Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Känslig ljusmätare (flimmer) G5

Produkter
(logga in för att koppla)

frobom

Medlem
När jag är ute i solen och ska fota beter sig kameran konstigt. Den är väldigt känslig och har svårt att bestämma sig, även om kameran är stilla.
Den beter sig bara så här när det är väldigt ljust ute.
Är det någon som har upplevt liknande med sin kamera? MVH: Emil F
 
Hej Emil!

På vilket sätt är den känslig/svårt att bestämma sig?


Min G5:a beter sig inte så, utom om ljuset faktiskt förändras, tex då solen går i moln, men jag gissar att det inte var så du menade...?

Har motivet någon betydelse för hur kameran beter sig?
Har du provat vad som händer om du aktiverar gråfiltret?
Beter den sig likadant då? Är det samma visa oavsett vilket iso tal du använder?
Har det någon betydelse vilken mätmetod du använder (flerfält/centrum/spot)?


Vänliga hälsningar,
Kjelle



frobom skrev:
När jag är ute i solen och ska fota beter sig kameran konstigt. Den är väldigt känslig och har svårt att bestämma sig, även om kameran är stilla.
Den beter sig bara så här när det är väldigt ljust ute.
Är det någon som har upplevt liknande med sin kamera? MVH: Emil F
 
jag hade detta problemet med min G5 också, jag laddade ner den nya firmwaren på www.powershot.com

sedan dess har det problemet varit borta. det enda jag stör mig på nu är att jag får oskarpa bilder, men det har nog mer att göra med att jag har tappat den ett par gånger :D
 
Nej den blir inte så när jag har gråfiltret på.
Det är mer eller mindre på alla mätzoner.
Om jag har ställt upp kameran på stativ och ska fota när det är väldigt ljust ute, så kan skärmen växla mellan ljust och mörkt. När jag sedan har fokuserat blir ju exponeringen låst. Men om jag sedan exponerar om (fokuserar om) så kan jag få ett annat ljus fast jag inte har rört kameran. Den är väldigt kännslig på ljusmätningen. Jag ska prova och ladda in den nya mjukvaran, och se om det blir bättre. MVH: Emil Fröbom
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.