Annons

Köp av BRA kompaktkamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej alla!

Jag har kollat några veckor på köp av ny kamera, och då vill jag helst ha en liten smidig, men har även sneglat på en canon G12.

Dessa kameror har jag kollat på:
Canon G12
Canon s95
Fujifilm F550EXR
Ricoh Caplio GR Digital III

(http://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=691981,716210,834090,464465)

Jag är lite tveksam till Ricoh kameran då den inte har någon optisk zoom, då detta kan vara användbart i många lägen, men hört att bildkvaliten är bäst på denna av dessa fyra, om det nu stämmer?

- Vilken skulle du välja, och framför allt varför just den kameran?
- Finns det någon annan kamera du kan rekommendera?

Kom gärna med synpunkter osv!!
 
Kan bara svara för mig själv, och S90. Finns väl inget smidigare än S90/95. Den är alltid med mig, tack vare formatet. Om det var just smidigheten du prioriterade....
 
Vet inget om de andra modellerna, men jag är helt nöjd med min G12:a.
Dock tycker jag den känns lite för tung, om man ska använda den privat..
 
om du kikar på g12, så ta även en liten titt på dom spegellösa kamerorna. sony nex5, pana gf2 mm.
har en gf1 med 20f1.7 lins jag är sjukligt nöjd med
 
Canon G-serien har jag haft och vart nöjd med. Bytte till Samsung EX1. Välbyggd och väldigt ljusstark.
 
Tjena!

S95 verkar ju onekligen mycket attraktiv i mina ögon just med tanke på formatet och att jag kan ta med den överallt, men hur är den i jämförelse med bildkvalitet med G12 och de andra ni har nämnt?

Bländaröppningen är ju en klar fördel jämfört med fujifilm om jag förstått det hela rätt, medans fujifilmen har något bättre brännvidd (vidvinkeln), frågan är bara egentligen om det spelar någon roll…

Att kunna fota i RAW tycker jag är ett måste, så de eventuella kameror som jag skall titta på mera måste kunna fota i RAW.

Efter jobbet ska jag sätta mig ner och läsa om de andra kameror ni har nämnt i tråden! Tack för alla svaren!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.