Annons

Köp av D80 eller D200?

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke R

Aktiv medlem
Har tittat runt i forumen men kan hitta svar på ett par frågor jag vill veta då jag ska köpa ett nytt nikonhus efter nyår.

Lite bakgrund: Nu har jag en D70 med två compactflash-minnen (största ett extreme III på 2GB) samt nikon capture 4.4.

Visst funkar D200 med capture 4.4 men inte D80?

Hur mycket raw-bilder rymmer ett 2GB-minne med D200 samt D80?

Nytt Nikonprogram samt minnen blir ju kring 3000 kr och då skiljer det ju bara 2000 kr mellan kamerorna.

Kommer mestadels att använda kameran med mitt 18-200VR-objektiv.
D200 med klart snabbare antal bilder/sek samt tätare hus är ju inte heller någon nackdel.
 
Om du köper D80 måste du byta från CF till SD kort.

Det som främst verkar skilja (jag har d200 men inte sett d80 i verkligheten) är att D200 har ett metallchassi och en lite proffsigare layout.

D200 är tyngre och vädertätad, vilket har räddat mig några gånger.

Nikon capture 4.4 stödjer RAW från D200 tror dock ej att den stödjer D80 vilken kom mycket senare.
 
Sen skall väl D200 vara något brusigare än D80 på höga ISO om man får tro folk här på fs.se. Men jag kör med en D70 idag och när det blir dags att uppgradera kommer aldrig D80 finnas i mina tankar utan det blir helt klart en D200 eller dess efterträdare. Det jag inte gillar med D80 är att den kör SD kort samt att huset är för litet. Att den lämnar mindre brus än D200 vid högre ISO stör mig inte eftersom jag sällan/aldrig fotar inomhus i dålig belysning.
 
Vet att jag måste byta minnen (även om jag inte skrev det tydlig) med D80 och det har fått mig att allvarligt fundera på D200.

Hur många bilder rymms på dina minnen Maximilian?

Undrar också om vikten (200 gram tyngre än D70) kommer alls att ha någon betydelse?

Har bara kännt på D200 en gång och då med batterigreppet. Jag kommer att köpa den utan batterigrepp då jag ofta kommer att ha med den utan kameraryggan.
 
Spontant är väl D80 inte jordens uppgradering från D70 direkt, förutom några småsaker. Sökaren är ju trevlig förstås.
Det där med brus gäller nog främst i JPG, för det är väl i princip samma sensor i båda kameror?

Själv gick jag från D50 till D200, då D80 har samma storlek på kamerahuset som D50, vilket jag tycker är för litet. Lite jobbigt att betala så mycket extra för det, men man får ju annat på köpet också. Annars hade jag lätt klarat mig med D80 egentligen. Men vad göra om man har stora händer?
 
Varför D80 tidigare var mitt huvudspår var 10 megapixlar, större display och möjlighet att enkelt gå in i kraftig delförstoring för att titta om bilderna är skarpa.

Men nu är det också inriktat på snabbare och tätare kamera med D200 då jag är mycket ute i naturen i olika väder.

Storleken på D200 är också en fördel tycker jag.
 
Micke R skrev:
Varför D80 tidigare var mitt huvudspår var 10 megapixlar, större display och möjlighet att enkelt gå in i kraftig delförstoring för att titta om bilderna är skarpa.

Men nu är det också inriktat på snabbare och tätare kamera med D200 då jag är mycket ute i naturen i olika väder.

Storleken på D200 är också en fördel tycker jag.
Då är det väl inte mycket att orda om? ;-)
 
Hakancar skrev:
Det får plats 120 raw-filer på 2GB.
Ja, okomprimerat. Man kan köra komprimerad RAW också, men jag vet inte hur mycket mindre plats de tar, eller vad det gör för skillnad i bildkvalitet. Det är jag själv intresserad av, men jag har inte kameran här just nu.
 
Tack för svaren.

Jag hade hoppas på ungefär det antalet.
Raw-filerna är ca 3 ggr större än med min D70, som rymmer ca 340 bilder på 2GB.

Det blir nog en D200 när det är dags.
 
Senast ändrad:
Jag har både D200 och D80.
Oftast sitter batterigreppep på på D200, och det är en fantastiskt kamera, men den e ganska stor och tung. Så när man skall packa lätt, kanske bara ute över dan då passar D80:n bättre. Den är mycket lättare, och den är betydligt mindre.
Kan vara ganska skönt att bara ha D80:n med sig, den ser inte så stor och skrymmande ut, man smälter lättare in bland alla andra "söndags fotografer".

En väldigt viktig sak är VEM som skall använda kameran.
I mitt fall har jag familjen att tänka på, och de uppskattar INTE D200, eftersom den inte har det gröna läget. Så om familjen får välja, då blir den D80:n.
 
Fredrik, känns D200 även tung utan batterigrepp?

Den väger ju 230 gram mer än min D70 men är inte mycket större bara 7 mm bredare.

Vad gäller automatik använder jag aldrig det, utan ställer in den slutartid jag vill ha och låter kameran välja bländare.
 
Jag inflikar då:

-Ja, den är rätt tung, men om du uppskattar rejäl känsla så är det inget som stör. Snarast är det precis lagom för lite extra stabilitet, utan att den blir jobbig att bära på.
Faktum är att den är rätt mycket fetare än en D70, även om det inte syns så mycket på måtten. Greppet är bättre, faktiskt helt fenomenalt bra.
Jag skulle säga att den har en för mig helt optimal ergonomi, om man ska ha en kamera utan vertikalgrepp.

Men som vanligt; prova först, för tusan!
 
Makten skrev:
Jag inflikar då:

-Ja, den är rätt tung, men om du uppskattar rejäl känsla så är det inget som stör. Snarast är det precis lagom för lite extra stabilitet, utan att den blir jobbig att bära på.
Faktum är att den är rätt mycket fetare än en D70, även om det inte syns så mycket på måtten. Greppet är bättre, faktiskt helt fenomenalt bra.
Jag skulle säga att den har en för mig helt optimal ergonomi, om man ska ha en kamera utan vertikalgrepp.

Men som vanligt; prova först, för tusan!

Roligt att du tycker att den har bra grepp.
Visst kommer jag att prova den först (känner en fotograf som har den) men det är roligt och intressant att höra era synpunkter också.
 
Makten skrev:
Ja, okomprimerat. Man kan köra komprimerad RAW också, men jag vet inte hur mycket mindre plats de tar, eller vad det gör för skillnad i bildkvalitet. Det är jag själv intresserad av, men jag har inte kameran här just nu.

________________________________________________

Komprimerad NEF ger ingen förlust vid dagligt fotograferande = bra för minneskapaciteten.

Den enda gången man inte skall använda komprimerad NEF, är när man skall fotografera rymden. Anledeningen är att rymden ju är oändlig, och då går den inte alltid så bra att räkna fram vad man har komprimerat bort.

D200 har mer brus - ja kamerans inställda brusreducering jobbar mindre = sköt brusreduceringen i Capture eller NX.

Lycka till

Adam
 
Tyckaren skrev:
Komprimerad NEF ger ingen förlust vid dagligt fotograferande = bra för minneskapaciteten.
Exakt vad är "dagligt fotograferande"?

Den enda gången man inte skall använda komprimerad NEF, är när man skall fotografera rymden. Anledeningen är att rymden ju är oändlig, och då går den inte alltid så bra att räkna fram vad man har komprimerat bort.
Ironi bör man på något sätt visa när man skriver;-)
 
Makten skrev:
Spontant är väl D80 inte jordens uppgradering från D70 direkt, förutom några småsaker.
Nja, "småsaker" är väl lite understatement?

-- 70% fler pixlar, men *bättre* brusegenskaper.
-- 3200 ISO-läge.
-- Sökarna är som natt och dag.
-- LCD:erna är som natt och dag.
-- Klart bättre AF-system i D80.
-- Ställbar och *begränsningsbar* Auto-ISO.
-- Plus en del annat (USB2 Hi-speed, laddning i %, batterigrepp, mm, mm).

Detta är inte "småsaker", det är i princip en helt annan kamera.
 
Makten skrev:
Exakt vad är "dagligt fotograferande"?

All annan fotografering än rymden.


Ironi bör man på något sätt visa när man skriver;-)

Sorry, jag fattar inte riktigt ditt inlägg? För det är just så det är med komprimerad NEF/RAW.

//Adam
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.