Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

känner nån till Kathleen Foody - bluff?

Produkter
(logga in för att koppla)

funnyak

Medlem
Hej, ville bara slänga ut denna fråga från ett annat inlägg "Engelska bluffmakare"

Har hittat en annons som säljer en HELT NY Nikon D300 "brand new, sealed box, warranty etc" för: 5.200kr.
Borde varit det första beviset på bluff eller hur?! Så LITE kan den kameran inte få kosta. Men jag trodde på fynd. Och efter mailkorrespondens med säljaren Kathleen Foody (eng) har jag blivit mer o mer osäker.
Jag vet inte, jag vet inte vad jag ska tro. Som jag letat o letat efter nån forumtråd, nån Google träff för att besanna mina värsta farhågor: är Kathleen Foody verkligen en bluffmakare?! Förra blogginlägget "Engelska bluffmakare" verkar tro det. Han kollade tom upp olika varningssignaler som listade av Fraudwatchers. Konstiga telenr, nummer o ort matchar ej, dålig engelska o massa hänvisningar till deras företags registreringsnr... so what liksom. Vemsomhelst kan registrera ett företag. Sen om det är en fuskis eller ej - det blir man ju inte klokare på med ett larvigt registernr.



Och så har jag haft mailkontakt med den här Kathleen Foody idag o frågat ang betalning:
de skickar tydligen kameran efter jag sätter in halva betalningen. Sen betalar jag resten av beloppet när jag fått paketet.


???????????????????????????????????? WHAT?!

Jag vet verkligen inte. De ger mig massa registreringsnr, länkar till sajter där deras företag är registrerat - jojomensann. Jag ska kontakta ett av ställena.

Just nu är ett köp inte aktuellt, har blivit rejält bortskrämd, o brukar vara väldigt skeptisk till såna här otroliga deals på internet,

Det som driver mig nu e min egen nyfikenhet. Jag ba måste veta om de är for real/om de har blåst folk tidigare. Kan inte nån ge sig till känna här på forumet? Nån som vet vilka bluffisar dessa är. Helt otroligt vad de hittar på...


/Fanny
 
Behöver du mer bevis för att övertyga dig själv om att detta är en bluff?

Det finns inte och kommer aldrig att finnas fynd av denna kaliber.
 
Självklart bluff! Det finns inget att vara osäker över. Du utgår ifrån att du ska kunna hitta någon historik på personen eller företaget. Men det finns oftast inte eftersom de använder nytt namn/företag för varje bluff. Annars skulle det ju vara jättelätt att avslöja.
 
de är desperata

jag kan bara inte sluta där.

för en halvtimme sen hörde de av sig för att svara på min betalningsfråga - de hade ju formulerat det som att jag skulle få en invoice efter de hade skickat kameran. Asså, jag skulle kunna spåra pektet vid det laget de skickade fakturan/invoice. Så jag frågade ju naturligtvis om de menade allvar, skulle jag inte betala INNAN de skickade paketet?

De svarade att de kunde ta 50% av betalningen innan oaketet skickades o sen ta resten n'r jag fått paketet. HALLÅ?! Helknäppt. Skönt. Men helknäppt. De försöker väl locka mig med ännu mera "schyssta dealar". Har erbjudit sig att kolla upp fler saker åt mig. Jag ville testa lite, bara på kul, om de hade mer tillbehör jag kunde köpa "till så fantastiskt låga priser" o de ba nickade o sa jaaaaa, visst, säg abra vad du vill ha så ska vi kolla om det finns inne.


FÖR BRA FÖR ATT VA SANT.

Men jag kan inte bara sluta där. Jag vill se hur långt man kan gå. Jag e ändå hemma sjuk o ligger i sängen me laptop, kollar på film - har inget bättre för mig:))))


Ååååh, jag hatar att va sjuk... säkert är det nån typ av febrig knäpp som driver mig såhär långt...
suck
 
Håll dig borta om du inte vill bli blåst.

Fråga om dom accepterar betalning med Paypal, sån där betalning där du sätter in pengarna hos Paypal men dom inte kan få dom innan du släpper loss dom. Du kan inte heller ta tillbaka dom hur som helst.
 
oroa er inte, jag ska inte ingå några kontrakt med dessa bluffmakare. HAR INGA INTENTIONER att betala nånting till dem.

vill bara retas med dem


jag ber om ursäkt för att jag lyckats engagera så många, det var mest ett inlägg för att se om nån kände sig träffad direkt. Nån som kanske kände till JUST Kathleen Foody, nån som HADE gått hela vägen o betalat.

men vi är alla för smarta för d eller hur?!
Nu är det bara jag som inte kan sova bort mina sista dagar me flunsan... som inte har annat vettigt för mig än att spela med i Kathleen Foodys misslyckade bluff.


Som sagt, inget att oroa sig över. För så febrig e jag inte längre att jag skulle komma på galna tanken att gå på detta.

nix nix.

men igår ville jag inte tro det va sant, det erkänner jag. Tänk teWOW - en superkamera för en 3e del av priset. Hihi - lycka!!!

ORÄTTVISA! varför måste allting va så nedrans dyrt.. ville ju så gärna ha den fiiina kameran. Nu blir det typ en Olympus eller nåt neråtköp (förlåt alla olympus-älskare, jag tycker egentligen inte alls illa om Oympus produkter. Respekt. Men jag trissade upp nikon D300 så mycket denna vecka så ALLT annat känns ----)

snart kommer jag gå ta mig in på andra forumet för att se vad Kamera experterna har att säga om vettiga alternativ till Nikon D300. Det är väl nåt värt att engagera sig i ändå. Istället för detta trista lilla upptåg.

Ja,jag ska sluta slösa på Er tid med detta.

Så.
Slut.
 
Köposälj

Jag har skickat ett mail till Köp o sälj.se får se vad dom svarar.
Hoppas dom tar bort både användaren och ip adressen. Tyvärr är det ju otroligt lätt att göra en e-post adress och skapa annonser..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.