Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av CRT, vad KAN man köpa?

Produkter
(logga in för att koppla)

osix2

Medlem
Tja!

Kikade runt lite i forumet men hittade inte så mycket om just nyköp av CRT, mest om att köpa begagnat eller om TFT, ber om ursäkt om jag missat trådar, hänvisa mig gärna dit i så fall om det är aktuella saker =).

Har suttit här nu i ett par dagar och försökt hitta BRA CRT skärmar, utan vidare bra resultat.

Det jag har hittar som verkade "ok" var SyncMaster G90fB " http://www.webhallen.com/prod.php?id=51985 " men efter att jag läste ett par recensioner på den blev jag tveksam då folk sa att det var ojämn fokus/styrka i skärmen och lite andra småsaker som inte lät så roliga.
Även tittat lite på Samsung 997MB " http://www.webhallen.com/prod.php?id=49776 ".

Ser gärna att det är någon svart skärm =), inget måste men det är för att det är bekvämt att arbeta vid.

Jag sitter i dagsläget på en HYUNDAI 19" Q995 CRT som fram tills för ett par månader sen har fungerat prima men nu är på väg att bokstavligen talat gå sönder. Den är smårandig och rejält suddig :(.

Först tänkte jag köpa en TFT men efter lite övervägande beslöt jag mig för att köra på CRT då jag spelar en del spel också och kan inte offra det för att gå ner på TFT's, sen också ligger min nuvarande budget på 3000kr till en CRT och den prisklassen i TFT är inget att ha som grafikskärm iaf.

CRT ska det va, 19" som sagt.
Vad KAN man få som är så bra det går för grafik / spel / multimedia, dvs högupplösta skärmar med bra uppdateringsfrekvens?

Skärmen får helst inte gå på mer än 3000kr.
Vill gärna inte köpa begagnat då vi pratar bildrörsskärmar här :D.

Tack på förhand, hoppas ni kan komma med några bra råd.
 
Senast ändrad:
Kan inte mycket, men använder två 19 tums Trinitron-skärmar med mycket bra resultat.
Finns dom fortfarande?
 
Det går att få Trinitron-skärmar fortfarande. De som tillverkats de senaste åren håller mycket hög klass och jag anser dom vara överlägsna TFT-skärmar i mångt och mycket. Man kan hitta begagnade snuskigt billigt på t.ex. konkursauktioner (pn-trading.se etc) eftersom de flesta köpare (och säljare!) är övertygade om TFT:ns förträfflighet.

Jag köpte min gamla 20-tummare på Tradera för ett par år sedan men den lever inte längre sedan bordet den tillfälligt stod på gav efter och brakade ihop. :-(

Man vänjer sig mycket snart vid de två linjerna som löper horisontellt över skärmen. De är de två "trådar" (?) som håller fast "grillen" (osäker på dessa två termer på svenska).

Jag tror du kan hitta antingen äkta Trinitron-skärmar (Sony alltså) eller motsvarande, som NEC:s Diamondtron (samma teknik som Trinitron) om du ringer runt till datoraffärer. De kanske inte skyltar med CRT:er längre men det lär ju finnas kvar några... Ring också Dell, de har länge sålt äkta Trinitron-skärmar under eget namn.
 
Jag har testat höra mig runt till massa ÅF men inga som har något speciellt kvar faktiskt. När jag nästan hade gett upp hopper stötte jag på http://www.viewsoniceurope.com/se/Products/CRTGraphics/G90fB.htm

Läste lite om den och den verkade helt ok, till en billig peng. 2100kr på inwarehouse.se.
Köper en sån nu, jag MÅSTE ha en ny skärm så då lär det ju funka rätt bra att köpa just en "graphics monitor" ifrån viewsonic som annars har rätt bra skärmar enligt mitt tycke.

Får hoppas denna skärm duger bra nu iaf fram tills jag kan köpa annat eller det kommer bättre.
Tack för hjälpen iaf!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.