Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Känner mig lurad av Inwarehouse.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Allt som säljs av en Svensk Återförsäljare har du 1 års garanti enlig konsumentköpslagen!

Återförsäljare (inwarehouse) behöver inte skicka med svensk manual om de informerar om detta på deras hemsida, annars om informationen saknas har du rätt att antingen kräva en svensk manual till din produkt eller så har du full returrätt på den.

Ang. att Canon ska bjuda på Svenska bruksanvisningar? Njae eftersom det inte följde med i packen så har de inte köpt dessa av Canon i Sverige. (ex. tyskland, Italien eller Nya Zeeland som exempel) i dessa ingår de ju inte då det skulle innebära en extrakostnad för fabrikerna att alltid skicka med bruksanvisning på alla världens språk.
Väljer ÅF (inwarehouse) i detta fall att "kohandla" och köpa från billigast möjliga utan att se till kundens bästa ang. bruksanvisning men kanske kunna erbjuda varan enl. de till ett välidgt lågt pris så kör de på den vägen. Men konsumenten får lida ifrom av icke svensk bruksanvisning.

Då är frågan varför ska Canon i Sverige ta den kostnaden att skicka ut dessa gratis och främja för denna typ av "gråimport". Visst samma moderbolag men drar man det hårt så kanske Canon Sverige försvinner (eftersom de kostar mer än de får in för alla gråimporterar) och när du har problem nästa gång får du ringa direkt till Italien för där har de sin support och du får hjälp på knacklig engelska. då gnäller man över det.

Vill man ha bra service får man betala för det, balansgång det och kanske inte välja just dessa typer av affärer som gör på detta vis.

Fin balansgång, samma som hela tjatet med internetbutik kontra butiken runt hörnet som man inte vill ska försvinna men man köper allt via nätet.
 
mais skrev:
Allt som säljs av en Svensk Återförsäljare har du 1 års garanti enlig konsumentköpslagen!

Konsumnentverket skriver:
Garanti
En garanti innebär att säljaren ansvarar för att varan fungerar under en viss tid. Det är alltid frivilligt för säljaren att lämna garantier.


Det gäller att läsa garantiparagraferna när man köper ngt. Det kan hända att en tillverkare lämnar länge garanti än vad försäljningföretaget gör.

Reklamationsrätt har man i 3 år.
 
mais skrev:
Allt som säljs av en Svensk Återförsäljare har du 1 års garanti enlig konsumentköpslagen!
Svar NEJ. Detta är felaktigt. Allt vad garanti heter är helt frivilligt från säljarens sida. Och nej, du kan inte säga att reklamationsrätten(som är det enda du har lagligt) är detsamma som garanti.

Konsumentverket har utmärkta sidor som direkt förklarar precis vad som gäller för både garanti och reklamationsrätt.
 
Jag har nu läst igenom alla kloka och okloka(jo det va några sådana oxå) inlägg sedan jag skrev i denna tråd igår.

I mitt fal är det inga problem att det inte finns bruksanvisning då jag redan tankat ner en från sonys hemsida och allt i kameran är lätt förstått.
Det som retar mig är sättet som Inwarehouse upplyser sina kunder om att det inte finns manual på varken engelska eller svenska.
Det faktum att det står svensk manual för ned laddning och en länk under produkt texten., så har siba oxå på sin hemsida.

Hade jag vetat att inwarehouse importerade sina produkter från annan leverantör en svenska sony kunde jag lika gärna köpt utrikes där kameran är ännu billigare, men valde att handla "svenskt"
jag tjänade trots allt endast500:- på köpet.
Tillräckligt lite för att inte reagera på det "tokbilliga" priset som inware kunde hålla.

Jag tänker inte lämna tebax min videokamera eftersom jag är nöjd med produkten och hinner inte riskera att stå utan kamera då min förstfödda tittar ut i början av mars.
 
Tänk så olika det kan vara på olika tillverkare.
1995 köpte jag en Hitachi videokamera i Singapore med svensk bruksanvisning, förra året köpte jag en Yamaha anläggning från Tyskland med svensk bruksanvisning. När jag köpte min Olympus kamera i Sverige fick jag ett tunt kommaigånghäfte på svenska, i övrigt med hänvisningar till engelsk manual på CD.
En kamera som Canon som väl t.o.m. har svenska menyer borde det väl självklart med svensk manual.
 
Nää du....

Östergård skrev:

En kamera som Canon som väl t.o.m. har svenska menyer borde det väl självklart med svensk manual.

Med G7, kommer det från Canon Sverige 2 stk."Kom igång med P-läge manualer" En Svensk och en Engelsk.
De manualar man behöver finns på CD (alla Europeiska), men måsste printas ut (176 sidor).
Skall man ha den med på tur, behövs en ny ryggsäck......
Den lilla håndboken som andra Canoner har, är borta.
/Erik J
 
Vad är bekymmret?

Inwarehouse har ju redan meddelat dig att det är ok att häva köpet. Om det nu är ett så pass enormt problem så lämna tillbaka skiten. Att du sedan inte har läst på ordentligt vid din beställning anser jag vara ditt eget fel. Hade inga större svårigheter med att läsa infon om den saknade svenska manualen. Jag tycker nog att det låga priset tillsammans med att det är en internethandlare borde gjort dig lite misstänksam. Har själv gjort samma sak, missat manualen vid ett par tillfällen men blev inte irriterad för att jag visste eller misstänkte att produkten kom via andra kanaler än Nikon Svenska. Var väl egentligen något som jag misstänkt eller vetat om.

Jag blir mest förundrad över hur naiva vi är.

Om en och samma kamera kostar mer eller mindre lika mycket runt om i landet hos diverse "seriösa" fotohandlare och när du sedan hittar samma produkt till ett avsevärt lägre pris på NÄTET hos en NÄTHANDLARE, blev du inte ett dugg misstänksam på att näthandlaren kanske köper in via andra kanaler? Har ni alla missat debatten här på FS eller i vilken annan media som helst om gråimport? Det är inte direkt första gången detta kommer på tal.

En annan fråga är givetvis varför ni envisas med att gynna Canon Svenska? Dom är ju bara ytterligare ett steg mellan fabriken och slutkunden och givetvis vill dom tjäna pengar med ett högre pris som följd. Så länge som servicen är bra så bryr jag mig inte. Har själv köpt ett antal prylar i Hong Kong och i Tyskland. HongKong var givetvis utan garantier medan Tysklandsprodukterna har jag fått lagade utan problem vid et flertal gånger i Sverige. Det är visserligen Nikonprylar. Dessutom finns alla manualer på svenska nerladdningsbara som PDF för registrerade användare. :) bra Nikon!!

Att Canon inte vill lägga ut sina manualer för nerladdning kan jag förstå på kort sikt även om jag avskyr det. På längre sikt så anser jag att det missgynnar företaget grovt. Tror att det kostar mer än det smakar att vara så giriga. Gnidet och oproffsigt bemötande av kunderna från Canons sida. Jag bryr mig inte om det är Canon Svenska eller serbokratiska som säljer mina produkter. Jag ser bara Canon och detta agerande ger mig avsmak.

På längre sikt så måste hela industrin tänka om. Internethandeln kommer inte att försvinna utan utvecklas. Konceptet med lokala generalagenter kommer förmodligen att förändras.
 
Senast ändrad:
Mankan G skrev:
Det är visserligen Nikonprylar. Dessutom finns alla manualer på svenska nerladdningsbara som PDF för registrerade användare. :) bra Nikon!!

Mankan G - vill du, vid tillfälle, lägga ut länken i denna tråd till Nikons Support, där man hittar svenska manualer..? Jag, registrerad användare, har aldrig hittat andra än engelska för de Nikonprodukter, som bipackas med svenska dito. Detta läser jag: "Har Du en Nikon kamera, men har tappat bort den svenska manualen eller har den gamla gått sönder? I sånt fall kan du beställa en svensk manual i pappersform genom att följa instruktionerna nedan. Kostnaden för en manual inkl frakt är för närvarande 450:-."
'EverlovingWife' köpte för en tid sedan i Fotokungens butik, en S7c - den kom med en pappers-'Komma-igång' plus en CD på 200 sidor.
Liksom du köper jag gärna från både EU och mera utland än så och räknar kallt med att få osvensk bruksanvisning. Förhoppningsfullt dock inte enbart på japanska...
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.
 
PS - till D200:an använder jag helst den engelska i kombination med engelsk meny i kameran - den svenska översättningen begriper jag mig ofta inte på... DS
 
Och jag....

... med min tväksamma svenska kör engelsk hela vägen; i kamera och på PC.
/Erik J....som undra på varför t.ex. Aperture-priority blir bländarautomatik o.l.
 
Nja lite fel kanske.

nja lite fel av dom va det kanske men jag anser att det kvitar vell? du spara jo lite pengar + att det är vell svenska menyer på kamran eller du kan ändra till svenska?..
 
red-top skrev:
Mankan G - vill du, vid tillfälle, lägga ut länken i denna tråd till Nikons Support, där man hittar svenska manualer..?
YoursTruly,
_/h:mad::n:s:N.

Jag måste be om ursäkt... Det här är ju inte lite pinsamt. Jag har bara hittat manualer på engelska och inget annat. Var helt säker på att den manual jag laddade hem till min D2:a var på svenska men nu när jag kommit hem så inser jag att den är på engelska. Riktigt pinsamt faktiskt. Ledsen för mitt misstag!

Mina poänger kvarstår dock, först att manualer överhuvudtaget finns för nerladdning vilket dom inte gör hos det andra märket även om det inte hjälper trådskaparen i just detta fallet. Jag har faktiskt slagits med Canon om just detta, på en svensksåld printer från en riktig fotohandlare. Ville inte installera den manual som följde med (svensk) då den var i programform. Alltså en exe fil. Föredrar PDF. Trots att jag köpt printern från en svensk handlare via Canon Svenska i Sverige så har dom mage att ta betalt för en PDF manual oavsett språk. Uruselt. Allt enligt den mailkonversation jag har haft med supporten på Canon

För det andra så anser jag att man måste vara lite på sin vakt när man handlar via alternativa kanaler. Går inte att vara hur godtrogen som helst. Är priset eller något annat "för bra" så är det något lurt. Behöver inte vara något fel eller farligt men var inte så naiv på det typiska svenska sättet och gå på allt.
 
Satt och var lite småstressad på jobbet när jag läste första inlägget och blev upprörd äver naiviteten. Blev riktigt förbannad senare när jag läste om att trådskaparen uppmanade nästan att stämma Inwarehouse för sveda och verk.. Inte riktigt korrekt men det var hur jag läste inlägget. Därav mitt misstag med att påstå att det fanns svenska manualer att ladda ner. Misstag från min sida.

Hur som helst. Vad är det är människor vi har i landet. Har vi som konsumenter ingen som helst skyldighet längre utan bara rättigheter, Koppla in hjärnan emmellanåt så skulle allt bli mycket lättare. Världen består inte av enbart skyddade Sverige längre. Den är faktiskt bra mycket större om ni nu råkat ha missat det.
 
Mankan G skrev:
Satt och var lite småstressad på jobbet när jag läste första inlägget och blev upprörd äver naiviteten. Blev riktigt förbannad senare när jag läste om att trådskaparen uppmanade nästan att stämma Inwarehouse för sveda och verk.. Inte riktigt korrekt men det var hur jag läste inlägget. Därav mitt misstag med att påstå att det fanns svenska manualer att ladda ner. Misstag från min sida.

Hur som helst. Vad är det är människor vi har i landet. Har vi som konsumenter ingen som helst skyldighet längre utan bara rättigheter, Koppla in hjärnan emmellanåt så skulle allt bli mycket lättare. Världen består inte av enbart skyddade Sverige längre. Den är faktiskt bra mycket större om ni nu råkat ha missat det.

Den känsla du fått av att stämma någon för sveda och värk kan jag inte förstå var du fått den ifrån? Jag startade en tråd där jag tyckte att jag kände mig lurad och detta var ett hjälp på vägen för andra som kanske söker igenom forumet efter denna information vilket forum är tillför?

Jag har blivit erbjuden att returna produkten vilket jag också sagt här på forumet. Det jag irriterar mig på är att de försöker dölja att det inte är en "svensk produkt".

Som en fortsättning så pratade jag idag med Canon Support angående sv bruksanvisning som hänvisade till MK där den kostar ca 600 kr.
 
Det var inte dig jag avsåg med att kräva ersättning för "sveda och verk" Du fick ett råd om att klämma dit leverantören för utebliven intäkt etc, det var detta inlägg jag avsåg, Ledsen om det missförstods....

Man kanske ska ta och andas in djupt och räkna till 10 innan man öppnar munnen när man blir upprörd. Jag står för mina inlägg, fast nu när jag läser dom så inser jag att jag borde riktat dom mer direkt och varit tydligare.

Det skulle ha stått

"Blev riktigt förbannad senare när jag läste om att trådskaparen uppmanades nästan att stämma Inwarehouse för sveda och verk"

Tryckfelsnisse glömde s:et sist i uppmanades försvann. Som det nu blev så anklagade jag dig som trådskapare vilket inte var min ambition. Hoppas att ett ursäkta duger.

Mankan
 
Mankan G skrev:
Det var inte dig jag avsåg med att kräva ersättning för "sveda och verk" Du fick ett råd om att klämma dit leverantören för utebliven intäkt etc, det var detta inlägg jag avsåg, Ledsen om det missförstods....

Man kanske ska ta och andas in djupt och räkna till 10 innan man öppnar munnen när man blir upprörd. Jag står för mina inlägg, fast nu när jag läser dom så inser jag att jag borde riktat dom mer direkt och varit tydligare.

Det skulle ha stått

"Blev riktigt förbannad senare när jag läste om att trådskaparen uppmanades nästan att stämma Inwarehouse för sveda och verk"

Tryckfelsnisse glömde s:et sist i uppmanades försvann. Som det nu blev så anklagade jag dig som trådskapare vilket inte var min ambition. Hoppas att ett ursäkta duger.

Mankan


Haha okej. Jodå det är lungt, Förstod bara inte var jag hade skrivit det.

Blir väl iaf till att beställa från MK. Orkar inte lämna tillbaka kameran för att vänta på en ny på ett annat ställe. Vill ju leka lite med den i helgen ;)
 
Sammy Johannesson skrev:
Haha okej. Jodå det är lungt, Förstod bara inte var jag hade skrivit det.

Blir väl iaf till att beställa från MK. Orkar inte lämna tillbaka kameran för att vänta på en ny på ett annat ställe. Vill ju leka lite med den i helgen ;)

Bra Sammy, lägg nu det här bakom dig.
Ut och fotografera och känn glädje med din nya kamera,
ser fram emot lite bilder framöver...
 
gunte skrev:
...eller byt till Minolta/Konica/Sony så kan du ladda hem en SVENSK manual gratis.

Heders!!!

Bytar faktiskt från Konica Minolta. Hade en KM5D innan denna och en Minolta 7I innan den.

Har varit där med och vänt, Var faktiskt ganska nöjd med den, Hade ju svensk manual :)

Många smarta funktioner som jag saknar lite på C30D. Typ inställningarna i skärmen som jag konstigt nog tyckte illa om i början saknar jag nu.
 
Mankan G skrev:
Mina poänger kvarstår dock, först att manualer överhuvudtaget finns för nerladdning vilket dom inte gör hos det andra märket även om det inte hjälper trådskaparen i just detta fallet. Jag har faktiskt slagits med Canon om just detta, på en svensksåld printer från en riktig fotohandlare.

Jag har ingen aning om hur det är med Canons skrivare, men kameramanualerna går ju att ladda ner i pdf-format. Detta framgick väl ganska tidigt i den här tråden? :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.