderar också Nikons d70. Jag har aldrig varit lika nöjd med en pryl jag köpt som jag varit med den här. Oftast brukar man upptäcka saker som är lite irriterande efter att man köpt en pryl. Saker som inte nämnts i recensioner eller man inte hunnit upptäcka i affären som t ex den dåliga hastigheten i menyer på min DVD-spelare eller det krångliga programmeringsinterfacet på min video.

D70 känns så väldigt rätt. Saker som handhavandet är svårt att få grepp om innan man använt kameran ett tag. Jag har haft min i två månader nu och jag kan använda kameran som jag vill, jag sätter på kameran och behöver inte vänta. Jag zoomar med mekaniskt snabb zoom. Bilden tas direkt när jag trycker ned avtryckaren och visas omedelbart på skärmen, jag kan ta bort bilden omedelbart eller bläddra bland bilder utan någon fördröjning.

Jag har bara hållt i en 300d i affären och tycker byggkvalitén känns sämre. Vad jag förstått av dpreviews recensioner så verkar den också mycket långsammare bl a 3 sekunder i uppstart! Dessutom har den en hel del sämre specifikationer som t ex:
*bara ändra ISO i hela steg
*ingen blixtexponeringskompensation
*"bara" 1/4000s slutartid
*ej valbart AF-mode
*ingen AF-lampa, blixten måste vara uppe
*bara 1/200s blixtsync
*mindre buffer och långsammare serietagning
*ej ställbar tid på självutlösaren
*ingen fininställning för vitbalansen
*ingen blixtsync på bakre ridån

Sen har den en del fördelar som lägsta ISO på 100 och ingen moiré. Om valet står mellan d70 och 300d så är det i det närmsta självklart att välja d70 (om man inte har speciella anledningar till att välja canon). Om man absolut har något emot Nikon/för Canon bör man kolla på 20d istället som iofs är mycket dyrare.

/David
 
Okej gott folk! :)
Nikon kameran blir det, men vad tror ni om detta objektiv?

AF-S DX Zoom-Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5G IF-ED

Är det något att ha?
Jag vet nämligen inte om det är samma som jag va nere och kollade på, men det kändes ju bra, vilket också var 18-70mm...


Sen vill jag ge en stor eloge till alla som svarat i denna tråd!
Jag är ny medlem och har ALDRIG fått så många kompetenta svar och otroligt glada, uppfriskande, uppmuntrande och trevliga bemötande på någon sida innan!
Jätteroligt!
Tack alla!

//Linus
 
Förresten! Vet ni någon bra och billig återförsäljare? Jag vill ju gärna komma undan billigt med tanke på att hela min besparing åker här... =P
 
Angående 18-70-objektivet så är det med största sannolikhet samma som satt på kameran du klämde på, och det är väldigt prisvärt. Köp kitet och håll ut ett tag så kommer du på så småningom vad du vill komplettera med.

Vad gäller en bra och billig återförsäljare... min erfarenhet är att bra och billig sällan möts, och när det gäller de här summorna så är det kanske en bra idé att välja en kompetent butik i din stad eller nära, så att du kan byta/serva kameran snabbt och utan krångel om något skulle mankera.
Det kan vara värt några hundra extra för den servicen och tryggheten!

Mvh Love
 
Kul att du har valt, Linus !
Jag har själv stått i valet och kvalet, och fastnade för en D70:a själv.

Om inte min lokala fotohandlare eller Expert-butik kan matcha DustinHome´s paketpris, så beställer jag min D70 i morgon (läs idag) från just DustinHome.

Länk till DustinHome:
http://www.dustinhome.se/DacsaPortal/?ProdID=5010071967
11.745 kr (med 512mb Ultra-II CF)

AlfaDigi är relativt billig:
http://www.alfadigi.com/cgi-bin/catalog/product_info.php/products_id/2601
11.141 kr

Digicom:
http://www.digicom.nu/products/product.asp?pid=11106
11.345 kr

Hegethorn är kanske billigast:
http://www.hegethorns.se/spec.asp?prod=35880&returnPath=par=71
11.090 kr

Cyberphoto:
http://www.cyberphoto.se/index.php?http://www.cyberphoto.se/nikon/digital/d70.php
11.450 kr

ScandinavianPhoto:
http://www.scandinavianphoto.se/?503132
11.595 kr

Alla de priserna är med 18-70 objektivet, värt att nämna är att i DustinHome´s pris så ingår det ett CompactFlash Ultra-II på 512mb och det avgör saken för mig...
 
Jag hittade nämligen ett par butiker i Tyskland som var ruggigt billiga, men det kanske inte är en bra idé då...?
Är det ofta som det är knasigheter med kameran?
Min egen erfarenhet är att det sällan är problem med att köpa från nätet och Tyskland, men just kamera och de här summorna gör mig lite försiktig...
Sen vet jag inte om det kan spöka till att den kommer från Tyskland med menyer och bruksanvisning och så...? Någon med erfarenhet som vet?
 
Senast ändrad:
Ett tips är att höra med någon lokal affär. Oftast kan de matcha nät-priser ganska bra när de gäller så dyra saker som en d70 med kitobjektivet. Jag kollade vad de tog för kittet på lite ställen på nätet och gick till Lindhes Foto som är min lokala fotoaffär. De gav mig priset 11600 vilket bara var 100 kronor med än vad Cyberphoto, Hegethorns och Scandinavian tog vid tillfället så då köpte jag i affären. Det kan vara värt litegrann att ha en lokal handlare att gå till om nåt krånglar. De gav mig dessutom samma pris som Cyberphoto och Scandinavian har när jag köpte blixt nyligen. Jag tänker fortsätta handla av dem så länge de har rimliga priser i förhållande till nätet.

/David
 
www.fyndborsen.se har den för 10990:- med samma objektiv. Om man ska köpa den på nätet alltså...

Info tagen från www.prisjakt.nu

Men, för min del så tycker jag att det är viktigt att kunna prata IRL med försäljaren så jag kommer nog köpa min kamera hos Scandinavian Photo i Mölndal. De ligger bra till prismässigt... :)
 
Tack så mycket!

Kom gärna med fler tips i min gästbok om det dyker upp något som ni tycker jag bör veta! :)

Ännu en gång, TACK!


Mvh
Linus
 
Har även jag fått idén att köpa mig en D70 och har därför en liten följdfråga. Är 18-70-objektivet värt de 1800:- mer än vad 28-80 objektivet kostar?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.