Annons

Köp av analog kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

johanbryggman

Aktiv medlem
Tja,

Har på den senaste tiden gått och funderat på att köpa mig en analog kamera. Däremot har jag ingen riktig aning på vart jag kan hitta mig en passande. Har glidit runt endel på blocket men eftersom leica är den enda kameran jag har koll på så blir urvalet av sökresultat ganska begränsat.

Nån som har koll på en välsorterad websida/butik i sthlmsområdet där man kan komma en bit på vägen?

Mina krav sträcker sig till utbytbar optik och vad man kan fixa ihop med en heltidlön om man spara liiite(eller ingenting).
Tips uppskattas!

Mvh
Johan

Jag har en nikon F3 med 50mm/1,8 som jag tycker funkar kanon
kameran köpte jag för 1200 på tradera,optiken minns jag inte men runt 2000:- tror jag den kostar.

Hej Johan,

du har väldigt, väldigt mycket att välja på. Själv använder jag Nikon FE, Nikon F3 och ett par ryska mätsökarkameror och ett par mellanformatare.

Ett par frågor
- spegelreflexkamera? (billigare, större urval av prisvärda objektiv)
- mätsökare? (som leica eller liknande, ofta mindre och smidigare, men dålig för teleobjektiv)
- om du vill ha en spegelreflexkamera - autofokus eller inte?

Ett snabbt råd är att köpa en billig Nikon och ett objektiv. Under tusen kronor, lätt.

Frågor på det?
hälsningar
Erik

Tack för snabba svar!

Nikon F3 verkar ju uppenbarligen populär :)

Ang. dina olika punkter så kan man säga såhär.
- Tele intresserar mig inte jättemycket. Fotar hellre runt 20-50mm.
- Autofokus kan väl vara skönt. Men gillar manuell betydligt bättre.
- Spegel eller inte kan jag inte svara på. Har inte nog bra koll för att avgöra.

Ska kolla in Nikon F3 iaf!

Mvh
Johan

Nikon F3 verkar ju uppenbarligen populär :)

Ang. dina olika punkter så kan man säga såhär.
- Tele intresserar mig inte jättemycket. Fotar hellre runt 20-50mm.
- Autofokus kan väl vara skönt. Men gillar manuell betydligt bättre.
- Spegel eller inte kan jag inte svara på. Har inte nog bra koll för att avgöra.

Ska kolla in Nikon F3 iaf!

Mvh
Johan

Du bor i Stockholmstrakten ser jag på din presentation. Gå in på LP-foto på regeringsgatan och be att få klämma på några kameror. De har auktion i slutet av oktober som jag tror är ett bra tillfälle att köpa något.

Annars blocket, där har jag köpt det mesta själv.

Erik

Kul att så många går igång :)

Efter att kollat runt, bla. på LP-Foto så har jag fastnat för några kameror. Framförallt är det en Minolta SRT-101 som sticker ut ur mängden. Gillar utseendet och formen och den verkar ligga båda bra i pris på huset samt gluggar.

Fortsätt gärna komma med förslag!

Mvh
Johan

Får man flika in en fråga om det finns någon kompetent fotobutik i Göteborgstrakten som har bra sortiment på begagnade analoga kameror?

Kul att så många går igång :)

Efter att kollat runt, bla. på LP-Foto så har jag fastnat för några kameror. Framförallt är det en Minolta SRT-101 som sticker ut ur mängden. Gillar utseendet och formen och den verkar ligga båda bra i pris på huset samt gluggar.

Fortsätt gärna komma med förslag!

Mvh
Johan

Glöm inte att kolla vilket batteri kameran tar. En del gamla kameror kräver kvicksilverbatterier som inte längre säljs.

Johan,

Eftersom du har Canon EOS-utrustning så är kanske ett enkelt sätt att komma igång med analogt foto att köpa en analog EOS. En EOS 30 kan man nog få för en spottstyver idag, och en EOS-3 eller en EOS-1n för ett par tusen. Då har du ju redan (åtminstone ett) objektiv som passar.

Får man flika in en fråga om det finns någon kompetent fotobutik i Göteborgstrakten som har bra sortiment på begagnade analoga kameror?

Fotokompaniet. Säljer även mörkrums prylar & film.

Köpte en analog Canon Eos 300 på Tradera och satte på mitt 50/1,8 och det blev en riktig trevlig kamera som jag ofta använder. Den är otroligt lätt för det mesta är byggt av plast.

LP-Foto har ersättnings batterier för äldre kameror.

Johan,

Eftersom du har Canon EOS-utrustning så är kanske ett enkelt sätt att komma igång med analogt foto att köpa en analog EOS. En EOS 30 kan man nog få för en spottstyver idag, och en EOS-3 eller en EOS-1n för ett par tusen. Då har du ju redan (åtminstone ett) objektiv som passar.

Det hade varit himla smart om det inte vart för det att jag sålt alla mina canonprylar :)

Det vanligaste på kameror med den första generationens ljusmätare är att de skall ha batterier av type PX625, vilket är kvicksilverbatterier med en spänning på 1.35V. Dessa är förbjudna nu för tiden pga kvicksilvret och det finns alternativ som fysiskt ser likadana ut men som har 1.5V istället. Lite beroende på kameran, men det innebär i de flesta fall att kameran underexponerar ca 1 steg. Kör man negativ film brukar det inte vara något större problem beroende av denna films stora exponeringslatitud, men om man istället kör dia kan det bli problem med exponeringen. Det finns ett antal mer eller mindre bra alternativ till PX625.
Lite nyare kameror har ofta knappceller, silverceller SR-44, där är det inga problem att få tag på batterier. När vi sedan kommer in på autofocus är ju t.exc CR-123A vanligt.
Ett tips om du gillar Minolta SRT är att titta på en Minolta XE-1. Ungefär samma storlek och känsla att hålla i som SRT men med modernare ljusmätning och SR-44 batterier, samt med en fantastisk slutare och silkesmjuk filmframmatning.
Leica använde detta hus som bas att bygga sin R3 på.

Senast ändrad:
Kommentar till inlägg #15:

Vill man ha så lika spänning som möjligt jämfört med ett kvicksilverbatteri så kan man använda ett zink-luft-batteri (brukar användas i hörapparater).

Ett zink-luft-batteri har ungefär samma urladdningskurva som ett kvicksilverbatteri (dvs spänningen är i stort sett konstant under batteriets livslängd) förutom att zink-luft-batteriet börjar tappa spänning lite tidigare. Zink-luft-batterier har dessutom en rätt rejäl självurladdning så de räcker inte så länge oavsett om man använder dem eller inte.

Tack Christer för ett alldeles utomordentligt svar. SR,LR,CR-44 är väl att föredra då vi säljer dom på jobbet. Billigt och bra :)

Och av bilderna att dömma så verkar XE-1 vara grymt smidig. Dessutom var den lätt för ögat. Dvs sjukt snygg.
JAg som gillar gatufoto prioriterar ju gärna storlek...

Det blir tvärtom, i och med att det är högre spänning kommer det gå mer ström i ljusmätningskretsen. Kameran tror då att det är ljusare än vad det är och drar ner på exponeringen.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto