Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av Canon EOS 300D (objektiv val) *hjälp*

Produkter
(logga in för att koppla)

SKIBBE

Aktiv medlem
Jag ska köpa mig en Canon Digitalkamera system EOS 300D, och är inte alls så insatt och har hittat 2 erbjudande som faller mig i smaken, frågan är bara de ena paketet är

1. Canon Digitalkamera system EOS 300D med EF-S 18-55

andra

2. Canon Digitalkamera system Eos 300D med Sigma Af 18-50/3,5-5,6DC + Sigma Af 55-200/4-5,6Dc

nu vill jag inte höra nått om att någon annan kamera t.ex 10D är bättre osv för en sådan kamera söker jag inte utan de jag vill ha hjälp med är

1. är dessa Sigma grejer nått att ha de är ju 2 objektiv för ett rimlit pris

2. eller är de så att EF-S som är "orginal" är så jäkla mycket bättre än de 2 sigma alternativen, skulle ju vara kul att ha 2 objektiv att leka med.

Mvh Jan

Jag valde Sigmaalternativet då jag köpte min 300d.

Jag tyckte att Sigman, speciellt 18-50, kändes mer robust än Canons ef-s, och när jag såg att man kunde få två objektiv för priset av canons egna kit slog jag till. Man fick dessutom motljusskydd med bägge sigmaobjektiven.

Optikens kvalitet tror jag det knappast är nån större skillnad på, mellan Canons Ef-s och Sigmas. Vill jag uppgradera huset till en 10d eller nån annan kamera med 1,6 ggr bildvinkelförlängning är det också möjligt med sigman, ef-s passar hittils bara på 300d (Märk att sigmans konstruktion dock inte heller tillåter den att användas på nåt med mindre än 1,5 x förlängning utan klar vinjettering..) Dessa sigmaobjektiv är förstås inga toppobjektiv, de är lite högljudda och telen fokuserar inte ultrasnabbt, men jag tyckte att priset stämde överens med min budget.

Det som avgjorde för mig var att jag nu kunde komma igång med fotandet med både vidvinkel och tele, alternativet var att vänta o köpa ett dyrare tele senare, men då kanske man hade missat mycket roligt under tiden...

//
Morten

Har du möjlighet att lägga upp lite exempelbilder från objektiven i fullstorlek?

Det skulle vara kul att få se vad de presterar.

Lizard skrev:
Är själv något besviken på Canons orginalglugg. Jag skulle testa något av Objektivs eos 300d paket istället.

http://www.objektiv.se/SWE/index.asp

Tamronobjektiven tror jag är bättre än Canon och Sigmas billiga gluggar..
Lanken gar till en startsida... om du menar Tamron 28-75 sa anses ju det vara bra men det ar ju inte riktigt jamfarbara brannvidder... med Tamronzoomen tappar du ju vidvinkelmojlighet...

Jag tänker så med, jag är ingen fotograf och jag har ju egentligen inga krav, allt är ju bättre än min Canon IXIS V3, när de gäller digitala system kameror, så får ta en funderar i morgon och leta överkomliga pris/erbjudanden och beställa antar att de inte är nån idé att vänta en 2 månader på att priserna ska sjunka?

Mvh Jan

Grejen är den att jag tycker att många stillbilder jag tog med min Canon XM-2 (videokamera med bra optik) är bra mycket skarpare än vad jag får ut ur 300d:n med orginalglugg. Jag blev bara lite besviken på min nya dyra leksak. Jag tycker verkligen inte att optiken är rolig. Vill bara varna för det..

Dessutom finns kameran med Tamrons 19-35/3.5-4.5 samt 17-35/2.8-4Di.

Tycker bara att man ska överväga andra alternativ till Canons 18-55...:)

Lizard skrev:
Grejen är den att jag tycker att många stillbilder jag tog med min Canon XM-2 (videokamera med bra optik) är bra mycket skarpare än vad jag får ut ur 300d:n med orginalglugg. Jag blev bara lite besviken på min nya dyra leksak. Jag tycker verkligen inte att optiken är rolig. Vill bara varna för det..

Dessutom finns kameran med Tamrons 19-35/3.5-4.5 samt 17-35/2.8-4Di.

Tycker bara att man ska överväga andra alternativ till Canons 18-55...:)
EFS 18-55 är inget högpresterande objektiv. Det anses vara hyggligt för priset man betalar. De båda Tamron-objektiven har jag ingen erfarenhet av själv, men läs vad Kim Wallung skrivit om Tamron 17-35 här på FS och titta på hans exempelbilder med den optiken. Vill man ha ett bra zoomobjektiv i ungefär samma brännviddsområde så rekommenderas EF 17-40/4L. Kostar förstås lite mer...

Skulle jag välja mella de två paket Jan tar upp så skulle jag välja Sigma. Mest för att dessa objektiv ser ut och känns något bättre är Canons. Dessutom har ju de metallfattning..

Jag har själv Canon 18-88mm till min 300D. Det är ju ett billigt objektiv vilket innebär att man får blända ner ett par steg för bättre resultat. Vill man gräva lite djupare i börsen hade jag nog också valt ett Canon EF 17-40mm/4( jag har sett en del begagnade). Nästa val Cigma 70-200mm/2,8 som ligger hyfsat i pris, kan kompleteras med en telekonverter. Dessa objektiv har båda 77mm filtergänga.

Bengt-Arne skrev:
Jag har själv Canon 18-88mm till min 300D. Det är ju ett billigt objektiv vilket innebär att man får blända ner ett par steg för bättre resultat. Vill man gräva lite djupare i börsen hade jag nog också valt ett Canon EF 17-40mm/4( jag har sett en del begagnade). Nästa val Cigma 70-200mm/2,8 som ligger hyfsat i pris, kan kompleteras med en telekonverter. Dessa objektiv har båda 77mm filtergänga.

Jag menar naturligt vis Canon 18-55mm...!

www.cyberphoto.se säljer 300d med Tokina 19-35/3.5-4.5, Sandisk CF 512Mb och en väska från Soligor. Detta för 13298:-. Det objektivet sägs vara bra. Jag tycker att det verkar vara ett bra startpaket..

Tänker man plåta mycket inomhusmiljöer utan blixt är det ljusstarka objektiv som gäller. Är det dåligt ljus brukar jag sätta på mitt Canon 50mm/1,8 II.

Från början var det väl jämförelsen mellan Sigma 18-50 och Canon 18-55 som var intressant i tråden.
Är det någon som har lite mer konkret jämförelse mellan dessa gluggar än bara "tyckande" om andra gluggar?

Det intressanta vore ju en direkt och parallell jämförelse. Samma motiv, samma fototillfälle, sammar 300D. Men förmodligen har ingen gjort ett sådant test.

Om jag ändå ska tycka till så är Canon 18-55 ett bra val tillsammans med huset.
Man får leva med lite sämre bildkvalitet på full öppning men det gäller för många andra objektiv också.
Om Sigma 18-50 är bra vet jag inte, men jag förmodar det. Dessutom, som sagt, är det användbart med andra hus.

Jan Johansson nämnde bl.a detta packet.
Canon Digitalkamera system Eos 300D med Sigma Af 18-50/3,5-5,6DC + Sigma Af 55-200/4-5,6Dc.

Jag kontrade med ett annat förslag, visserligen dyrare men bättre.

Sigma AF 18-50mm vet man för lite om, jag har i alla fall inte läst någon test på detta. Har den inre fokusering är det ett klart plus. Sigma AF 55-200mm vet jag inte heller något om. Det finns ju en del begagnade 70-200mm/2,8, visserligen tyngre men istället för Sigma AF 55-200/4-5.6 Dc.

Tidningen Color Foto hade ett stort test av zoomobjektiv till EOS 10D/300D i nr 2 2004. Där fanns de båda sigma-objektiven med och de klarar sig rätt så bra. 18-50 verkar inte så bra neråt 18mm om man inte bländar ner och 55-200 är sämst i mittenläget. Canons 18-55 var tyvärr inte med, antagligen för att det bara fungerar tillsammans med 300d. Tabeller med testresultaten finns även i senaste numret av tidningen.

http://www.colorfoto.de/d/37324 (det går att ladda ner testet men de tar betalt)

parand skrev:
Tidningen Color Foto hade ett stort test av zoomobjektiv till EOS 10D/300D i nr 2 2004. Där fanns de båda sigma-objektiven med och de klarar sig rätt så bra. 18-50 verkar inte så bra neråt 18mm om man inte bländar ner och 55-200 är sämst i mittenläget. Canons 18-55 var tyvärr inte med, antagligen för att det bara fungerar tillsammans med 300d. Tabeller med testresultaten finns även i senaste numret av tidningen.

http://www.colorfoto.de/d/37324 (det går att ladda ner testet men de tar betalt)

Tyska är man ju dålig på! Hoppas det dyker upp fler tester på engelska.

tackar för era tankar och råd, de har gett mig lite mer innsyn, ska kolla lite ikväll och i morgon så kanske man kan göra en beställning snart. får kolla de länkar ni har postat, men som sagt på engelska vore ju en höjdare. lutar dock åt ett paket där jag får med 2 "hyffsade" objektiv jag har ju inte några direkta krav som sagt, jag kan ju alltid köpa "dyra" sen om jag nu känner att foto är nått jag vill sattsa på, känns som ett bra resemang just nu iaf?

/mvh Jan

Om "Sigmapaketet" hade funnits när kameran kom så hade jag nog satsat på det. En bra grund att börja med, sen kompletterar man efter hand när man har blivit varm i kläderna.

Fundera även på Bengt-Arnes tips om 1,8/50 mm.

Jag skulle nog också satsa på sigma-paketet. Det är i mina ögon mer framtidssäkert då kitoptiken än så länge bara passar på 300D-huset. Dessutom får man större omfång med sigma-paketet och jag tror inte att det är några avgörande skillnader mellan vidvinkelzoomarna i prisklassen det rör sig om. Fast det är ju rena spekulationer så ta det inte på för stort allvar... ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar