Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

köldkänslig 20D, usch

Produkter
(logga in för att koppla)

hornavan

Aktiv medlem
Min nya 20D tål inte kyla!
Efter bara några minuter i ett par minusgrader så kollapsar kameran och meddelar err 01, kommunikationsproblem mellan kamera och optik betyder det.
Jag har provat allt, putsat kontakter, bytt batteri, bytt minneskort, bytt objektiv.
Inget hjälper.
det enda som tar bort symptomen är att ta in kameran i stugvärmen.
Är det någon som har liknande erfarenheter eller råd.
Canon säger att dom aldrig hört talas om problemet. Kanske det beror på att det aldrig varit så kallt i resten av världen sedan kameran kom ut på marknaden.
Dessutom står det i manualen till nästan alla kameror att den fungerar mellan 0-40 grader.
Det är ju lysande i ett land som täcks av snö och kyla större delen av året.
Min 10D däremot har inget emot att vistas utomhus i minus 20 eller mer. Föregångarna D30 och D60 har också fungerat klanderfritt i alla väder.
 
Jag har kört min 20D i -10 utan problem. Det finns så många felkällor som kontaktytor, fukt mm som kan ställa till det. Jag tror inte att det är ett typiskt fel för 20D.
 
Hej

Har liknande problem med min 10D i kombination med ett av mina objektiv. Det kommer redan vid +2-4 grader. Objektivet är felfritt enligt service verkstad och huset fungerar klockrent med annan optik. Gäller dina problem oavsett optik ?
Stefan
 
jag har samma problem med alla objektiv. Även med splitternya 10-22 och 17-85. Dessutom har jag provat 200, 2,8 och 50 1,4. Same shit.
 
Har själv haft problem med D70 som hade svårt att ta bild i 7-8 minus. Kameran hade varit ute (i ryggsäcken) några timmar innan jag tog fram den och den ville inte exponera (allt övrigt funkade) fick den att exponera enstaka bilder efter ett en stunds mixrande, som mest tre bilder i rad innan jag gav upp.
I skymmningen var ljuset fint och jag tog fram den igen och nu funkade den helt perfekt (lika kall som förut) under de 30-40 exponeringar jag tog.

Var ett par dagar senare ute i -15 några timmar och kameran fungerade bra hela tiden.

Hoppas jag slipper att det återkommer.
 
10D.100-400

Har samma problem men bara med mitt 100-400 och det kvittar vad det är för temp.Och inte med några andra optik.100-400 är sedan 2 veckor skickat på rep men tyvärr så har dom inte ens tittat på optiken ännu.
 
Det känns nästan som att jag skalla acceptera att
kameran helt plötsligt läggger av.
Som fotograf kan jag ju inte acceptera att kameran skall sluta fungera bara för att det är så med kameror nuförtiden. Som alla ni stackare med PC accepterar att de hännger sig och får virus och sånt.
Jag känner att jag vill starta en revolution!
Upp till kamp!
 
Tycker absolut inte att man skall acceptera detta efter som det inte är på alla optik.Vad är det som säger att det är på vissa och vissa inte.Nej just som du säger ,UPP TILL KAMP
 
20D med 28-135 och Sigma EX 70-200.

Inga problem efter flera timmar ute i -10. Objektiven i sig körde jag på den analoga i -25 i österrike på glaciären, funkade också bra en hel dag. Det var innan jag fick 20D'n.
 
Har också vart ute nån timme med kameran slängd över axeln i -5 typ. Har gått utmärkt att plåta, hade ett EF 70-200mm på......
 
Min 20D började bete sig konstigt efter ca 20 minuter i 8 minusgrader. En fördröjning på ca 15 sek. mellan avtryck och exponering...jag misstänker vertikalgreppet, men inga bevis än, ska ta loss greppet och lägga kameran i frysen i eftermiddag...
 
Lustigt att du nämde vertikalgreppet. Jag skulle fota i minus 10 och kunde inte ta en enda bild. Det verkar som om det är något fel på vertikalgreppet när man kör med 6st vanliga batterier. Inomhus räckte 6st nya batterier till ungefär 10-15 bilder sen var det dött. Satte i 6 nya, sen var det dött igen efter 5-10 bilder!

Då förstår man ju om det inte funkar utomhus i kyla.....

Är nämligen bortrest under jul och har glömt batteriladdaren hemma. Köpte därför batterigrepp lite tidiagre än planerat för att ha så länge. Det funkade ju sådär.

Tur att jag kunde åka hem till en fotograf som bodde i närheten och låna hans Fuji s1. Den funkade utan problem utomhus.

Skulle antagligen funka bra i kyla om man stoppade i 2st nyladdade bp-511?
 
Vad har du för batterier i vertikalgreppet? Olika batterier klarar högt strömuttag (som en kamera) och kyla olika bra.

Vanliga batterier = värdelösa
Alkaliska batterier = tveksamma
Laddningsbara batterier = bättre
Litiumbatterier = bäst

Ungefär så!

/Erik
 
Då förstår man ju om det inte funkar utomhus i kyla.....
---
Skulle antagligen funka bra i kyla om man stoppade i 2st nyladdade bp-511?
Jag kan ju nämna att jag kör med vertikalgrepp, dock med piratversion av BP-511 med 1500mAh. Var ute igen sen förra posten jag skrev. Det fungerade i flera timmar utomhus i -10, och jag går fortfarande på samma laddning nu en vecka senare, men då har det inte blivit så mycket just den här veckan.

AA-batterier är en TOTAL nödlösning, därför seriebildstagningen sjunker och även totala antalet bilder. Om det dessutom läggs på kyla så kapaciteten sjunker ännu mer så....
Sen kräver den nog vettiga AA batterier, inte vilka som helst. Undrar om någon testat duracell ?
 
Johan, har du testat att ha batteriet i fickan tills det är dax? Hjälper säkert inte men iaf...

Reklamera tycker jag (eller vad står det i instruktionsboken om lägsta temp?)

Nej, man kan nog inte satsa sitt liv på att digitalkamerorna alltid fungerar. Ha med ett bra 35mm hus är nog inte fel (Eos 1:eek:rna är billiga nu).

På min gamla Nikon F4s hade jag problem med att filmen frös och gick av vid -30 (den rycker ju fram filmen, ingen försiktig general precis). Batterierna gillade det inte heller, men hade man flera uppsättningar på sig som byttes ut funkade det.

Mvh
 
Reklamera tycker jag (eller vad står det i instruktionsboken om lägsta temp?)
Canon specar bara arbetstemperatur för sina batterier som 0º-40º C, och 10º-30º för bästa prestanda. Men det låter galet att kameran inte ska fungra i några få minusgrader, när så många andras kameror gör det. Men det låter ju dock inte som det är batterierna som det är fel på. Inte i ursprungsfrågan iaf.
 
Ang. detta med arbetstemperatur på ex. 0-40 grader så har ju sådant stått i bruxisar till elektroniska kameror i alla tider, det är ju inget nytt för just digitalkameror...

Antar att det var under 80-talet med elektroniseringen av kameror som man började skriva in detta, för att vara på den säkra sidan så garanterade man inget under 0 grader även om många av kamerorna galant grejade -30.

På DSLR-arna så har man tydligen behållit denna 0-gradersgaranti & det grejar väl alla med vissa begränsningar, men självfallet så kan det bli svårt att reklamera en kamera p.g.a. att den inte klarar -10 då tillverkaren avskrivit sig ansvaret...

Nu tror jag dock att de stora tillverkarna är måna om sitt rykte så de problem som beskrivs här bör dom åtgärda.
 
Blir nog svårt att klaga, i instruktionsboken till 20D (och antagligen de flesta andra digitalkameror) står det att de bara klarar 0º.
Har varit ute ett par timmas med min 300D idag och tagit ca. 50 bilder. Två batteri i batterigreppet, ett Canon original 511 och ett Lenmark 511H (på 1500mAh).
Om inte digitalkamror skulle klara minusgrader så går ju en fjärdedel av året bort (lite överdrivet men...).

/A\
 
Om Canon skulle börja tjafsa när du har varit ute i ett par minusgrader och fotat och huset strular så skulle jag se till att ställa in hela skiten i ett klimatskåp inställt på +-0 så ska de få se att den inte funkar då heller (efterom den då lär vara kallare än om du springer runt med den på stan i -2.). På så sätt kan du kanske lämna in den och glöm inte att bifoga en utskrift på temperaturprofilen.
Löjligt detta tycker jag. Troligen blir inte kameran -2 när man håller den intill kroppen. Jag har kört min Canon G3 i minus 20 tre heldagar utförsåkning i fjällen. Funkade hur bra som helst....inkl. ett BP 511 original samt pirat.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.