Annons

Känner du för att bidra med en liten fågelbild?

Produkter
(logga in för att koppla)

wiwi

Aktiv medlem
Hej

Jag arbetar som lärare, och vi håller just på att i två av sjuorna gå igenom lite av de vanligaste fåglarna.

Vi har fågelböcker och uppstoppade fåglar som eleverna tränar på men nu skulle jag vilja sätta ihop några stenciler så att de även kan öva hemma.

Såg den underbara fågeltråden här innan med en massa väldans fina bilder.

(javisst det finns bilder i böckerna men bara en kopia på dem skulle inte alls bli lika fint - så jag chansar)

Är den någon som tycker att det skulle vara kul att bidra till lite undervisning så saknar jag just nu följande fåglar på bild:

-talgoxe
-grönfink
-domherre, både dam och herr
- sparvhök
-sidensvans
-ladusvala
- bofink, både dam o herr
-Kungsfågel
-gulsparv
-stare
-gråsparv
-pilfink
-koltrast
-blåmes
-sånglärka
-rödhake
-taltrast

Det räcker med en så liten bild som man kan lägga in direkt i tråden.....och om du lägger in en så hoppas jag att du godkänt att jag kopierar den och klistrar in den i stencilen.
Tyvärr kan jag inte utlova någon som helst reklam eller ens att namnet är med.

wiwi

Bjussar gärna på en blåmes!

/Per

Bilagor

• blåmes.jpg
    blåmes.jpg
    35.5 KB · Visningar: 1,165
Jag förstår att det kan vara komplicerat med arvode för en skola som saknar budget för det du gör men jag kan inte förstå att du inte kan lova att fotografens namn kommer att stå tillsammans med bilden. Kan man skriva in fågelns namn kan det väl inte vara så komplicerat att ta med fotografens namn. Anledningen till att jag tar upp detta är att du ju själv jobbar som filansfotograf och då borde du föregå med gott exempel och ta med fotografernas namn. Det är väl viktigt att skoleleverna får en liten inblick i upphovsrätt. Du kanske dessutom får fler fågelbilder om fotgrafen vet att hennes eller hans namn står med.

Det är väl bara att skriva copyright och namnet nederst på bilden så är det problemet löst?

Hej Erik.

Fårstår vad du säger. Ska tänka på det. Hade inte ens tänkt skriva med fågelns namn - utan bara en snabb stencil liksom.

w

Tack Monica.
Om ni vill lägga med en bild och vill ha namnet med så kanske ni kan vara snälla och skriva dit det - då kommer det säkert med.
För er som redan lagt in en bild utan namn kan jag fixa det nu i efterhand.

Sorry för alla som jag trampade på tårna. Det var inte därför utan det var för att det mesta är ganska tidskrävande och tid har man inte mycket på jobbet - utan material och annat fixas efter. Så jag ville helt enkelt få ut mesta möjliga och lägga minsta möjliga tid,

w

Talgoxar tror jag. :)
Jag ser dom alltid i flock. :)

Bilagor

• talgoxar.jpg
    talgoxar.jpg
    52.7 KB · Visningar: 1,085
Tog ut ett par st ur föregående bild men inte blev dom så mycket större. :)

Bilagor

• talgoxar2.jpg
    talgoxar2.jpg
    54.8 KB · Visningar: 1,058
Hehe

När du gav dom där länkarna blev jag fundersam - är min "pilfink" verkligen en pilfink? Tänkte mest på näbbfärgen.

Nybörjare på det här med fåglar

Gråsparvarna och pilfinkarna är väldigt lika.
Den enda grejen som gör att jag överhuvudtaget ser skillnad på dem, med risk för att göra bort mig ännu mer, är den mörka fläck som pilfinken har på kinden vilket inte gråsparven har.

Ljunghusen skrev:
Hehe

När du gav dom där länkarna blev jag fundersam - är min "pilfink" verkligen en pilfink? Tänkte mest på näbbfärgen.

Nybörjare på det här med fåglar

Den är svår. Den liknar varken pilfink eller gråsparv. :)

Jag tror inte att någon har blivit trampad på tårna, mitt inlägg var mer av karaktären "Stå upp för Fotograferna". Det är roligt att du får så många fina bilder.

Mvh/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar