Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp Av Äldre Kamera, Lite Råd.

Produkter
(logga in för att koppla)

Bebe

Medlem
Hej igen.

Hade tidigare ett inlägg om lite nyare kamrerer. Har bestämt att min första kamera ska bli en äldre. Jag tror jag lär mig mer om allt inte är automatiskt. Sen kan jag investera i en lite nyare. Har samlat ihop några annonser jag sätt. Tänkte höra några råd från er. Om ni har några bra förslag på andra billiga gamla kamrerer så är jag tacksam för alla förslag.



1.Pentax P30+Takumar 28-80 zoomoptik+blixt pris ca 1000 kr


2.Mirage electronic (samma kamera som chinon ce 2 vars bruksanvisning medföljer) i mycket fint skick, autoflex 135/2,8, Autoflex 55/1,7 och super weistar 28/2,8. Alla objektiv med lock. Väska medföljer.

Pris 800 kr.


3.Canon T50 med originaloptik 1,8-50mm nyskick i orignal.kart. ca 1500kr

4.Revue-flex med mycket tillbehör allt i bästa skick se bild.
Kamerahus 2000 CL 1-1000 del
optik macro- revuenon 3,5-28mm
optik auto-revuenon 1,7-55mm
optik berolina-westromat 2,-35mm
bälgtillsats
1 sats mellanringar typ SB sockel. Pris Ca 1000 kr


5.Canon A-1
En klassisk Canonkamera med multiautomatik i mycket fint skick. Svart hus med några få slitmärken vid remöglorna. Exponerar perfekt.
Pris ca 500 kr

6.Canon FTb
Canon FTb QL svart kamerahus. Manuell exponering med följevisare och utsnittsmätning. QL snabbladdning och manuell spegeluppfällning.
Huset är slitet och skavt utvändigt men fungerar utmärkt.
Canon FD 50/1,8 S.C. med kromad låsring i kanonskick. Komplett med Skylightfilter, original motljusskydd och lock.
Pris ca 1100kr

7.Chinon cs med 2 objektiv
Chinon cs systemkamera
Funkar bra.

Ljusstarka objektiv
55mm 1:1,7 Auto Chinon
135mm 1:2,8 Auto Chinon
Skyligth filter 52mm
Objektivväska till 135mm
Pris ca 1000kr

Tack!
 
Några subjektiva komentarer:

Pentax P30 är inte så kul. Titta hellre på LX som är toppklass, MEsuper som är en ME men med möjlighet till manuella slutartider, MX som är helt manuell eller K2dmd som är näst intill i klass med LX. om du vill ha råd att köpa många och underliga objektiv så kan du kika på dom gamla M42 skruvgängs modellerna en höjdare där är Spotmatic F, ett annat alternativ kan vara en ES2 som har tidsautomatik, dessa båda mäter ljus med öppen bländare med nyare Takumar objektiv.

Canon T serie känns inte heller så hett faktiskt jag vill minnas att dom utelämmnade en hel del inställningsmöjligheter på dessa kameror. Kolla efter F1new som är kalas eller varför inte F1old om inte pengarna räcker. A serien är trevlig men kolla vilka funktioner dom olika modellerna har och vad du tror atta du vill ha. Jag har för mig att A1 har alla typer av automatik och möjlighet till helt manuell exponering så det borde vara den optimala.

Chinon kameror med PK bajonett skall inte vara helt oävna och det finns gott om prisvärd optik till dessa (Samma fattning som Pentax). Har dock ingen egen erfarenhet.

Hoppas du blev lite klokare

Ronald
 
Canon A-1, har haft denna för många år sedan och det är en helt underbar kamera, byggd som en hockypuck stadig och stabil, väger en del men det tycker jag är bra, fenomenal ljusmätning och en fantastisk motor som tillbehör (motordrive ma)
Kan du få den för 500 :- så klipp till, finns massor med bra beg gluggar fd,fdn,fdl.
Du har vad du behöver i denna , helt manuell, bländar,tidsautomatik, eller program, den har ju några år på nacken så kolla bara att den är tät och att allt funkar.

Mats.
 
Glöm Mirage, Revue och andra udda märken.

Om du vill börja med en manuell utrustning och sedan komplettera med modern autofokus ska du satsa på Pentax eller Nikon då dessa märken behöll bajonetten när de började med AF. Nikon är lite dyrare och de har gått ifrån kompabiliteten med äldre objektiv med de nya husen.

Chinon och Ricoh har Pentaxbajonett. Båda märkena gjorde bra kameror och några mindre bra.

Alla Pentax är bra val utom ME/MG/MV (enbart helautomatiska) och P30 (ingen exponeringskomp. eller manuell ISO-inställning).

Alla Nikon utom EM (enbart helautomatisk) är mycket bra val.

Om du inte behöver kompabilitet med AF-hus är Minolta, Canon och Olympus bra val.
Alla Minoltamodeller är bra men XD7, X-500 och X-700 är speciellt bra.
Alla Canonmodeller är bra utom AV-1, T50 och T80 (endast helautomatiska).
Alla Olympusmodeller utom OM10 (enbart helautomatisk) är bra.

En outsider är Konica. Mycket bra kameror (utom FP1) och objektiv. Går att hitta till vrakpriser.
 
Senast ändrad:
Bebe skrev:

7.Chinon cs med 2 objektiv
Det är en helt mekanisk, manuell kamera med skruvgänga. Lite tung o klumpig men hyfsat gedigen och har en riktigt skramlig slutare...
Mekaniskt styrda slutare kan behöva justeras. Elektroniskt styrda brukar klara sig bättre.
 
objernulf skrev:

Alla Pentax är bra val utom ME/MG/MV (enbart helautomatiska)
Alla Nikon utom EM är mycket bra val.
Alla Canonmodeller är bra utom AV-1, T50 och T80 (endast helautomatiska).
Alla Olympusmodeller utom OM10 (enbart helautomatisk) är bra.


Alla dessa UTOM Canon T50 har enbart tidsautomatik, de är alltså inte helt automatiska, utan man ställer bländaren själv och kameran väljer slutartid. Exponeringskompensation är möjlig på de flesta (alla?), om inte annat så med ISO-inställningsratten.

Olympus OM-10 kan kompletteras med en "Manual Adapter" för att kunna köras med helt manuella inställningar.

Canon T50 har enbart programautomatik, och saknar alltså nästan helt inställningsmöjligheter.
 
p30t

Hade en p30t en gång i tiden, den kunde ställas in att skötas helt manuellt. Såvitt jag i min amatör-mässighet kunde bedöma så var det en riktigt bra kamera. Ett minus dock för sökaren som var lite mörk...
 
Vad jag kan rekomendera dig i detta är A1 som har all automatik avseende ljusmätning och ett rejält tillbehörsprogram.
FD objektiv finns det gott om på marknaden.

FTb är en gammal stabil sak men nästan för gammal.
 
lukin skrev:


Alla dessa UTOM Canon T50 har enbart tidsautomatik, de är alltså inte helt automatiska, utan man ställer bländaren själv och kameran väljer slutartid. Exponeringskompensation är möjlig på de flesta (alla?), om inte annat så med ISO-inställningsratten.

Olympus OM-10 kan kompletteras med en "Manual Adapter" för att kunna köras med helt manuella inställningar.

Canon T50 har enbart programautomatik, och saknar alltså nästan helt inställningsmöjligheter.
Med "helautomatisk" menar jag inte programautomatik utan att kameran saknar manuell inställning eller exponeringslås. Då blir seriös fotografering med diafilm svår.
 
Sällan använd..

...tänkte flika in en fråga. Om en äldre system kamera inte är använd på en 3-4 år, kan den fortfarande vara ett bra köp? Är det något som kameran brukar lida av då den inte används?(förutom batterier då)
 
Tack för alla goda råd. Har hjälpt mig mycket. Vill säga att hela den här sidan är kanon bra. Väldigt bra när man ska ha info och behöver diskutera saker.

Nu har jag i alla fall köpt mig en Kamera.

Det blev Minolta x-700 med ett 50mm 1:1,7 objektiv. Av en kolega här från sidan. Altid bra när man kan slå sina påsar ihopp och hjälpa varandra. Pris jag gav var bra. totalt 1600kr

Tack Christer.


Mv.
Peter
 
Re: Sällan använd..

Rad skrev:
...tänkte flika in en fråga. Om en äldre system kamera inte är använd på en 3-4 år, kan den fortfarande vara ett bra köp? Är det något som kameran brukar lida av då den inte används?(förutom batterier då)
Äldre kameror med horisontalgående tygridåslutare kan tappa precisionen om de inte används. Metallridåslutare är bättre och helst då vertikala. De kan ligga länge utan problem.
Äldre elektroniska kameror (70-talet) kan få diverse problem. Moderna kameror (mitten 80-talet och frammåt) är det inga problem med.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.