Annons

Känner mig lurad av Inwarehouse.se

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är glad att Canon m.fl skickar med en manual öht. Det bemödade sig inte Minolta att göra. Jag fick hålla till godo med en snabbmanual med sidhänvisningar till den riktiga som fanns på cd vilken blev svår att bläddra i om man var på språng. Bråkade länge med Minolta att jag ville ha den fullständiga manualen i tryckt format men det sket man i.
Köpte min Canon från Tyskland vilket såklart gjorde att den levererades med tysk manual. Köpte den svenska versionen (jag har alltså köpt en manual) för en billig penning här i Sverige vilken även inkluderade P-shop Elements som min far nu har glädje av. Varför skulle svenska Canon bistå mig med svensk dokumentation helt gratis?

/Johan
 
Hej,

Det är bara att be dem skicka en svensk manual.
Produkten säljs i sverige och du är svensk konsument. Det spelar ingen roll om de skriver på sin hemsida att den nedast levereras med engelsk manual, du som kund kan kräva en svensk ändå.

Om de/du skulle dra det vidare så förlorar de (råkade ut för det på mitt förra jobb där vi ibland gjorde som de och skrev "endast englesk manual")

Om inte annat får ju de köpa en manual av Canon Svenska (ca 150SEK) och ge till dig.


Stå på dig
 
"Nisse" skrev:
Hej,

Det är bara att be dem skicka en svensk manual.
Produkten säljs i sverige och du är svensk konsument. Det spelar ingen roll om de skriver på sin hemsida att den nedast levereras med engelsk manual, du som kund kan kräva en svensk ändå.

Va, finns det en lag som påbjuder att manualer till kameror skall finnas på svenska?? Tänka sig ...
 
Verkar vara blandad kompott på Inwarehouse:s omdömen på t ex prisjakt. Framförallt verkar det vara strul med just när det är ngt fel på produkten.
 
Jeppe skrev:
...skit i om kameran är sämre så länge det finns svenska manualer på nätet...

Förstår ironin i ditt inlägg, men - Nog har saker som fri manual på webben betydelse vid köp!
Likaså fri nedtankning av drivisar, uppdateringar etc. Jag väger i alla fall in dessa faktorer.
 
tormig skrev:
Va, finns det en lag som påbjuder att manualer till kameror skall finnas på svenska?? Tänka sig ...

Hej,
Tror inte det är en lag som gäller just kameror... :)
Vet ej 100% om det är en lag eller ej. Men skulle man dra det virade så skulle både konsumentverket och ARN säga att en produkt som säljs i Sverige måste ha svensk manual.

Sedan är det väl många som kanske skiter i vilket språka manualen är på för de använder den inte ändå, men till en så pass avancerad apparat som en kamera så vill man nog ha den på svenska. Jag köpte min 400D och fick tysk, ungersk och polsk manual. Kände kanska snabbt att tyskan var lite ringrostig. Men jag fick en svensk ganska snabbt eftersom jag sa till.
 
Ringde till Inwarehouse idag och givetvis så kunde jag ju ångra köpet utan problem. Det som stör mig är att de lurar ju kunderna att köpa skiten.

Frågan är ju nu om jag orkar lämna tillbaka skiten för att sedan köpa den någon annanstans?

De menade på att det stod att varan hade eng. manual för nerladdning men det stod och andra sidan inte vilken manual som skeppades med kameran!

Sista gången jag handlar från det skit stället!

En annan fråga är om jag kan använda den övriga Cashbacken på blixt osv om den är tysk??
 
Om du nu är så förbannad så lämna tillbaka.
De har ju erbjudit dig att ångra ditt köp ?

Är kameran skit för att du inte fick svensk manual,
eller för att du är förbannad på InWarehouse ?
 
Senast ändrad:
Jag inser att det är samma kamera.

Jag är bara jävligt förbannad på hur de lurar folk! Kommer nog att beställa den Svenska handboken iaf och behålla kameran.
 
Detta är väl det som man får räkna med när man inte köper på svensk mark eller från auktoriserad handlare?
Du sparade lite pengar på att köpa på nätet för att den levererades med maual på annat språk än svenska, vilket man nu får äta upp surt när man har kakeran i handen. Köp en manual från Canon svenska eller lämna tillbaka kameran, köp den på svensk mark. Det är nog skit samma vad du gör för att priset lär nog bli det samma :)

Lycka till med dina problem!
 
m.bucht skrev:
...köp den på svensk mark...

I vilket land ligger Birger Jarlsgatan?
Iofs måste man igenom tullarna för att komma dit, och Drottningen i Slottet ett stenkast därifrån är Tyska, men... Jag tror ändå gatan som Inwarehouse ligger på finns i Sverige.
 
Sammy Johannesson skrev:
Jag tycker att det kändes som att jag handlade från en seriös handlare och även på svensk mark då Inwarehouse är svenskt.

Fel formulerat av mig :-(
Det finns några svenska näthandlare som säljer kameror till ett lägre pris utan svensk manual som dom också uppger. Kamerorna är då importerade från utlandet och inte köpte från Canon Svenska. Inwarehouse, AlfaDigi etc är några av dom.
Att man då inte får med svensk manual är ett pris man får betala.
Men detta står ju klart på deras hemsida!
 
m.bucht skrev:
Fel formulerat av mig :-(
Det finns några svenska näthandlare som säljer kameror till ett lägre pris utan svensk manual som dom också uppger. Inwarehouse, AlfaDigi etc
att man då inte får med svensk manual är ett pris man får betala.


Och då är det jävligt tråkigt att det inte nämner detta på deras hemsida från början. Men men allt för att tjäna pengar.
 
Sammy Johannesson skrev:
Och då är det jävligt tråkigt att det inte nämner detta på deras hemsida från början. Men men allt för att tjäna pengar.

Om de inte nämner detta på hemsidan så är dom inte seriösa och du skall ABSOLUT kontakta konsumentverket och få köpet hävt!
 
Lärpengar

Lärpengarna blev försummbara när du bara behöver köpa boken. Prisspringandet(pricerunner-iet)måste ha en avigsida enligt logikens lagar.
 
Jag tycker det står ganska tydligt på produktsidan att manualen är en engelsk manual för nerladdning. Visserligen kan man tycka att de kanske kunde vara tydligare i att det inte ingår svensk manual, men jag tycker inte de direkt luras.
 
Sammy Johannesson skrev:
Och då är det jävligt tråkigt att det inte nämner detta på deras hemsida från början. Men men allt för att tjäna pengar.

Jag har läst på deras hemsida igen http://www.inwarehouse.se/Product.aspx?prd=1083780&node=3 och jag håller med Sammy det framgår inte KLART att kameran inte levereras med svensk manual. Om jag var i ditt ställe Sammy så skulle jag skicka tillbaka kameran och hävda min rätt enligt svensk konsumentköplag att dom skall betala de extrakostnader som du får för att du måste köpa kameran på ett annat ställe där du får med svensk manual. Det finns massor med hjälp att få på konsumentverkets hemsida http://www.konsumentverket.com/mallar/sv/forstasida_lista2.asp?lngCategoryId=416 där förklaras på ett enkelt sätt vad som är fel och det är du som konsument som har sista ordet och inte företaget.

Några citat från KO:s sida;

"Finns det ingen svensk bruksanvisning kan det räknas som ett fel på varan. Om inte säljaren avhjälper felet, exempelvis genom att förse kunden med en svensk bruksanvisning, kan kunden ha rätt att häva köpet."

"För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet"

"Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara

utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,

inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,

prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara,

andra förluster, som exempelvis en biljett till en bilfärja som du inte kunnat utnyttja för att det blivit fel på din bil."

Läs också här http://www.arn.se/templates/Page____35.aspx


Sammy du kan kontakta mig direkt om du vill ha lite tips på hur du skall gå tillväga.

mvh Anders
 
Tänk på att det står "KAN räknas som ett fel på varan". På ett annat ställe på www.kov.se står det:

"När är varan felaktig?
Din vara är felaktig om:

den inte stämmer överens med vad du har avtalat om med säljaren. Detta kan exempelvis handla om varans art, mängd eller kvalitet.

bruksanvisning saknas."

Där skall det saknas en bruksanvisning helt för att det skall vara ett fel på varan.

I PDF:n konsumentköplagen står det:

"det inte finns med nödvändiga anvisningar om installation,
montering, användning, förvaring och skötsel.
Bruksanvisning ska normalt vara på svenska."


Jag tycker inte att det känns glasklart att man kan kräva en svenks manual när inte ens konsumentverket kan skriva det sammstämmigt på hemsidan.
 
Har mailat Inwarehouse efter lite tips från er på Fotosidan (ovärderlig hjälp som vanligt) blandat annat om garanti. T.ex vad händer om det finns något garanti fel, kommer Canon sverige att ta emot den då?

Siktar in mig på att häva köpet och handla på ett "riktigt" ställe.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.