Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Känner kameran av ISO-talet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Snö

Aktiv medlem
Jag sökte men jag fann inte vad jag letade efter.
Det jag undrar är alltså: känner min kamera (Nikon F50) av ISO-talet för filmen? Det låter inte troligt? Gör någon analog kamera det?

Hur vet jag då hur mycket jag ska kompensera med över/under-exponering om jag använder t ex en rulle med ISO 400, jämfört med en ISO 200-rulle?

Det ställer till huvudbry för mig.
Kan någon reda ut begreppen eller länka till svaret i en annan tråd, om det finns?

Tack!

(Två sekunder senare inser jag att jag står i fel forum, kan någon flytta tråden till Nikon-forumet?)
 
De flesta kameror med automatik känner av ISO-talet. Men inte från filmen utan istället från den s k DX-koden som finns på filmkasetten.
 
Javisst gör den det. DX-kodning kallas det och kodningen sitter i de svarta och silverfärgade kontaktblecken på filmkassetten. Kameran läser av filmkänsligheten med hjälp av de kontakter som sitter inne i filmkammaren. Det går även att ställa in ISO manuellt om du laddar film själv i filmkassetter utan DX-kod.

Kolla i manualen hur du gör för att ställa in ISO manuellt.

Melker
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.