Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av 20D, från USA

Produkter
(logga in för att koppla)

knapsack

Aktiv medlem
Har hittat ett erbjudande om att köpa

Canon20D med batterigrepp
EF17-40/4 USM
EF 50mm 1,8/II
1GB Sandisk Ultra Extreme 3

för 22500:-
Allt nytt inkl garanti.

Han jag köper av har kontakter i USA och köper in därifrån.

Jag har kollat att man får samma grejer på
cyberphoto för 24991:-

Vilka nackdelar finns med att köpa den från USA?
 
Finns MASSOR av trådar om det... Sök så får du många svar:)
En nackdel är att du inte har garanti på huset i sverige utan måste skicka den till USA om den går sönder...
 
Verkar vara väldigt dyrt pris iaf för att vara från USA... Köper man från bhphoto så får jag det till ca 18300 kr om man skickar det till en adress i en annan stat... Fast du får det kanske skickat till dig i sverige?
 
Han jag köper av har bra kontakt med Canon i USA och utlovade snabbare service om det skulle bli problem med kameran.

Grejerna skickas först till honom i sverige som sedan skickar vidare.
 
Skulle det mot förmodan bli problem mot kameran så gäller inte garantin i Sverige, till skillnad mot objektiven som har världsgaranti, den måste isf skickas till USA vilket sannolikt tar längre tid än att få den fixad hemma.

Jag skulle nog köpt kameran i Tyskland, då gäller garantin i Sverige, och beställt resten via bbhphoto. Då får du grejerna snabbare också, bh levererar på ca tre-fyra dagar.
 
Är prisskillnaden inte större än som angivet så skulle jag inte tveka att köpa i Sverige.

Är tull och moms inräknat i de angivna priserna? Man kan naturligtvis ha tur så att det slipper igenom ändå men räkna annars med några procent i tullsats (upp tom 20%) samt moms med 25% på hela härligheten - varor, frakt och tullavgift. Dessutom kan fraktföretaget ta en avgift för att de sköter förtullningen åt dig.
 
Yooda skrev:
En nackdel är att du inte har garanti på huset i sverige utan måste skicka den till USA om den går sönder...

CANON USA's garantier GÄLLER INTE om man skickar från europiska adresser - Dom skicka nämligen inte tillbaka kameran till europa. En MACK-garanti är det enda som gäller vid kamera inköpt i USA. När det gäller proffshus fungerar det lite annorlunda. Då kan Canon i sverige åtgärda av ren goodwill.
 
Enligt säljaren har jag full garanti på allt.
Moms & tullavgifter slipper jag. Säljaren brukar samla ihop en del beställningar från sverige och beställer sedan alla grejer direkt från USA där han har bra kontakter direkt med CANON.

Blir det inte nästan lika dyrt att beställa från bhphoto? Eftersom Tull & Moms-avgifter läggs på priset? Vart rekommenderar ni att köpa huset ifrån isf i tyskland? Technikdirekt.de?
 
Hos Technikdirekt i Tyskland

Canon BG-E 2
EUR 164,-
1 SanDisk 1GB CompactFlash Card Extreme III SDCFX3-1024-902
EUR 114,-
1 Canon EF 1,8/50 II 52
EUR 94,-
1 Canon EF-L USM 4,0/17-40 CPS
EUR 713,-
1 Canon EOS 20 D Gehäuse
EUR 1279,-


value of goods EUR 2364,- , 21 985 kronor vid kurs 9,30 för euron


Personligen tycker jag att detta pris är mer förmånligt och du gör affär direkt med leverantören och hela garanti och ångerpaketet som gäller inom EU medföljer. Osäker på om det är rätt batterigrepp, men det var det dyraste. Handböcker sannolikt på tyska. Frakter brukar tillkomma med ungefär 22 euro.

I priserna ingår tysk moms som har laggts på med 16%. Det handlar heller inte om varusmuggling och skattebedrägeri att som konsument föra in varorna från Tyskland, vilket det andra alternativet med din kamrat verkar vara eftersokm du där "slipper" moms och tull (objektiven).
 
Senast ändrad:
tack för svar och jämförelser.

väljer jag att importera grejerna från USA kan jag säkert pruta ner priset något.

sen kan man ju börja leta begagnat också.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.